-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: @nasspolya: Igen. Utána nem adják meg a felvételinél a plusz pontokat. Azt hiszem B2 valam...2025. 01. 18, 18:57 Ismerjük vagy használjuk?
-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: Számít valahol, hogy lejárt-e a 2 év vagy az államilag akkreditáció?2025. 01. 18, 16:18 Ismerjük vagy használjuk?
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Bármilyen jól értünk valamihez, nem árt, ha ismerjük annak korlátait is. Ha pedig nem tartjuk bajnak, ha hibázunk, el kell gondolkodnunk azon, hogy fontos-e egyáltalán, amit csinálunk.
Ákos nevű olvasónknak az automatizált helyesírási tanácsadással gyűlt meg a baja:
Biztos ismeritek az mta helyesírás-ellenőrző honlapját. Én csak ma fedeztem fel, és egyből belefutottam egy olyanba, amióta azóta is csak a fejem vakarom.
Erről a portálról van szó: http://helyesírás.mta.hu/helyesiras/default/suggest#
Nos, ha itt kipróbálom a manapság fb-on gyakran felbukkanó „2-ő” és „3-om” alakokat, a program a hangjelölés szabályaira hivatkozva helyesnek ítéli. Szerintem, és az általam ismert szabályok szerint 2 és 3 lenne a helyes.
Mi a szakmai véleményetek erről? Nálam a hiba vagy az MTA-nál?
Egy hasonló esetben már leírtam, hogy az automatizált helyesírási tanácsadást eleve rossz ötletnek tartom. Kétféle érvet soroltam fel: az egyik érvcsoport szerint maga a megvalósítás ütközik áthidalhatatlan nehézségekbe, és vezet óhatatlanul hibás, megtévesztő tanácsokhoz; a másik szerint maguk a felhasználók nincsenek felkészülve arra, hogy a tanácsokat értelmezzék (illetve megoldhatatlan, hogy a tanácsadó szoftver mindent olyan világosan magyarázzon meg, hogy azt bármely felhasználó megértse). Konklúziónk szerint ezek a programok legfeljebb olyanoknak segíthetnének, akik maguk is ki tudják találni a magyarázatot.
Kételyeinket Váradi Tamás, az MTA Nyelvtudományi Intézete Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Osztályának osztályvezetője végeletesnek mondta véleményemet, és arra célzott, hogy kételyeim abból fakadnak, hogy nem ismerem a technológia részleteit. Ugyanakkor felvetéseimre lényegében csak annyival válaszolt, hogy a rendszerben természetesen lehetnek hibák, folyamatos fejlesztésre szorul. Teljesen ignorálta azt a tényt, hogy egy felhasználó számára ez esetben elfogadhatatlan, ha a rendszer hibázik, hiszen ő éppen azért fordul a rendszerhez, hogy rábízza magát – és fel sincs készülve arra, hogy a rendszer hibázhat. Végezetül azzal tromfolt, hogy az oldal népszerűsége egyre nő – ha a népszerűség a hatékonysággal függene össze, akkor a homeopátia hatékony lenne, és jövőnkkel kapcsolatban érdemes lenne a telejósoktól tájékozódni. Az oldal népszerűsége nincs azzal összefüggésben, hogy az oldal jó tanácsokat ad-e, hiszen a felhasználók túlnyomó többsége a választ így is, úgy is elfogadja, még akkor is, ha szöges ellentétben van a helyesírási szabályokkal, vagy ha nem is arra kapott választ, amit kérdezni szeretett volna – mint korábbi kérdezőnk, János, vagy éppen most Ákos. Váradi Tamás olyan szinten beszélt el mellettem, hogy a további vitát értelmetlennek láttam. Most azonban olvasónk kérdései kapcsán ismét csak magamat tudom ismételni.
