-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ötletek és lehetőségek magyartanároknak 8.
Jönnek a pilvakeres srácok, hogy feldobják a nyelvtanórát a szövegeikkel. A vita, érvelés, stílus, nyelvhelyesség és még sok más egyéb témakör tanítása kerül más megvilágításba. Irodalomba ágyazott nyelvtantanításra kiváltképp alkalmasak ezek az anyagok.
Az anyanyelvoktatás alternatív lehetőségeiről szóló sorozatunk előző részében a Red Bull Pilvaker nevű kezdeményezéssel ismerkedhettek meg olvasóink. Maradunk a témánál, ám ezúttal konkrét, az egyes számokhoz, klipekhez tartozó nyelvtani feladatokat nézünk meg, illetve szó lesz arról is, hogy hogyan lehet a nyelvtant és az irodalmat összekapcsolni ezen anyagok segítségével.
Kautzky papa lekoccol, kezdődhet a disputa
Aligha lehet kérdéses az, hogy az anyanyelvi nevelés egyik nagyon fontos feladata megtanítani a gyerekek számára az érvelés technikáját, illetve a kulturált vitázás szabályait. Hogy miért kiemelten lényeges ez? Mert a vita (és az ahhoz kapcsolódó érvelés) által a tárgyi ismeretek megszerzésén túl számos kompetencia nagyon hatékonyan fejleszthető, úgymint a kritikus gondolkodás és forráskezelés, az értő figyelem, a tolerancia, a nyitottság vagy az együttműködés. Mindehhez nagyszerű lehetőséget nyújt a Kautzky Armand szavalásával kezdődő, ám az őt félbeszakító előadók rapjével folytatódó videoklip:
A videó cselekménye és szövegvilága számos vitatémát és érveléstechnikai gyakorlatot kínál. Rögtön adja magát a kérdés, hogy Kautzky színpadról való eltávolítása mennyire volt helyénvaló. Ez lehet az első, kisebb érveléstechnikai feladat témája. A következő – és ezt mindenképp célszerű csoportmunkában végezni – a kétféle stílus/szöveg összevetése egy vitán keresztül, például „melyik a jobb” vagy „melyik illik jobban a költeményhez” alapon: Kautzky Armand klasszikus szavalása vagy a zenei előadók modern átdolgozása a nyerő?
Fontos arra ügyelni, hogy véletlenszerű legyen a csoportalakítás, mert ha mindenki azon az oldalon lenne, ahol szeretne, akkor soha nem gondolnak majd bele a másik fél érveibe, nem helyezkednek a vitapartner helyzetébe. Miután kialakultak a csoportok, a tanulók kapnak némi időt (kb. 8-10 perc) a felkészülésre, majd az első csapat ismerteti érveit, értelmezéseit egy megadott időkereten belül (kb. 5-6 perc). Erre kell reagálnia a másik csapat tagjainak, szónokának közben ismertetve a saját álláspontot. Ezután még egy ilyen kör következik, végezetül pedig a vita kiértékelése, megbeszélése (természetesen az időkeret és a szakaszok száma tetszés szerint változtatható – az előbbi számok egy átlag 45 perces órához igazodnak).
A feladathoz fontos mellékelni, kiosztani vagy kivetíteni a János vitéz és az átdolgozás első két versszakát a tanulóknak, hogy még szembetűnőbbek legyenek a különbségek és hasonlóságok. Ellenben az összes versszakot nem feltétlenül praktikus megosztani velük, mivel csak elterelné a figyelmüket, és könnyen rossz irányba viheti a munkát, s mint tudjuk az idő mindig vészesen fogy egy-egy tanórán.
Nyelvhelyesség- és személyiségkutató
Az előző klip még egy dolog megértésében, elmagyarázásában bírhat nagy jelentőséggel. Ez nem más, mint a nyelvhelyesség sok vitát kirobbantó fogalma. A nyelvhelyesség adott szituációnak megfelelő nyelvhasználatként való értelmezése csöppet sem egyszerű, mivel erőteljesen él az a nyelvművelői felfogás, mely szerint léteznek olyan nyelvi formák, amelyek eredendően jobbak, helyesebbek. Csakhogy ezek a formák egyenrangúak, legfeljebb azt mondhatjuk, hogy az adott helyzetben nem a legjobb választásnak bizonyultak, nem odaillőek, azonban semmiképp sem eredendően rosszak, helytelenek.
Az, hogy Kautzky Armandot letessékelik a színpadról, mondván, hogy nem menő, amit csinál, még önmagában nem olyan érdekes. De a stílus, az ahogyan ezt közlik vele, már elég beszédes (pl. „ott a nyugdíjasklub, én fizetem”, „pápá papa”, „kocc”). Fel lehet tenni a kérdést a diákoknak, hogy mit gondolnak erről a jelenetről, és hogy miért gondolják azt. El kell jutni arra a pontra, hogy miért nem érzik a gyerekek megfelelőnek az előadók nyelvhasználatát a tökéletes orgánumú színészünkkel szemben, míg mondjuk egy-egy dalukban, vagy a videó későbbi részében már semmi gond nincs ugyanezzel a nyelvhasználattal.
