-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A trianoni békeszerződés a Kárpát-medencén belüli népek – és így a magyarság – életét gyökeresen változtatta meg. A békeszerződést az egyes nemzetek és az eltérő politikai erők egymástól gyökeresen különböző módon értelmezhetik. Az alábbiakban Gerő András tanulmányára támaszkodva a Nemzeti Összetartozás Napjának értelmezésén elmélkedhetünk.
Gerő András történész Nemzeti történelemkönyv című kötete kapcsán korábbi cikkeinkben azt vizsgálhattuk, hogy mitől is nemzeti dinasztia az Árpád-ház, mitől aranykor a nemzet aranykora, és egyáltalán melyik kor az, illetve hogy a nemzeti hősök mitől lesznek hősök vagy áldozatok, s ki ezért a felelős. Az alábbiakban pedig arról lesz szó, hogy milyen üzeneteket hordoz a június 4-i emléknap, a Nemzeti Összetartozás Napja. Az is fontos, hogy ez az üzenet inkább a múltra való visszanézéssel vagy a jövőnek szóló előretekintéssel fogalmazódik meg.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Emléknapok
A 2010-es parlamenti választások eredményeképpen 2010. május 14-én ült össze először az új országgyűlés. Május 19-én a két kormánypárt két képviselője (Kövér László, Semjén Zsolt) „közösen jegyzett törvényjavaslatot nyújtott be ezzel a címmel: A nemzeti összetartozásról szóló tanúságtétel.” A javaslat értelmében június 4., az 1920-as trianoni békeszerződés dátuma ezek után legyen nemzeti emléknap. Mi is az emléknap?
Gerő András így definiálja a fogalmat:
Az emléknap az immár nem vallási, hanem nemzeti közösségként definiált világ jelölt napja. Eredete ugyan az egyházi ünnepekre megy vissza, tartalma viszont szekuláris: nem egy vallási közösséghez, hanem a nemzetet adó állampolgárok egyetemességéhez kötődik.
(112. oldal)
A legelső ilyen emléknap József nádor emlékének törvénybe iktatása alkalmával keletkezett, de kapott emléknapot Deák Ferenc, Andrássy Gyula, Erzsébet királyné, Széchenyi István, Kossuth Lajos, Szent István, Károlyi Mihály, sőt Sztálin is – ahogy erre Gerő András utal. Persze a történelem során nem kizárólag személyek, hanem események is kaptak emléknapot: a köztársaság emléknapja, a holokauszt emléknapja, a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja, az aradi vértanúk emléknapja stb.
A 2010. június 4-i első emléknap, mely a nemzeti összetartozásról szóló tanúságtételé volt, a trianoni békeszerződés 90. évfordulója is volt egyben. Gerő András kiemeli, hogy a kerek évfordulónál talán „fontosabb motivációt jelentett, hogy a 2010-ben frissen létrejött parlamenti többség önmagát – többek között – Ekkor terjesztették be (2010. május 17-én) az állampolgársági törvény módosítását is. nemzetiként határozta meg, és mélyen elköteleződött a szomszédos országokban élő, magyar felmenőkkel bíró emberek állampolgársága iránt”.
A pozitívnak tekintett nemzetstratégia jegyében a beterjesztő elhatárolódott a Trianont – úgymond – teherként kezelő korszaktól. Elhatárolódott a „tanuljunk meg kicsik lenni” logikájától. Elhatárolódott a 2004. december 5-ei népszavazástól, amely nem volt képes megerősíteni a magyar állampolgárság kiterjesztésének szándékát.
(116. oldal)
(Forrás: Wikimedia Commons / KovacsDaniel / CC BY-Sa 3.0)
Valami újszerű kezd megfogalmazódni itt: „Új nemzetpolitika kell, mely értelmetlenné teszi a »határon inneni« és »határon túli« jelzős szerkezetek használatát, hiszen csak egy magyar világ, egy magyar nemzet van, csak magyar emberek vannak, s minden magyar felelős minden magyarért” – idézi Gerő András Kövér László felszólalását a parlamenti vita során könyvének 116. oldalán.
A parlamenti vitát követően a 2010. május 31-i, az emléknapról szóló végszavazáson a következő eredmény született: „302 igen, 55 nem és 12 tartózkodás. A szocialisták végül is ellene szavaztak, az LMP tartózkodott (kivéve a frakcióvezetőt, aki megszavazta), a Jobbik pedig a kormánytöbbséggel szavazott”.
Az új törvény Gerő András értelmezésében „nem a felelősségelhárító sérelmet, hanem a hazaszeretetben kifejeződő összetartozás pozitív élményét tekinti elsődlegesnek”.
Pesszimista múlt vagy optimista jövő?
