-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Könnyed hétvégi válogatásunkban öt olyan történetet sorolunk fel, amiben felvillan a csalhatatlan politikus, mint döntéshozó tényező – a világ ámulatára.
Az állam szeret mindenbe beleszólni. Gyakran egy-egy politikus (esetleg a politikus mögött álló pénzember) aktuális rögeszméi szűrődnek át a közéletbe, amikor meghökkentő döntéseket hoz a politika. Természetesen a nyelv, a nyelvhasználat, a nyelvpolitika sem kivétel – talán azért van ez, mert a politikus határtalan bölcsességében bátrabban nyúl az olyan területekhez, amelyekhez ugyan semmi köze, de politikai meggyőződése szerint talán annyi kárt nem okozhat, mint mondjuk egy szívműtét során.
A „könnyűnek” vélt területek listája persze egyre csak gyarapszik (lehet, a szívműtét is rajta van már), de a nyelv szinte mindig a lap elején szerepel. Ezeken a területeken a politika gyakran úgy véli, hogy nem szükséges meghallgatnia a szakembereket – sőt gyakran úgynevezett lépéseket is tesz a szakmai érveket megfogalmazókkal szemben: pellengérre állítja, kifigurázza őket, és – ahogy a listából látni fogjuk – egyes esetekben akár fejüket is veheti.
Alább az elmúlt évek néhány meghökkentő nyelvi, „nyelvpolitikai” döntését soroljuk fel – a teljesség igénye nélkül.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Erőből a forrás
A 2010-es kormányváltás rögtön figyelemreméltó nyelvi leleménnyel lepte meg az országot. A kormány frissen létrehozott csúcsminisztériumának a Nemzeti Erőforrás Minisztérium nevet adta. Az ellenérvek nem hatottak, az oktatással ás a kultúrával foglalkozó minisztérium neve pedig végül szembement a magyar helyesírás szabályaival. Azok szerint ugyanis Nemzetierőforrás-minisztérium lett volna a helyes írásmód – legalábbis a minisztérium honlapján szereplő angol nyelvű intézménynévből kiindulva.
A hivatalok sem tartják be a helyesírást
A név egészen 2012 májusáig tartotta magát, amikor a helyesírási szempontból már kifogástalan Emberi Erőforrások Minisztériuma lett a neve – a helyesírási szabályzatokban jártas emberi erőforrások legnagyobb örömére.
Átnevezték a minisztériumot
Értékelés: a sértett csönd, amivel a politika reagált a jogos észrevételekre, a két éves konok kölök-dac, másrészt a kulturális-oktatási tárca beolvasztása a hülyenevű intézménybe egészen pikáns helyzetet teremtett, ezért aránylag magas pontszámot érdemel az egyébként pitiáner elnevezési ügy: 7/10
Szárnyakat adtak vágyaiknak
Egy évvel később már újabb névadási ügy borzolta a kedélyeket – ez esetben a politika nem finomkodott és Fellegi Tamás nemzetfejlesztő miniszter agyszüleménye védelmében egyszerűen kirúgták a szakmai véleményeket megfogalmazókat. Az agyszülemény a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér volt – ezt a formát a földrajzi nevekről döntő földrajzinév-bizottság nem fogadta el és helyette egy másik – szakmai javaslatokkal indokolt – formát javasolt.
Ami ezután következett, annak groteszk íve van: a földrajzinév-bizottság valamennyi tagját visszahívták, két tagot a munkahelyükről is menesztettek, a kormány pedig azonnal módosította a földrajzinév-bizottság működését szabályzó kormányrendeletet, meghatározva, hogy mostantól a „kiemelten közérdekű” elnevezések kapcsán nem kell kikérniük semmiféle bizottság véleményét. És hogy mi számít kiemelt közérdeknek? Hát amit a politikai annak mond. A politikus bölcsessége tehát rendeletileg támadhatatlan és megkérdőjelezhetetlen lett.
Egy névadás különös története
Értékelés: az emberáldozatra és a szakmai döntéseket a szakma kezéből kiragadó politikára való tekintettel magas pontszámot ér el a reptér ügye: 8/10.
Utcanevek
Az utcák, terek, parkok átnevezése már-már szakrális jelentőségű dolog egy politikus életében. Azt a politikust, aki nem űzi rendszeresen, társai könnyen kiközösíthetik, sőt előfordulhat, hogy nehezebben talál magának párt. Az utcaátnevezés egy politikus számára olyan, mint vadállat számára a vadászterület megjelölése: a nyest például rápisil a vadászterület stratégiai pontjaira, a politikus ezzel szemben átnevezi őket. Teljesen érthető, hogy e fontos, ösztönös tevékenységét nem mindig tudja olyan szempontok mentén végezni, mint a történelmi tények, hagyományok.
Az utcaátnevezésnek bonyolult hagyományai és összetett technikái vannak – alábbi cikkünk jó pár tippet ad az érdeklődő politikusoknak is.
Trükközések az utcanevekkel
Értékelés: mivel jól bejáratott, hagyományos és megszokott rítusról van szó, alacsony pontszámot adunk a jelenségnek: 4/10.