Hasonló funkciót tölthet be egy másik pilvakeres klip is, ami valószínűleg könnyen felkelti majd a diákok érdeklődését, ugyanis közismert színészek, stand-up comedy-sek, valamint zenészek szerepelnek benne, nem is akárhogy:
A felcserélt szerepekkel fel tudjuk hívni a figyelmet arra, hogy az adott stílus vagy nyelvváltozat nem csupán a helyzethez nem illeszkedhet, hanem az egyénhez sem. Hogy ezt a diszharmóniát hogyan igyekeznek feloldani a színészek és stand-uposok, remekül tükröződik vissza a rappereket utánzó gesztusaikban és testbeszédükben. Ezt pedig a nonverbális kommunikáció, vagy a sikeres kommunikáció tanításánál használhatjuk fel. Kitérhetünk a nonverbális kommunikáció jeleire, valamint azok verbális kommunikációval való összehangoltságára, kapcsolatára. Ezenfelül a klip kapcsán beiktatható egy olyan játék is, amely a videóban látható szerepeket (melankolikus, ingerlékeny, derűlátó, flegma) játszatja el különféle helyzetekben a tanulókkal. Ez úgy valósítható meg, hogy a gyerekeknek kiosztjuk a videóban lévő szerepeket, és különféle szituációban (pl. temetést és beteglátogatást) kell eljátszaniuk őket, megadott szereplőként (pl. temetésnél: pap, gyászoló rokonok, sírásó vagy beteglátogatásnál: beteg, orvos, ápoló, látogató). Így átértékelődik a flegma szerepe a különböző helyzetekben a különböző szereplőknél.
Föltámadott a stílus, föltámadott az integrált anyanyelvi nevelés
Végezetül járjuk kicsit körbe a nyelvtan- és irodalomtanítás összekapcsolásának kérdését. Ha az első videoklipből nem lenne egyértelmű, akkor most leírjuk, hogy ezen versátiratok mindegyike magában rejti a nyelvtan irodalomba integrált tanításának lehetőségét. Ha ugyanis az egyes versek elemzéséhez használjuk, óhatatlanul is össze kell hasonlítanunk az eredeti szöveget az újjal, az előadók által megírttal. Például Petőfi Föltámadott a tenger című versének átdolgozásánál:
Tehát ez a mozzanat, amikor a diákok a kettő különbségeit és hasonlóságait veszik sorra, nem csak a művel ismerkednek. Ez utóbbinál sokkal több történik, hiszen eleve két szöveggel dolgozik a gyerek, aminek a stílusa, nyelvváltozata más, de a tartalma ugyanaz. Így a bonyolultabb gondolkodás, és a jóval értőbb, értelmezőbb olvasás fejlesztése mellett induktív (egyediből az általános felé haladó) módon taníthatunk meg számtalan fogalmat. Többek között például az intertextualitást (ami adja magát a két szöveg összevetéséből kifolyólag) vagy a költői képek, alakzatok különféle fajtáit (pl. megszemélyesítés: a rap hódít és nem hódol soha be, hasonlat: az élet édes akár a nugátkrém, alliteráció: ötletek, összecsengő, összetett). Ezen kívül a stílusjegyeket, a nyelvi változás és változatosság formáit, a nyelvváltozatok és nyelvi formák különbségeit, valamint a nyelv kettős (földrajzi és társadalmi) tagoltságát is felvillanthatjuk a szöveg kapcsán. Ezek bármelyikéhez elég csupán az eredeti vers és a dalszöveg első sorában szereplő föltámadott és föltámadt alakokat kiragadni példaként és elmagyarázni a különbségeket.
Ezen túlmenően a szövegértés összes szintje – információ-visszakeresés, értelmezés, kapcsolatok és összefüggések felismerése, szövegek összehasonlítása – fejlesztésére is felhasználhatjuk ezen szövegeket. A szövegértés fejlesztése már csak azért is lenne borzasztóan fontos, mert a magyar diákok nagyjából 20%-a a funkcionális analfabéták szintjén áll (vagyis tud olvasni, csak nem érti, amit olvas). Ha pedig a hagyományos, frontális és tanárközpontú, a tananyagot letudó-adó oktatást követjük, akkor még többen lesznek ezek a tanulók, ami igencsak kihat sok minden más mellett például a gazdaságunkra. Ezért nem árt átgondolni, hogy mit tanítunk és legfőképpen hogyan.
Ha ezeket az anyagokat használjuk fel a tanítási-tanulási folyamatban, ha ezekkel a lehetőségekkel élünk, akkor nagyobb eséllyel lehetünk hatékonyak. Természetesen az itt bemutatott anyagok és a hozzájuk kapcsolódó módszerek még nem garantálják a sikert. Azonban még a legrosszabb esetben is annyit biztosan elérhetünk a segítségükkel, hogy a tanulók figyelmét megragadjuk és fenntartsuk. Ugyanis a korszerű szemlélet nem csak a digitális taneszköz használatát jelenti, hanem a tananyag tartalmának és az ismeretek átadásának korszerűségét, gyerekcentrikusságát is. Természetesen nem arról van szó, hogy felejtsük el Petőfit, csak arról, hogy meg kell értenünk: Petőfi nem áll közel a gyerekhez, Sub Bass Monster és a többiek viszont igen, ezért az utóbbiak népszerűségét kell kihasználnunk ahhoz, hogy az előbbiek valamivel közelebb kerüljenek a tanulókhoz. Azért, hogy Petőfi és a többiek ne csak egy „valami költő” szereppel bírjanak a gyerek életében.