-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„Megnyílt a Traianus Bevásárlóközpont”, „Ma is megfeszíttetné a názáretit – exkluzív interjú Poncius Pilátussal”: ilyen és ezekhez hasonló címeket találunk a „SzemTanú” című történelemkönyvben, amely úgy elevenít meg régmúlt korokat, hogy a mai sajtó nyelvén meséli el a történelmi eseményeket.
„Lelepleződött az álcsászár”, „Kitört a Vesuvius”, „Exkluzív interjú Poncius Pilátussal”, „Naptárzavarok nyomában – tudósítónk jelenti Alexandriából”: nem, ezúttal nem arról van szó, hogy egy ásatás folyamán régészek feltárták egy ókori könyvtár eddig ismeretlen hírlapolvasó termének archívumát. Ezeket a címeket a SzemTanú – Történelem napilapstílusban című kiadvány internetes oldaláról idéztük. A könyv magát az év legszellemesebb történelmi könyveként definiálja. És ezt mi a honlapon olvasható részletek alapján csak megerősíteni tudjuk. Na de mi is pontosan a SzemTanú?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A SzemTanúra a Pedagógiai Kávéház ötletbörzéjén hívta fel egy kolléga a figyelmünket. Ezúton is köszönjük neki!
A SzemTanú egy különleges történelemkönyv. Úgy meséli el a régmúlt korok történelmét – ezúttal i. e. 100-tól i. sz. 1500-ig –, mintha azokról egy mai napilapból értesülnénk. A stílus tehát érthető és közvetlen, a cikkek és a hírek – jó sajtótermékhez híven – úgy vannak megírva, hogy felkeltsék az olvasók érdeklődését. Ráadásul, mint egy színvonalas napilap, kellőképpen sokféle információt közöl a világról: kül- és belpolitikát, gazdasági híreket, kulturális eseményekről is beszámol, de van gasztronómiai rovata is. Mindez pedig jól befogadható, rövid szövegekkel, a mai lapokéhoz hasonlatos tipográfiai és szerkesztési megoldásokkal.
(Forrás: Wikimedia Commons / Canaan / GNU-FDL 1.2)
A könyv – az interneten elérhető részletek alapján – valóban élvezetes olvasmány lehet bárki számára. De különösen hasznos lehet az iskolákban történelemtanuláshoz és -tanításhoz. A történelem a nehéz, „magolós” tárgyakhoz tartozik; „ész nem kell hozzá, csak fenék” – szokták mondani. Főleg a régmúlt történelme silányodik sokszor adathalmazzá, évszámok, csaták és tulajdonnevek értelem nélküli sorozatává, amely úgy is felejtésre van ítélve dolgozat (vagy érettségi) után. Ez nem is csoda, hiszen annyira távoli és a miénktől annyira különböző világot kellene megértenünk vagy tanárként elképzeltetnünk, hogy sokszor bele se vágunk. A személytelenséghez, az elidegenítettséghez, a „szárazsághoz” persze hozzájárul a hagyományos történelemkönyvek szenvtelen, adatközpontú, információközlő stílusa is.
A SzemTanú – ha szakmailag megállja a helyét és nagyjából megfelel a Nemzeti alaptanterv előírásainak – megreformálhatja a történelemtanítást és -tanulást. Ráadásul az a tanár, aki elkezdi használni, két legyet üt egy csapásra: nemcsak a történelem megértéséhez hozhatja közelebb a diákjait, de a sajtónyelv elemzésén keresztül nyelvi, szerkesztési és stílusra vonatkozó megfigyeléseket is tehetnek. A kiadvány tehát valóban integráló szemléletű, tantárgyakon átívelő vállalkozásnak tűnik.
A nyest részletesebben is átrágja magát a kiadványon; ígérjük, hamarosan beszámolunk róla.
További olvasnivaló
A TanárBlog ismeretője (ebben a kiadvány történetéről is olvashatnak)