Egész népét nem fogja
Tavaly decemberben a kisebb (értsd: nem „csókos”) nyelviskolák pánikoltak amiatt, hogy a felnőttképzés irányításának legmélyebb bugyraiban, a Nemzetgazdasági Minisztérium mélyén megbúvó kazamatákban már izzottak a tüzes vasak, amelyekkel a magánnyelvoktatás – a politika szerint legalábbis – haszontalan vadhajtásait kívánták lenyesegetni az arra felkentek.
Hogy ki haszontalan, azt is összefoglalták. A magyarázat szerint azok a nyelviskolák, nyelvoktatással foglalkozó bétécskék, magántanárok voltak haszontalanok, akiknek nem volt legalább egy külön berendezett nyelvstúdiójuk, férfi és női vécéjük, a nap bármely pillanatában elérhető diszpécserszolgálatuk, recepciósuk, továbbá a legkülönbözőbb toronyóráik olyan változatos aranyláncokkal, mint például az intézményi akkreditáció, amelynek kötelezettsége időközben véletlenül be is vezetődött, az akkreditálásra kijelöltek legnagyobb megrökönyödésére – minthogy például ők sem tudtak semmit minderről.
Az ügy végül a gyakorlat értelmezésének köszönhetően rendeződött: a nyelvoktatással foglalkozó cégek és magánvállalkozások, amelyek nem szoktak százmilliókat nyerni uniós és vállalkozásfejlesztési pályázatokon nem kell, hogy fenntartsanak ilyen szolgáltatásokat. Azok, akik pályáznának bármire is, kénytelenek lesznek megfelelni a szigorú követelményeknek. Ugyan mindezt rendeletben szabályozták csak, a felnőttképzési törvény pedig továbbra is előírja a toronyórákat és az aranyláncokat, no és egybehangzó vélemények szerint a törvény magasabb szintű jogszabály, mint a rendelet, a nyelviskolák végül megelégedtek azzal, amivel korábban a média is: ugyan ott van ez a sok fenyegető jogszabály, de hátha nem alkalmazzák majd őket.
Tönkreteszik-e rendeletileg a nyelvtanárokat?
Nyelvtanítási botrány: megszólalt a minisztérium
Nyelvoktatás: sikerrel kampányoltak a kis iskolák
Értékelés: ugyan az ügy igen fordulatos lett, továbbá a politika a közelgő választásokra való tekintettel a szokásosnál is szűkmarkúbb volt a tájékoztatás terén, a létrejött kompromisszumra való tekintettel nem pontoztuk túl az ügyet (azt is értékelni kell, ha van olyan hivatalnok, aki igyekszik valahogy megoldani a problémát): 6/10.
Stratégiai semmitmondás
A politikus egyik legérdekesebb sajátossága, hogy alapít. Az alapítás szintén egy fontos viselkedéstani cselekménysor a politikus életében – igazából azt a politikust, aki még nem alapított, nem is veszik emberszámba politikustársai. Éppen ezért a politikus a legkülönfélébb dolgokat alapítja szinte kényszeresen: frakciókat, bizottságokat, társaságokat, köröket, klubokat – és újabban intézeteket is.
Az intézetalapítási lázból a Nyelv Ügye sem tudott kimaradni: a kormány rendeletileg megalkotta a Magyar Nyelvstratégiai Intézetet. A vicces kedvű alapítók (a kormány tagjai) április elsejével indították útjának az intézetet, amiről az alapítás után sem lehetett semmit tudni – azt leszámítva, hogy százmillió forintból stratégiai tervez, és Orbán Viktor irányítja Lázár János révén dr. Bencze Lóránt által. Ez utóbbi információkat a Magyar Közlönyből lehetett megtudni, a Kormányzati Információs Központ – jó okunk van felételezni, hogy önhibáján kívül – sokkal több részletet nem volt képes szolgáltatni az ügyről, ami az idegeket a Magyar Tudományos Akadémiától kezdve a különböző nyelvi tanszékeken és kutatóhelyeken át egyaránt borzolta, sőt még Pálinkás ex-akadémiai elnök/kormányzati pozícióvárományos is beszólt az ügyben – igaz, ő az értetlenkedő kollégáknak, hogy ne értetlenkedjenek már ennyire látványosan.
A Nyelvstratégiai Intézetről mind a mai napig annyit lehet tudni, mint amennyit megalapítása előtt: állítólag van, állítólag működik és állítólag bizonyos dolgokkal foglalkozik.
Szupertitkos intézet 100 millió forintból
Nyelvstratégiai Intézet: senkivel sem egyeztettek
Az MTA-nak sem tetszik a nyelvstratégiai intézet
Mi Magyarország nyelvstratégiája?
Mi hiányzik a magyar nyelvstratégiából?
Értékelés: az ügy legalább annyira abszurd, mint az intézet kommunikációja, így a százmilliós fantomintézet – bővebb információ híján – egyelőre mindenképpen megérdemli a magas pontszámot: 9/10.