-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Amazonhoz vagy a Yelphez hasonló weblapokon úgy tekintünk a többi ismeretlen, névtelen felhasználóra, mint barátra, hiszen ő is csak olyan, mint mi. Az olyan lapokon azonban, amilyen az eBay, a névtelen felhasználókhoz egészen másképp állunk hozzá egy új kutatás szerint: ezeken a helyeken az ismeretlenekkel versengünk, tehát ők az ellenségeink.
Korábbi felmérések azt mutatták, hogy a weben alapvetően pozitívan állunk hozzá a többi, számunkra ismeretlen felhasználóhoz, hiszen úgy tekintünk rájuk, hogy ők is nyilván olyanok, mint mi. Az olyan onlinehhelyzetekbennban, amelyekben a felhasználók egymással versengenek, és ezért nem osztják meg egymással az információkat, teljesen másként viselkedünk – mondja Rebecca Walker Naylor, az ohiói állami egyetem marketinggel foglalkozó professzora, aki közreműködött az online viselkedést vizsgáló új kutatásban.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Amikor ismeretlen emberekkel versengünk, a szokványosnál sokkal agresszívabban reagálunk. Ennek pedig az az oka, hogy ezeket az idegeneket nem tartjuk saját magunkhoz hasonlóaknak. Éppen ezért úgy érezzük, egyáltalán nem kell velük kedvesnek lennünk, tehát fel vagyunk jogosítva az agresszív viselkedésre.” – magyarázza Naylor a Daily Science-nek. A kutatás eredményei egyben figyelmeztetőek is lehetnek azoknak a felhasználóknak a számára, akik az eBay-hez hasonló online aukciós portálokon vásárolnak. Érdemes tudatában lenni annak, hogy az ellenséges ismeretlenekkel való versengés akár azt is eredményezheti, hogy a legyőzésük érdekében több pénzt költünk el annál, mint amennyit előre terveztünk.
A kísérletekben a résztvevők szimulált online aukciókon vettek részt, és különböző termékekre alkudtak – például egy népszerű energiaitalra. Az esetek egy részében a résztvevők tudták, hogy milyenek az aukcióban részt vevő többi szereplők (hogy hozzájuk hasonlóak-e vagy éppen különbözőek). A esetek másik részében azonban nem tudtak semmit a többi résztvevőről. Például az egyik esetben az aukcióban részt vevők tipikus profilján azt látták, hogy az illető ugyanott él, mint ők, máskor azt látták, hogy máshol él. Más esetben azonban a lakhelyre vonatkozó információ hiányzott vagy nem volt egyértelmű. Az aukció megkezdése előtt némely résztvevők számára egy szókeresési feladattal előfeszítették a versengést; ebben a harc, kihívás, küzdelem stb. szavakat kellett megkeresniük.
Ahogyan várható volt, azok alkudtak a legalacsonyabb árra (75 cent), akik saját magukhoz hasonlóval versengtek. Ha az alkudozó partner különböző volt, akkor a termékért fizetendő ár felemelkedett 1,22 dollárra. Ez azonban még nem a legmagasabb érték, ugyanis abban az esetben, amikor egy teljesen ismeretlennel alkudoztak, akkor az ár 1,28 dollárra ugrott ugyanazért a termékért.
„Úgy tűnik tehát, hogy az aukciós oldalakon amikor valakiről nem tudunk semmit, hajlamosak vagyunk őt úgy kezelni, mint azokat, akik nem hasonlítanak hozzánk. Ez pedig teljesen más viselkedés, mint amit a nem aukciós weblapokon tapasztalunk az ismeretlenekkel szemben” – mondja Naylor. „Érdemes tehát tudatában lenni ennek a hatásnak, hogy ne költsünk el online aukciókon több pénzt, mint amennyit akarunk. Sőt, ezt a tudást akár a javunkra is fordíthatjuk, hiszen érdemesebb a speciálisabb aukciós oldalakat keresnünk. Ott ugyanis tudjuk, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel alkudozhatunk.”
Forrás