-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kosztolányi Dezső szerint sekély a mélység. De vajon mély-e a sekélység? Ezúttal könnyűzenei dalokban jártunk utána a mélységnek. Kispál és Kistehén: két dal, két megközelítés.
Kosztolányi Dezső mind versben, mind pedig prózában kicikizte a mélységet, illetve azokat, akik magukról vagy művükről azt állítják, hogy mély. E heti dalelemzésünkben annak eredünk nyomába, hogy ehhez a bizonyos mélységhez hogyan viszonyul a mai könnyűzene. Két dalt választottunk találomra: egy régebbit és egy újabbat. (Hiába, a mélység örök téma!)
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Kispál és a Borz 1994-es Sika, kasza, léc című albumának címadó dala egyfajta ars poetica, akárcsak Kosztolányi előzőleg felidézett Esti Kornél éneke című verse. Ebben a dalban egy strófa erejéig igen hangsúlyos szerepet kap a mélység. Hallgassuk meg! (A dalszöveget kivételesen a videó alatt olvashatják.)
Kispál és a Borz: Sika, kasza, léc
Kinézek egy házat,
A hegyek között, mondjuk,
Van mellette egy tó,
Ahol majd kibontjuk
A vitorlát, ha megveszem
Szép pénzért a házat.
Csak hatot kell aludni,
Addig félreteszek párat.
Abból a sok forintból,
Amit éneklésért kapok,
Nem kell sokat tudni,
Csak bemondok pár nagyot.
Mert az élet szolgája
A kimondott szónak,
Megijesztem kicsit,
Nem kapsz jó szót holnap.
Nem járok meg mélységeket,
A mélység nekem nem mámor,
A mélység nekem nem is űr,
A mélység gyanús szekértábor,
Ahol ott áll az ellenség,
Hogy ne tessék bemenni,
A mélység fölött nem illik lebegni.
Bujkálva közelebb megyek
Most a házhoz,
Látom a melegét,
Orrom ablakához
Nyomom, hogy érezzem
Is, és ne csak lássam,
Ennyi kis orrnyomot
Már régen nem találtam,
Mint ezen az ablakon
A magamé mellett.
Látszik, hogy ez a ház
Másoknak is kellett,
Abból a sok forintból,
Amit éneklésért kapnak,
Boldogan énekelnek,
Míg csak meg nem halnak.
A Kispál-féle „ars poetica” egy kortárs zenészi hitvallást tár elénk – meglehetősen ironikus módon. A zenélésért kapott rengeteg pénzből a zenész a saját álmát akarja megvalósítani („kinézek egy házat a hegyek között mondjuk...”), de ez valamiért nem jön össze, csak kívülről, az ablakból lesi a házat. Ráadásul az is kiderül, hogy nem egyedül, mert rengeteg más zenész is pont ugyanezzel az álommal vágott neki a showbiznisznek.
A tragikomikus kis történet, amely elég komoly kritikát fogalmaz meg (szimpatikus módon egyes szám első személyben!) a könnyűzenei szcéna szereplőinek motivációiról és ezek közhelyességéről, a központi strófájában a mélységről beszél. A mélység ebben az esetben – értelmezésünk szerint – a dalszövegek tartalmára vonatkozik. A beszélő elzárkózik a gondolattól, hogy szövege a mélységet kerülgesse: könnyű zene, könnyű tartalom. Csakhogy a poén éppen az, hogy a Kispál-szöveget – ha Kosztolányi felől olvassuk – éppen azt mondja magáról, ami az igazi, a Kosztolányi által nagyra értékelt művészetet jellemzi.
A hegyek között azonban nemcsak kis ház van, hanem egy mély tó is, a következő dalban ennek a fenekére érkezünk, ahol a Kistehén Melankolikusok segítségével megleljük a Mélybúvárt. Hallgassuk meg (vigyázat, hosszú, lassú dal)!
Kistehén Melankolikusok: Mélybúvár
Távol egy kertben
a hegyek között,
egy fekete tóban
a víz alatt,
él a mélybúvár
szárazon nem áll meg a lábán,
ha elengeded
rádől a gyepre.
Nappal az erdő szélén
vár az estre,
csikorgás- és
neszmentesre,
aztán lemerül a mélybe,
ahol csend van és sötét,
és egyszer majd meglátod…,
konzervnyitóval bontja ki
a világ köldökét.
A Kistehén-szöveg egy furcsa alakról beszél: ő a mélybúvár, aki a hegyek között egy kerti tóban él. Ha valaki kiveszi onnan, akkor nem áll meg a lábán („ha elengeded, rádől a gyepre”). Azt tudjuk még meg róla, hogy nappal a parton, az erdő szélén várja, hogy beesteledjék, és amikor már sötét van, lemegy a sötét víz fenekére. Hogy ki ez az alak?
Ez elég titokzatos: olyasvalaki, aki semmi láthatót, hallhatót, kézzelfoghatót és felszínit nem szeret és nem is akar. A mélyben van otthon, ahol csend van és sötét. És hogy mit csinál a mélybúvár ebben a csendes sötétben? – Nyilván a dolgok mélyét, lényegét kutatja. A dalszöveg ezt meglehetős iróniával fejezi ki:
konzervnyitóval bontja ki
a világ köldökét.
A mélybúvár eszköze nem valami magasztos: egy konzervnyitóval dolgozik. Ha Kosztolányi nyomán értelmezzük ezt a dalt, akkor sajnos muszáj kacagnunk a mélybúváron...