-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Meglepő eredményeket hozott egy brit fogalmazási verseny pályaműveinek elemzése. Úgy tűnik, a gyerekek jóvoltából új írásjel van születőben.
A BBC immár ötödik éve ír ki fogalmazási pályázatot gyerekeknek. A versenyre bármilyen kitalált történettel nevezni lehet. Egyelten megkötés van: az írásműnek 500 szó hosszúságúnak kell lennie. A pályázatot két kategóriában hirdetik meg: 5–9 és 10–13 éveseknek. Mindkét kategória győztese annyi könyvet kap, amennyi egymásra helyezve Chris Evans rádiós műsorvezető magasságával egyenlő. Emellett a gyermek iskolája 500 darab könyvet kap ajándékba a könyvtár számára. A versenyre érkező pályaművek szóhasználatát is évről évre elemzik. Ebből érdekes következtetést vontak le a szakértők: új írásjel jelent meg a gyerekek mondataiban, írja a BBC News.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az idei versenyre rekordmennyiségű pályamű érkezett be. A több mint 120 ezer fogalmazás mindegyikét elolvasta az öttagú zsűri minden tagja. A szövegeket pedig az Oxford University Press (OUP) szakértői elemezték. Szógyakoriságokat számoltak, és arra is kíváncsiak voltak, milyen témák a legnépszerűbbek manapság.
Azt találták, hogy a modern eszközök kétségtelenül a gyerekek világának középpontjában állnak. Ám az meglehetősen gyorsan változik, mi divatos éppen. A régebben népszerű email, Facebook és mobile ’mobiltelefon’ szavak mára megritkultak a fogalmazásokban. Helyüket átvette az Instagram, a Snapchat és az emoji. Míg korábban arról meglehetősen sokan írtak, hogy tévét vagy videót néznek, most inkább az érdekelte a gyerekeket, hogy egy általuk feltöltött képet vagy filmet hányan lájkoltak és hányan osztottak meg. Az egyik leggyakoribb motívum az volt, hogy a történet hőse váratlanul híres lesz az interneten, miután feltöltött egy videót a Youtube-ra.
A legnépszerűbb karakterek között találunk focistákat, mint Lionel Messi vagy Wayne Rooney, történelmi személyiségeket, mint Adolf Hitler, és mesehősöket, mint Hófehérke. A kutatókat meglepte a görög mitológia szereplőinek nagy száma a történetekben: volt szó Zeuszról, a Minotauruszról és Herkulesről is. Úgy látszik, az OUP kutatói nem olvasták az egyik igen népszerű ifjúsági könyvsorozatot, míg a versenyre pályamunkát beküldő gyerekek igen. Rick Riordan nagyszerű könyvsorozatára gondolunk, a Percy Jackson és az olimposziak című ifjúsági regényfolyamra. Ez napjaink Amerikájában játszódik, és megismerhetjük belőle a görög mitológia legfontosabb szereplőit és történeteit.
Az Egyesült Államokban egy szám elé írva a # azt jelenti, ’számú’. Például gate #2 ’kettes számú kapu’. Ha azonban egy szám után írják, akkor ’font (tömegmérték)’ jelentésű: 2# ’2 font’.
A fogalmazások elemzése még egy meglepő felfedezést hozott. Kiderült, hogy a gyerekek egyre gyakrabban használják a számjel (#) szimbólumot fogalmazásaikban. Az angolul hash vagy number sign ’számjel’ névre hallgató jelet korrábban leginkább az informatikában használták világszerte. Számos programozási nyelvben például azoknak a soroknak az elejére írják, amik csak megjegyzésként funkcionálnak.
A # jel igazi karrierjét a közösségi oldalak jelentették. A Twitteren például bármilyen szó elé kitehető a # jel, ezáltal az úgynevezett hashtag [hesteg] lesz belőle. Például így: #nyest. A hashtagek amolyan kulcsszavakként funkcionálnak az üzenetben, kereshetők, követhetők és lájkolhatók. A közösségi médiából pedig a hashtagek egy ugrással az iskolai fogalmazásokba is bekerültek a BBC kutatói szerint.
A gyerekek a mondatok végére meglehetősen gyakran biggyesztettek hashtegeket, amolyan utóiratként. Ezeket a közösségi oldalakon megszokott formátumot használva tették, tehát a mondatot lezáró írásjel és szóköz után következett a #, majd ezzel egybeírva az egy szóba sűrített gondolat. #ezalényeg
Bár a hashtagek ilyen használatát az OUP kutatói meglehetősen gyakorinak találták a versenyművek szövegében, a két első díjas pályaműből ezek hiányoznak. A kilencéves nyertes fogalmazásában nem kapnak szerepet még a technikai eszközök sem, csak a fejtetvek. De az idősebb győztes írásában már ott villog a képernyőn egy üzenet.
Források