Mivel sajnos valóban nem látunk bele a tanácsadó szoftver technikai részleteibe, csak tippelni tudunk, minek köszönhetőek ezek a válaszok. Azt ugyanis mi is természetesnek tartjuk, hogy a 2-ő [kettő] és a 3-om [három] helytelen formák.
Az utóbbi rejtély megoldása tűnik egyszerűbbnek. A 3-om valóban helyes alak, csakhogy nem a három, hanem a hármom írásmódjaként. A hármom meglehetősen ritka alak, a neten leginkább a három félregépeléseként bukkan fel (meglepően gyakran), de azért találunk ilyen adatokat is:
egyem – fenkő, kettőm – reszelő, hármom – nemezháztakaró-nemez...
van omega hármom...
A hármom a hármam alakváltozata, utóbbi gyakoribb és szabályosabb (vö. hármat, hármas, hármak), de mivel a számnevek ritkán kapnak egyes számú birtokos személyragot, a nyelvérzék bizonytalan velük kapcsolatban (és bezavar a hármon alak, ami más mint a hárman). Arra, hogy itt a helyesírás-ellenőrző tényleg a 3-am [hármam] helyett javasolja a 3-om [hármom] alakot, bizonyíték, hogy a 3-am alakot nem ismeri (helytelennek mondja). Hasonlóképpen a 3-ok alakot elfogadja, de a 3-ak [hármak] alakot nem.
A 2-ő már egy fokkal rejtélyesebb, mivel sem [kétő] sem [kettőő] alak nem fordul elő semmilyen jelentésben. Itt a hiba sokkal általánosabb lehet: kipróbálhatjuk, bármilyen betűt írunk az ő helyébe, a rendszer elfogadja.
A hiba hátterében talán az áll, hogy az önmagukban álló betűket a rendszer szavaknak fogadja el (jó okkal, hiszen önmaguk elnevezéseként előfordulhatnak), és azt is megengedi, hogy bármilyen két szó kötőjellel elválasztva szerepeljen, mint a hideg-meleg, jön-megy, ide-oda vagy a 2-3 esetében. Ezt látszik alátámasztani, hogy a rendszer a 2- után bármilyen létező szót elfogad.
Érdekes módon ha két betűvel ért szót adunk meg, akkor a rendszer az egybeírás-különírás helyességét vizsgáló modulhoz küld minket (akkor is, ha két betűt választunk el kötőjellel), sőt akkor is ezt teszi, ha egy betűkkel írt szó áll a kötőjel előtt, és számjegy a kötőjel után. Itt tehát valamilyen folyamatkezelési hibáról lehet szó.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az olvasó ezen a ponton talán úgy gondolja, hogy a tanácsadóprogram szerzői hanyag munkát végeztek, vagy nem is értenek ahhoz, amit csinálnak. Erről azonban szó sincs. Maga a nyelv és az írás olyan összetett, hogy nagyon nehéz minden ilyen eshetőségre felkészülni, az ilyen hibák elkerülhetetlenek. A helyesírási tanácsadó fejlesztői tehát igenis nagyon jól értenek a nyelvtechnológiához, csupán arra nem képesek, hogy a technológia korlátait felismerjék – vagy nem is hajlandóak elgondolkodni róla. Esetleg azt nem tartják problémának, ha a rendszer időnként rossz választ ad a felhasználóknak, súlyosan megtévesztve őket.
Persze ha arra gondolnak, hogy nem baj, ha a rendszer hibázik, hiszen a helyesírás – legalábbis úgy, ahogy ma a magyar helyesírást kezeljük – végül is teljesen értelmetlen, akkor egyetértünk. A helyesírásnak ugyanis azt kellene szolgálnia, hogy az olvasó minél könnyebben értelmezze a szöveget, nem azt, hogy az író állandó frászban legyen attól, hogy elront-e valamit, az olvasó meg arra vadásszon, hol hibázott az író. Csakhogy ha ezt elfogadjuk, akkor helyesírási tanácsadásra sem lesz szükségünk. Különösen nem automatizáltra.