-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A magyartanárt mint megmondóembert nem kell bemutatni: tudja, milyen helyzetben mit kell és mit tilos mondani. Sokuk számára problémás ez a szerep, a legtöbbjük mégis vállalja. A személyiségétől idegen szerepet azonban senki sem tudja megszakítás nélkül játszani, és előbb vagy utóbb kibújik a szög a zsákból. A diák pedig nem a szabályokat követi, hanem a tapasztalatot.
Az iskolai órákon – tekintélyi pozíciójából eredően – rendszerint a tanár javítja a diákokat, ő hivatott betartatni a nyelvhelyességi szabályokat: rászólással, pontlevonással, vagy bármilyen más módon. Nem mindegyikük számára egyértelmű azonban, hogy értelmes és eredményes-e ez a tevékenység. Némelyikük abban is kételkedik, lehet-e a szokott módszerekkel érdemben befolyásolni a diákok nyelvhasználatát.
Jó szándékú szivacsok?
Egy vizsgálatban általános és középiskolai magyartanárokkal készítettek interjúkat. Egyebek mellett arról is kérdezték őket, hogy szokták-e javítani a diákok beszédét. A tanárok sokféle nézetet képviseltek. Az egyikük így fogalmazott:
[A diákok a tanári javításokat és a nyelvhelyességi magyarázatokat] javító szándékkal fogadják, ezzel nincs gond. Ők nyitottak: nem véletlen, hogy azt szoktuk mondani, hogy a gyerek agya olyan, mint a szivacs. Viselkedésben is nyitottak arra, hogy mit lehet, mit nem, legalább is a zöme, aki szeretne valami jót eltanulni. És ugyanez van a beszédben, hogy mi az, ami még motiválhatja, hogy még szebben, tisztábban beszéljen.
Ebben a részletben a helyes viselkedés és a helyes beszéd fix pontként jelenik meg: tudjuk, hogyan lehet és hogyan nem lehet viselkedni („mit lehet, mit nem”), mint ahogy a nyelvhasználat tisztaságát is mérni lehet („még szebben, tisztábban”). A mérce megvan, a tanár szükség esetén jelez, a többi a diákon múlik. Annál is inkább, mert a javítás sikere a diákok motivációjával van összefüggésben („aki szeretne valami jót eltanulni”).
Nem minden tanár látja azonban ilyen egyértelműnek a helyzetet. Az egyikük például azt mondja, hogy nem biztos abban, hogy minden nyelvhelyességi hiba, ami annak látszik, vagy amit annak tartanak. A jó öreg de viszontról van szó:
[Szóba került] ez a de viszont, ami nekem például sérti a fülemet, de van a Varró Daninak ez a – biztos ismered a nyelvművelésről a szövegét. [...] Tehát hogy Arany János is mondott már de viszontot, tehát hogy ez kérdés, hogy ki dönti el – mint az irodalmi kánon –, hogy ki dönti el, hogy mi a helyes a nyelvben. És én hajlok rá, hogy figyelni kell arra is, hogy mit kezdenek használni a fiatalok. Nem azt mondom, hogy szlengben kéne beszélni, csak hogy nem biztos, hogy mindent annyira kell irtanunk.
„Ki dönti el, hogy mi a helyes a nyelvben?” – teszi fel a kérdést, és a viszonyítási pont, ami az előző tanárnő esetében oly fixnek tűnt, itt korántsem az. A dilemma megmarad: a saját ízlés, a nyelvművelő hagyomány, vagy a használat legyen a viszonyítás alapja?
(Forrás: Wikimedia commons)
A vizsgálat során megkérdezett magyartanárok gyakran jelezték, hogy a nyelvhelyesség – aminek hivatalosan ők lennének az őrzői, terjesztői – számukra is nehezen meghatározható valami. Ezen a szemüvegen keresztül nézve a diákok nem csupán a tanári intelmeket magukba szívó szivacsok, hanem olyan nyelvhasználók, akik a saját beszédükkel is alakítják a normát.
Eszmény kontra gyakorlat
A normát alapvetően kétféleképp lehet modellezni: vagy egy ideálként, amit kőbe (nyelvtanokba, szótárakba, nyelvművelő segédkönyvekbe) lehet vésni, vagy a valós nyelvhasználatban leggyakoribb nyelvi fordulatok gyűjteményeként – statisztikai vizsgálatok eredményezte absztrakcióként. Az előbbi megoldás az előíró, az utóbbi a leíró szemléletű szerzők sajátja.
Az előíró szabályok egyik problémája, hogy gyakran valótlanságot fogalmaznak meg (elég például a „Háttal nem kezdünk mondatot” intelemre gondolni), de talán még nagyobb fejtörést okoz, hogy érdemes-e bölcs szentenciaként ismételgetni őket. Nem egy tanár számára dilemma, hogy mit kezdjen a nyelvhelyességi vagy szövegszerkesztési tanácsokkal. Mert meg kell tanítani a diákot, hogy jól tagolt szöveget hozzon létre, de hogyan?