2010. október 21-én az Országgyűlés az emléknappal kapcsolatban határozatot hoz arról, hogy „tanulmányi kirándulások, testvériskolai együttműködések és csereprogramok révén minél több magyar diák jusson el a szomszédos országok magyarlakta területeire és viszont”. Ennek koordinálása az Apáczai Közalapítvány feladata lett, mely amúgy már 2010. május 27-én meghirdette programját Határtalanul! címmel.
A Határtalanul! program keretében 2011-ben 11000 magyar diák látogathatott a környező országok magyarlakta településeire.
(139. oldal)
Ennek ellenére a helyi szintű megemlékezéseket elemezve a szerző arra jut, hogy azok „nem nélkülözték a Horthy-éra hangütését felidéző motívumokat”. Mindez azért érdekes, mert – a szerző véleménye szerint – bár a törvény új elemet hozott a Trianonnal kapcsolatos felfogásba, „ez azonban egyáltalán nem tudta megváltoztatni a már meglevő narratívát”. A törvényhozó szándéka, az e téren tett első lépések valóban azt sugallják a szerző számára, hogy itt valami pozitív, optimista jövőkép és értelmezés kialakulásáról van szó – a hagyományos reflexek azonban ennek ellenkezőjét sugallják.
Retrospektív és kitekintő emléknap
Egyebek mellett a továbbiakban Gerő András arra keresi a választ tanulmányában, hogy vajon a rendszerváltás óta eltelt időszakban a 2010-es törvény tudott-e új, a sérelmi attitűdön és a teljes felelősségelhárításon túlmutató, az összetartást és a hazaszeretetet hangsúlyozó új narratívát teremteni. Néhány érdekesség ezzel kapcsolatban:
1990. június 4-én Szabad György, a parlament akkori elnöke azt javasolta, hogy az országgyűlés egyperces néma felállással emlékezzen az évfordulóra. A javaslat heves elutasító reakciókat is kiváltott: az akkori FIDESZ például kivonult az ülésteremből. [...]
2000-ben az akkori kormánykoalíció (FIDESZ, Magyar Demokrata Fórum, Független Kisgazda Párt) közös megemlékezést rendezett Zebegényben, az ottani Trianon emlékműnél. Az emlékművet 1935-38 között építették, de nem fejezték be. Végleges kialakítása 1996-ban történt, és 2000. június 4-én avatták trianoni emlékhellyé.
(135–136. oldal)
A 2010-i törvényre először Szlovákia reagált nyilatkozatban.
A nyilatkozatban a szlovák kormány határozottan tiltakozik az I. világháború utáni politikai történések egyoldalú értelmezése ellen.
(137. oldal)
Gerő András fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a „szlovák reakció inkább annak a magyar sérelmi politikának szólt, amely a politikai narratívában tradicionálisan jelen volt, hiszen a nemzeti összetartozásról szóló törvényszöveg éppen hogy meghaladni kívánta ezt”. S valóban, az emléknaphoz kapcsolódó ünnepségek alapvetően a revízió szellemét tükrözték, és a nemzeti önsajnálat szellemében fogantak – állapítja meg a szerző.
(Forrás: Wikimedia Commons / Qorilla)
Nemzeti múltbanézés, nemzeti jövőbetekintés
A 2010. június 4., azaz az első ilyen jellegű emléknap óta eltelt idő túl rövid a történelmi léptékű elemzéshez, de az eddig látottak a következő kérdés és megállapítás megfogalmazására késztetik a szerzőt:
Kérdés az is, hogy a magyar társadalomnak azon része, amelyik hazaszeretetben, ámde politikailag nem nacionalista paradigmában gondolkodik, mennyire tud hozzájárulni egy új, nemzeti sérelmeinket pozitív tartalommá átfordító szimbolikus politikai mező kialakításához? Feltűnő, hogy a Trianonról szóló szimbolikus politikai aktusok tekintetében a magyar baloldal és szellemi háttere mennyire szegényes fantáziáról tesz tanúbizonyságot; mennyire érzéketlen a nemzeti probléma nem nacionalista kezelésének tekintetében.
A törvény szándéka ellenére a Nagy Magyar Kudarc szelleme – ami sehová sem vezetett, és sehová sem vezet – ma is itt kísért.
(145. oldal)
Az emléknap új értelemzéséhez vélhetőleg arra is szükség lenne, hogy azt – más, korábbi nemzeti kataszrófákhoz hasonlóan – történelmi távlatból és ne az aktuálpolitika eszközeként értelmezzük, értelmezzék határon innen és túl, magyarok és nem magyarok. Erre azonban – úgy tűnik – vajmi kevés esély van jelenleg.
Felhasznált irodalom
Gerő András: Nemzeti történelemkönyv. Habsburg Történeti Intézet, Budapest, 2013.