-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Tűz ütött ki Kazinczy széphalmi birtokán, amely után szerencsés esetben Kazinczy Eugénia, Wesselényi Miklós és Kőrösi Csoma Sándor megtalálhatja a nyelvújítás korának egyik fontos dokumentumát. Az egykori Kazinczy-birtokon működő Magyar Nyelv Múzeumában március 27-től Nyelvlesen címmel új, állandó nyelvészeti-nyelvtörténeti, izgalmas kalandjátékba épített kiállítás látható.
„A nyelv az legyen, aminek lennie illik: / hív, kész és tetsző magyarázója mindannak, amit a lélek gondol és érez” – vallotta Kazinczy Ferenc. Az író, műfordító, a nyelvújítás mozgalmának egyik kiemelkedő alakja az 1800-as évek elején költözött feleségével, Török Zsófiával a Sátoraljaújhely melletti kis birtokra, amelyet később Széphalomnak nevezett el. Itt található ma a Magyar Nyelv Múzeuma, ahol március 27-től látható új kiállítás Nyelvlesen – Kalandozások a nyelv körül címmel a Petőfi Irodalmi Múzeum közreműködésével.
A tárlat bemutatja, hogyan gondolkodtak a nyelvről, történetéről, használatáról esetleges szabályozásáról Kazinczy korában, nemcsak a filológusok, nyelvészek, hanem akár a művelt laikusok is. A kiállítás azt is körbejárja, hogyan válaszoljuk meg napjaikban ugyanezeket a kérdéseket. A tárlat anyaga Kazinczy élethelyszíneit és korabeli nyelvész közegeit idézi, de a szövegek a nyelvészeti kutatás legújabb, a nagyközönséget leginkább érdeklő témákkal is kiegészülnek.
A rendezők nem titkolt célja az is, hogy az iskolában egyre kisebb népszerűségnek örvendő és sokszor az irodalomoktatás javára háttérbe szorított magyar nyelvtant vonzóbbá tegye, tompítsa a hozzá tapadó negatív asszociációkat. Olyan aktuális, a mindennapokat érintő nyelvi problémákat is belecsempésztek a rendezők a kiállításba – a szakértő Czifra Marian, a kurátor Kalla Zsuzsa és Rabec István –, amelyekkel egy középiskolás nem csak elméletben, de a gyakorlatban is találkozik. Ilyenek például a magyar nyelv rokonságának, a nyelvelsajátításnak, a kétnyelvűségnek, a nyelvi értékítéletnek, vagy akár a nyelvvesztésnek a kérdései is.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Kiállítás és kalandjáték
A Nyelvlesen nem egy hagyományos értelemben vett kiállítás: nem csupán a megtekinthető képek, tárgyi emlékek nyújtanak élményt, adnak át ismereteket. Az egykori Kazinczy-birtokra látogatókat a klasszikus kiállító tér mellett kalandjáték is várja: aktív szereplőivé válhatnak egy 19. századi, valóban megesett történetnek.
A keret egy történelmi szerepjáték, amely feladványokra épül: korabeli, különös, tárgyak kiismerése, titkosírások megfejtése vezet el a kincshez. A Kazinczy-kúrián 1819-ben kisebb tűzvész pusztít. Egyszerre fiktív és sajátos módon valós elem, hogy eltűnik az Ortológus és neológus nálunk és más nemzeteknél című tanulmány egy változata; a játék célja ennek megtalálása. Az elveszett kézirat természetesen nem tűnt el teljesen, de mind a legutóbbi időkig lappangott. Annak a ténynek a középpontba állítása, hogy az irodalom- és nyelvtörténet nem csupán új szempontból, de új, frissen felbukkant források alapján is dolgozik, szintén fontos célja a tárlatnak.
A kalandjáték szereplői…
A női karaktert Kazinczy Eugénia, az író legidősebb lánya képviseli. Édesapja jobbkeze volt, aki kiváló képességekkel rendelkezett, fogékony a művészetekre, már kis korában megtanult írni. Később apja lelki társa és reménysége lett. Eugénia testesíti meg a játékban a felelősséget és az érzékenységet.
Wesselényi Miklós ugyan csak később vált híressé a pesti árvíz idején végzett tevékenysége révén, de már egész fiatalon tanúságot tett a nemzet iránt érzett felelősségtudatáról. Wesselényi pár évvel korábban látogatást tett a Kazinczy-portán, és az idős írót ámulatba ejtette személyiségével. Ő jelképezi az alkotó erőt, a hazáért és nemzetért tenni akaró felelős honpolgárt.
Kőrösi Csoma Sándor ugyan személyesen nem ismerte Kazinczyt, nyelvek iránti fogékonysága mégis indokolja szereplését. Éppen 1819. november 23-án indul útnak Nagyenyedről Közép-Ázsiába a magyar őshaza, a rokon népek felkutatására. Keleti utazásai során bámulatos fogékonysággal volt kész beilleszkedni ismeretlen kultúrákba. Kőrösi a tudós értelmiség, az elhivatott kutatás megtestesítője a játékban.
…és helyszínei
A játék négy tematikus csomópontjához négy képzelt helyszínt rendeltek a szervezők, amely részben Kazinczy figurájához, részben pedig a korabeli nyelvészet világához kötődik. Például egy fogadóként berendezett tér a korban egyre szélesebb rétegeket érintő utazást, a különböző társadalmi rétegek, területi nyelvváltozatok megtapasztalásának terepét jeleníti meg. Felbukkan egy dolgozószoba mint a tudományos kutatás jelképe. A vegyes gyűjtemény mint a múzeum elődje és a 19. század elején még nem önálló, hanem legtöbbször mellékdiszciplínaként űzött nyelvészet jelképeként jelenik meg. Egy szabadkőműves páholy pedig mint a szavak nélküli világ, a szimbolikus tárgyak, gesztusok és különleges kommunikációs formák helyszíne jelenik meg.
Összegezve, a kalandos tárlat elsősorban a nyelv, a nyelvészet iránt érdeklődőt szólítja meg kérdések özönére keresve a választ: Mikor, hogyan és milyen nyelveket tanuljunk? Hogyan sajátíthatók el az idegen nyelvek? Mi az a nyelvvesztés és a kétnyelvűség? Mi ma a nyelvjárások szerepe és értéke? Mik az irodalmi köznyelv határai? Hogyan változtatja meg nyelvhasználatunkat a minket körülvevő számos kommunikációs eszköz? Megismerhetjük-e egy-egy nyelv múltját? Kivel vagyunk „rokonok”? – Olyan kérdések ezek, amelyek közel kétszáz évvel ezelőtt is érdekesek voltak, és még napjainkban is azok.
További információ