-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Amerikai kutatók szerint részben genetikailag meghatározott, hogy mennyire lehetünk sikeres nyelvtanulók.
Arról megoszlik az emberek véleménye, hogy érdemes-e felnőttkorban tanulni, főként nyelvet tanulni. Amerikai kutatók azt találták, hogy a felnőttkori nyelvtanulás sikeressége részben genetikailag meghatározott: a nyelvtanulási stratégia kiválasztását ugyanis az úgynevezett nyelvi gén, a nyest által már többször említett FOXP2 gén befolyásolja, adta hírül a Texasi Egyetem.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kísérlet során a kutatók több mint kétszáz, 18 és 35 év közötti felnőttet kértek meg arra, hogy mandarin kínai szótagokat kategorizáljanak. A kísérleti alanyoknak egy számítógépen kellett bebillentyűzniük, hogy az anyanyelvi beszélő által kiejtett szótag melyik csoportba tartozik a négy közül. A kategóriákat 1-től 4-ig számozták. Semmiféle további utasítást nem adtak a résztvevőknek.
A mandarin a tonális nyelvek közé tartozik, azaz egy szó jelentése nem csupán a benne levő hangoktól függ, hanem attól is, hogy az adott szót milyen dallammal, azaz tónussal ejtik. A fenti kísérletben tehát valójában az volt a feladat, hogy a felnőttek megtanulják felismerni a különböző tónusokat. Amint besorolták a hangszórón keresztül hallott szótagot valamelyik kategóriába, a gép azonnal visszajelezte, hogy helyes választ adtak-e. 40 hangot kellett kategorizálniuk, öt menetben. A hangfelvételeteket minden menetben más, véletlenszerű sorrendben játszották le.
Emellett a kísérleti alanyok nyálából megállapították, hogy a nyelvi zavarok keletkezésében és a nyelvtanulásban kulcsszerepet játszó FOXP2 gén melyik variánsával rendelkeznek. Az egyes genotípusokon belül a nemi megoszlás, az előzetes zenei képzés és a szubjektív megítélésű muzikalitás tekintetében nem volt statisztikailag jelentős különbség. A genotípusok megállapítása után a kutatók megnézték, hogy van-e összefüggés a tónusok felismerésének sikeressége és a gének között.
Az derült ki, hogy a legsikeresebb, legjobb tanulási stratégiát választó tanulók a GG genotípussal rendelkező kísérleti alanyok voltak. Kevésbé voltak sikeresek az AG genotípussal rendelkezők, míg az AA csoportba tartozóknak sikerült legkevésbé felismerniük a mandarin kínai tónusokat. Úgy tűnik tehát, hogy legkönnyebben a nyelvi gén GG változatával rendelkező emberek képesek arra, hogy hanglejtéseket felismerjenek és megtanuljanak.
Várjuk a további kutatási eredményeket, hiszen a dallamok elsajátítása csak egy kis része a nyelvtanulásnak. Emellett a kísérletben viszonylag kis számú résztvevővel dolgoztak. Ha több emberrel és több kategorizálandó tónussal dolgoztak volna, megbízhatóbbnak tűnnének az eredmények. Amíg szélesebb körű vizsgálatokat nem végeznek a kérdésben, érdemes az eredményeket fenntartásokkal kezelni. De a kutatók is azzal zárják beszámolójukat, hogy ez a kísérlet még csak a kezdőpontja annak az útnak, ami az FOXP2 gén és a nyelvtanulás kapcsolatának felderítéséhez vezet.
Források
Foreign Language Learning in Adults Associated With Genetic Variation
Bharath Chandrasekaran et al.: Enhanced Procedural Learning of Speech Sound Categories in a Genetic Variant of FOXP2