-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nemrégiben látott napvilágot állandó szerzőnk, Szabó Tamás Péter új kötete. A könyvben is szereplő interjúk és kérdőívek egyes részleteit olvasóink már ismerhetik a szerző cikkeiből. Most ízelítőt adunk a könyvben leírt kutatásokból.
„Háttal nem kezdünk mondatot!” „Nem benne van a mondatba', hanem mondatbaN!” „Vagy de, vagy viszont, nem pedig deviszont!” – Olvasóink jól ismerhetik ezeket az intéseket, dorgálásokat, hiszen senki, aki iskolába járt, nem úszhatta meg, hogy ki ne javítsák tanárai vagy akár diáktársai. Persze olvasóink a saját tapasztalataikon kívül a nyestről is értesülhettek ezekről a fajta hiedelmekről, úgynevezett nyelvi szabályokról állandó szerzőnk, Szabó Tamás Péter jóvoltából.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Szerzőnk kutatásainak fókuszában ugyanis éppen ezek a fajta javítások állnak. A most megjelent „Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos” A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében című kötet a szerző doktori értekezésének könyvvé alakított változata. A főszerepet benne azok a – legtöbbször szabályok formájában megfogalmazott – nyelvi ideológiák játsszák, amelyekkel mindannyian szembesülünk kora gyerekkorunktól kezdve egész életünkön át.
Olyannyira hozzászokunk ezekhez, hogy szinte észre sem vesszük, de meghatározzák a nyelvről való gondolkodásunkat, a nyelvváltozatokhoz (és azok beszélőihez) való, sokszor előítéletes hozzáállásunkat. A nyelvről való – sokszor téves – elképzeléseket ugyanúgy megtanuljuk, ahogyan sok minden más, a társadalom életéhez tartozó szokást. Ezt a folyamatot nevezi a könyv metanyelvi szocializációnak. Ennek legfőbb helyszíne pedig az iskola, elsősorban a magyar nyelv és irodalom órák.
Szabó Tamás Péter éppen ezért az iskola világában keresi a válaszokat metanyelvi hiedelmeinkre. Átfogó korpuszvizsgálatokon keresztül mutatja be a metanyelvi szocializáció jellegzetességeit. Az általa összeállított korpusz kérdőíves vizsgálatokból, tanórai jegyzőkönyvekből és tanárokkal és diákokkal készített interjúkból áll. Ezekben mutatja meg a nyelvre vonatkozó javítások jellegzetes formáit – választ adva arra a kérdésre is, hogy hogyan hagyományozza át az iskola azokat a metanyelvi hiedelmeket, amelyeket egyébként a tudomány cáfol és/vagy elítél.
Szabó Tamás Péter könyvéről részletesebb ismertetőt is közlünk majd a nyesten.
Olvasnivaló