-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Vekerdy Tamás szerint sok jó tanítási módszerről tudunk, de még nem alkalmazzuk őket Magyarországon. Ha viszont egy pedagógusban, nyelvtanárban már megfogalmazódott az igény a változtatásra, akkor meggyőzhető.
Rádióban, szaklapokban, női magazin pszichológus szaktanácsadójaként, konferenciákon, pedagógiai fórumokon... a nevelés kérdései iránt érdeklődők számos helyen találkozhattak már dr. Vekerdy Tamás pszichológus nevével. A szakértő évtizedek óta ad tanácsot nevelési és oktatási kérdésekben a legkülönbözőbb témákban – így a gyerekek nyelvtanulása terén is. Az ő nyitóelőadását hallgathatják majd meg a Motiváció – a tanulás hajtóereje című konferencia résztvevői április 17-én.
(Forrás: MTI/Nándorfi Máté)
A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete a késztetés és a teljesítmény vizsgálatát választotta idei éves konferenciájának témájául. Az egész napos program alatt nyelvtanulásról, kutatási eredményekről, módszertanról, multimédiás eszközökről is szó esik majd. Vekerdy Tamást arról kérdeztük, szerinte mennyit hasznosítanak egy-egy ilyen konferencia résztvevői – tanárok, pedagógusok, nyelvoktatók – az elhangzó információkból. „Gyakran tapasztalja az ember pszichológiai vagy tanácsadói praxisban, hogy az hallja meg az üzenetet, akiben a tudás tulajdonképpen már készen áll. Vagyis ő maga már eljutott egy-egy felismerésig, csak mondjuk a környezet nem tette addig lehetővé, hogy változtasson például a tanítási módszerein” – véli a szakember. „Akiben már ott a készség, arra igenis hatnak a felismerések, amikre egy ilyen rendezvényen juthat. De akiben nincs meg a felismerés sem, azt nem hiszem, hogy meg lehet így győzni” – teszi hozzá.
A pszichológus szerint ezt tapasztalhatjuk a magyar pedagógiában is: 1985 óta számos pozitív változás figyelhető meg a gondolkodásmódunkban, a legtöbb iskolában mégsem érezhetők a változások. Ez azonban nem véletlen. A felmérések azt mutatják például, hogy míg a világ legszínvonalasabb oktatási rendszereivel büszkélkedő országokban nagy presztízsű a tanárszakma, nálunk ez nem így van. Magyarországon azt lehet megállapítani, hogy a pedagógustársadalom háromszorosan kontraszelektált – magyarázza Vekerdy. Először a felvételi szelektál: mivel a tanárszakokra egyszerűbb bejutni, nem a legjobban tanulók választják ezt a pályát. Akik elvégzik a szakot, azok közül is inkább csak azok mennek el tanítani, akik nem találnak jobb munkát. És aki tanárként kezdi a pályáját, az sem feltétlenül marad meg annak... „Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének kiváló tanárok, különösen óvónők” – mondja a szakember. Az azonban kétségtelen, hogy nem túl megbecsült a szakma.
A nyelvtanulás kapcsán az „álteljesítmény-hajszát” emeli ki legfőbb problémaként a pszichológus. Mint mondja, jellemzően megmaradunk a „keresztrejtvénytudásnál”: emlékezünk ugyan valamennyire (felmérések szerint nagyjából 9%-ra) a középiskolában tanultakból,de inkább csak a szavak szintjén; e mögött nem áll valódi tudás. Hiszen jellemzően a „Tanuld meg, kisfiam, holnap felelj belőle, aztán nem baj, ha elfelejted” hozzáállás dominál.
Az idegennyelv-oktatás terén számos ponton lehetne javítani a helyzeten. Ha sokkal több (heti legalább 5, de inkább 10) órában tanulhatnának a gyerekek idegen nyelvet, már az is sokat segítene. Hátráltató tényező, ha maga a nyelvtanár sem beszél jól vagy jó kiejtéssel a nyelven, amit tanít (mert például sosem volt még az adott nyelvterületen), vagy ha azt gondolja, a nyelvoktatáshoz elég, ha nyelvtant magolnak a diákok. „Sokkal jobb lenne, ha kevesebb megszégyenítéssel tanítanának a nyelvtanárok” – mondja Vekerdy. „Ha azt mondanák: beszélj nyugodtan, az sem baj, ha rosszul mondod. Így lehetne együtt, a nyelvet felfedezve tanulni.”