-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Milyen képet mutat a kisgyerekek agya a nyelvfejlődés kritikus periódusában? Ezt vizsgálták meg amerikai és brit kutatók.
A nyelvelsajátításban is van kritikus periódus – ezt például az úgynevezett farkasgyerekek példái is mutatják. Kutatók most agyi felvételekkel igazolták, hogy a nyelvfejlődésben igen fontos a 2 és 4 éves kor közötti életszakasz – számolt be az eredményekről a BBC.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A környezeti ingereknek eszerint négyéves kor előtt van a legnagyobb hatásuk az agy fejlődésére; ekkor állítódik be az agy arra, hogy új szavakat tanuljon – mondják amerikai és brit kutatók, akik a The Journal of Neuroscience-ben publikálták eredményeiket. Ebből az is következik, hogy a nyelvfejlődési rendellenességeket már igen korán észlelni lehet. Az eredmények arra is magyarázatul szolgálnak, hogy a kisgyerekek miért képesek kifogástalanul megtanulni két (esetleg több) nyelvet is.
A vizsgálatban 108, normál fejlődésű, 1-6 éves gyermek vett részt. Róluk agyi felvételeket készítettek – különös tekintettel a velőshüvely (mielin) alakulására. A velőshüvely az idegsejtek hosszabb nyúlványait (axonjait) körülvevő, az ingerületek továbbításában is szerepet játszó sejtekből áll. A mielin a születés pillanatától fejlődik az agyban. A kutatók pedig azt találták, hogy négy éves korra nagyjából állandóvá válik, ami azt mutatja, hogy az agy rendkívül könnyen alakul az első néhány évben, négyéves kor után azonban bizonyos dolgok állandóvá válnak. Ebből következik az, hogy a környezeti hatásoknak szintén ezekben a korai években van meghatározó szerepük. Ezt az időszakot nevezhetjük kritikus periódusnak; ebben a szakaszban vannak a környezet ingerei legnagyobb hatással az agy beállítására.
„Mindebből arra következtethetünk, hogy a megkésett nyelvfejlődést még 4 éves kor előtt kell kezelni” – mondja Dr. Jonathan O’Muircheartaigh. „Ez többféle fejlődési rendellenességre is igaz lehet, például az autizmusra, amelynek egy tipikus tünete a megkésett nyelvfejlődés.”
A korai gyermekkorban a nyelvi képességek igen gyorsan fejlődnek: az egyéves vagy fiatalabb babák körülbelül 50 szavas szókincséhez képest hat éves korra a szókincs átlagosan 5000 szót tartalmaz. A nyelvhez köthető képességek egy része a bal agyfélteke frontális részén lokalizálható. A kutatók tehát azt várták, hogy az agyi képeken a bal félteke ezen részein több mielin alakul ki, ahogyan a gyerek tanulja a nyelvet. Ezzel szemben azt találták, hogy a mielin mennyisége nagyjából állandó maradt, de négy éves kor előtt nagyobb befolyásuk volt a nyelvelsajátításra.
A kutatásnak az a jelentősége, hogy ez az első olyan vizsgálat, amelyben az agy szerkezetét ilyen korai életkorban térképezték fel – a nyelvelsajátításra koncentrálva. Az eredmények fontosak lehetnek a megkésett nyelvi fejlődéssel járó rendellenességek kezelésében.
Forrás