És akkor az a „bevezetés, tárgyalás, befejezés”. [...] Talán ez az, ami ilyen felnőttkorra kiható görcs lesz. Elkezdeni egy szöveget, legyen közepe – és közben nem tudok jobbat, mert legyen eleje, legyen közepe és legyen vége, csak ettől ez még így nem lesz, tehát ettől a három varázsszótól még nem lesz se elkezdve, se befejezve rendesen egy szöveg. [...] És akkor ráadásul az ember tényleg találkozik irodalmi szövegekkel, amelyik nem néz ki így.
A szabálytanítás tehát nemcsak azért nem működik az előíró szabályokat ismételgető módszerrel, mert a szabály túláltalánosít (pl. nem vonatkozik egyes szövegtípusokra), hanem azért sem, mert a szabálymantrázás csekély pozitív hatást gyakorol az írás- vagy beszédprodukcióra („attól ez még így nem lesz [...] se elkezdve, se befejezve”). A diák ugyanis legfeljebb megtanulja, hogy „a fogalmazásnak három része van: bevezetés, tárgyalás és befejezés”, tehát fel tudja mondani a szabályt, de ettől még nem fog tudni jól fogalmazni, nem fogja tudni az elvárásoknak megfelelően tagolni a szövegét, akár még felnőttkorában sem. Legfeljebb görcsöl, hogy nem tud elég jól fogalmazni.
Gyakorlat teszi...
A tanárok egy része azt fogalmazta meg, hogy a legfontosabb mégiscsak a gyakorlat. Szerintük nem a szabályismételgetés vagy a rászólás, hanem a mindennapi kommunikációs közeg alakítja a diákok nyelvi kompetenciáját:
Nem mindegy, hogy a környezetében az összes felnőttből dől a káromkodás, vagy lát olyan példát is, hogy valakiből dől a káromkodás, valaki néha káromkodik, valaki meg soha. Akkor csak elgondolkodik rajta vagy felfogja egy értelmes gyerek, hogy akkor van minimum három különböző nyelvhasználati mód.
A diák elsődlegesen nem úgy tanulja meg a nyelv használatát, hogy megtanítják neki, hogy „a beszédnek három típusa van: a káromkodással telített, a kevés káromkodást tartalmazó és a káromkodástól mentes”, hanem különböző kommunikációs helyzetek nyomán egyszerűen megismeri azok jellegzetességeit, és ezt a tapasztalatot maga is tudja alkalmazni a saját kommunikációjában. Ez persze triviális felismerés, talán meglepő is lehet, miért kell hangsúlyozni. Elsősorban két okból.
Az egyik az, hogy a javítgatás és a nyelvhelyességi intelmek ismételgetése népszerű gyakorlat. Több tanár hivatkozik arra, hogy alacsony az óraszám, nem tudja eleget beszéltetni a gyerekeket, nem lehet elég szöveggel foglalkozni: ilyen helyzetben gazdaságosabbnak tűnhet a szabályokat direkten közölni, mint a beszédkészséget gyakoroltatással – beszéltetéssel – fejleszteni. Ez azonban felemás megoldás és nem is nagyon működik, ahogy az előbb idézett tanárnő a fogalmazás tanításával kapcsolatban említette.
A másik ok egyes tanárok ambivalens magatartása. Nehéz hitelesen képviselni egy nyelvi eszményt, ha a tanár maga sem felel meg neki:
Mi tanárok gyakorlatilag egyre korlátozottabb mértékben vagyunk csak minták vagy kiindulópontok ezeknek a gyerekeknek. Tehát biztos, hogy minták vagyunk, de én azt hiszem inkább, hogy ők a hülyeséget, a rossz dolgainkat veszik észre és nem a jót. Tehát hogyha én beszélek így [ti. káromkodva] adott esetbe, mert eldurran az agyam, azt persze észreveszi. Azt, hogy egyébként tízből nyolcszor vagy kilencszer megpróbálok kulturáltabban, normálisabban, választékosan beszélni, azt nem veszi észre.
A tanár mintha azt szeretné, hogy a diák ne azt kövesse, „ami van” – tehát hogy a tanár is káromkodik –, inkább az ideált, a káromkodásmentes beszédet. Ez a megoldás azonban ebben a formában aligha eredményes. Ha a diák azt hallja, hogy „ne beszélj X módon”, de a tanár mégis úgy beszél – még órán is –, akkor annyit tanul meg, hogy „amit szabad Jupiternek, nem szabad a kisökörnek”. Ez azonban, ahogy a javításokkal és a nyelvműveléssel kapcsolatban már megszokhattuk, elsősorban nem a nyelvről, hanem a személyközi viszonyokról árul el valamit.