-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Sokan hiányosságnak, tanulási nehézségnek tartják a diszlexiát. Újabb kutatások azonban azt mutatják, hogy ennek az állapotnak pozitív, előnyös következményei is lehetnek.
M. C. Escher munkáit azért szeretjük annyira, mert sokszor lehetetlen, logikátlan dolgokat jelenítenek meg. Ilyen például a híres vízesés, amelyen egy vízesésről lezúduló víz hajt meg egy kereket, amely fölfelé hajtja a vizet a vízesés teteje felé, hogy onnan újra aláhulljon. Végtelen körforgás, amely a fizika számos törvényével ellenkezik. Nekünk eltart egy ideig, amíg végiggondoljuk, hogy a kép által lefestett jelenet lehetetlen. Egy kísérletből azonban kiderült, hogy a diszlexiások jóval gyorsabban észreveszik a képeket az effajta logikátlanságot. A diszlexiának tehát más területeken lehetne előnyei is – foglalta össze nemrégiben az ezzel kapcsolatos kutatásokat a Scientific American.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Egy 2003-as vizsgálatban Catya von Károlyi, a University of Wisconsin–Eau Claire pszichológus kutatója arra kérte a kísérleti alanyokat, hogy képek közül válasszák ki azokat, amelyek lehetetlen dolgot ábrázolnak. Az eredmények azt mutatták, hogy a diszlexiások sokkal gyorsabban képesek elvégezni ezt a feladatot, mint azok, akik nem diszlexiások.
A diszlexiát tanulási nehézségnek szokták tekinteni; a diszlexiásokat sajátos nevelési igényűeknek szokták tekinteni. A diszlexia tünetei azonban nagyon széles skálán mozognak. Sok diszlexiás gyerek jóval lassabban tud csak olvasni, mint a többiek: amennyi szót egy átlagos gyerek egy nap alatt olvas el, annyit egy diszlexiásnak akár egy hónapba is telhet elolvasnia. Ennek ellenére von Károlyi kísérletében ők voltak a gyorsabbak...
A kutatók azt már régóta sejtették, hogy a diszlexiának valahogyan köze van a kreativitáshoz, de ezt kísérletekkel meggyőzően nagyon sokáig nem támasztották alá. Julie Logan, a londoni Cass Business School szociológusa azt találta, hogy a vállalkozók körében szignifikánsan magasabb a diszlexiások aránya, mint más foglalkozásoknál. Gadi Geiger, az MIT munkatársa pedig azt találta, hogy a diszlexiások egyszerre többféle hangingerre is képesek figyelni. Mindezek a felfedezések pedig arra mutatnak, hogy a diszlexiának, amit általában hiányosságnak szoktak tekinteni, vannak előnyei is. Kiderült például, hogy a diszlexiások jobban átlátják a nagy folyamatokat, az egészre van jobb rálátásuk, így olyan összefüggéseket vesznek észre, amelyre mások esetleg nem is gondolnak. A diszlexia tehát bizonyos helyzetekben hátrányt, másokban azonban előnyt is jelenthet.
Matthew H. Schneps asztrofizikus, a Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics munkatársa diszlexiás tudósokat vizsgált. Christopher Tonkin biokémikus például diszlexiás, és azt figyelte meg, hogy különös érzékkel veszi észre a nem odaillő dolgokat – ahogy a kertjében is rögtön kiszúrja a virágok között a gazt, úgy a kutatásai során is segítségére van, hogy könnyen észreveszi a vizuális anomáliákat. Schneps és munkatársai tehát azt feltételezték, hogy a diszlexia egyfajta érték lehet a tudósok számára.
2012-es vizsgálatukban a résztvevőket arra kérték, hogy nagyon zsúfolt jeleneteket ábrázoló fényképeket nézegessenek. Bizonyos képek ismétlődtek, amivel a kutatók azt mérték, hogy a résztvevők mennyire jól emlékeznek a képekre. Ha homályosak voltak a képek, a diszlexiásoknak sokkal kevesebb ismétlésre volt szükségük ahhoz, hogy megjegyezzék és kiszűrjék az ismétlődő képeket, mint a nem diszlexiásoknak. Ez például az orvosi pályán előnyt jelenthet a különböző képalkotó eljárásokkal készült képek összehasonlításánál.
Martina Hedenius, a svédországi Uppsala University munkatársa gyerekekkel végzett hasonló kísérleteket 2014-ben. Eredményei szerint a diszlexiás gyerekek könnyebben megmondják egy adott képről, hogy azt már látták-e korábban vagy sem. Mi lehet ezeknek a különbségeknek az oka?
A kutatók mindeddig nem tudták pontosan meghatározni, hogy mi áll a hátterében ezeknek a képességeknek. Azt azonban tudják, hogy az olvasás megváltoztatja az agyunkat. Ha valaki sokat olvas, arra tréningezi agyát, hogy bizonyos szemmozgásokat könnyebben, gyorsabban végezzen, ami pedig azt jelenti, hogy a vizuális percepció bizonyos útvonalai megerősödnek náluk, mások azonban meggyengülnek vagy elvesznek.
Ezt bizonyította Stanislas Dehaene kognitív neurológus kísérlete is. Arra kérte a különböző mennyiséget olvasó résztvevőket, hogy betűpárokról állapítsák meg, hogy azonosak-e. A párok egymáshoz képest nagyon különböző módon voltak elhelyezve. A sokat olvasók számára a legnehezebb feladatnak az bizonyult, amikor a betűt a tükörképével kellett azonosítani. Ezt a sokat olvasók sokkal nehezebben oldották meg, mint a keveset olvasók. Dehaene tehát arra a következtetésre jutott, hogy az olvasás megtanulásával bizonyos vizuális percepciós útvonalak megerősödnek, mások pedig elvesznek.
Van egy egy másik lehetséges magyarázata is annak, hogy a diszlexiások bizonyos feladatokban vizuális zseniknek bizonyulnak. E szerint ők igen nehezen működtetik a vizuális figyelmüket (amely az olvasáshoz, a szemmozgások irányításához elengedhetetlen). Ha valaki jól és sokat olvas, nagyon megerősödik a vizuális figyelme, ezzel együtt azonban a háttérre, a környezetre kevésbé figyel az illető. Ha viszont valaki rosszul olvas, ebből kifolyólag jóval kevesebbet is, azaz diszlexiás, akkor inkább tud az összképre figyelni; a gyengébb vizuális figyelem eredményeképpen a hátteret, a környezetet jobban látja.
Forrás