-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha segíteni akarunk, ne habozzunk segítséget kérni! Legjobb persze, ha azonnal a legilletékesebbhez fordulunk.
Olvasóink általában azért írnak nekünk, mert ők maguk nem értenek valamit, nekik van szükségük segítségre. Úgy látszik azonban, advent idején tényleg mindenki megpróbál jobb emberré válni, és másoknak segíteni. Rozália nevű olvasónk azért fordult hozzánk, mert ismerősein szeretne segíteni abban, hogy segíthessenek...
Ismerősöm gyermeket a NYKIT-ből tanítják – Bánréti Z. féle kísérleti nyelvtan tananyag. Ismerősöm szeretne a gyereknek segíteni tanulni de neki teljesen idegen a strukturalis mondattan (nekem is). Van esetleg olyan, outsiderek részére is ajánlott nyelvtan könyv, amit tudnátok ehhez ajánlani?
A kérdésre nem könnyű a válasz. Többen is arra jutottunk, hogy a Bánréti-féle tankönyvekhez álló legközelebbi, könnyen beszerezhető kötet az Új magyar nyelvtan. Ennek szemlélete viszonylag közel áll a Bánréti-tankönyvekéhez (bár mi ezt inkább generatívnak, mint strukturalistának neveznénk).
A gond csak az, hogy bár az Új magyar nyelvtan mondattani fejezete szemléletében közel álla Bánréti-féle tankönyvekhez, sok szempontból el is tér tőlük. Arra semmiképpen nem alkalmas, hogy a gyermekének segíteni kívánó szülő gyorsan utánanézhessen a felmerülő problémáknak. Ahhoz, hogy ezt megtegye, valószínűleg alaposan el kellene merülnie az Új magyar nyelvtanban (ami, különösen a mondattani fejezetben, nem könnyű – ráadásul minél inkább járatos valaki a „hagyományos” nyelvtanban, annál nehezebb lesz neki egy teljesen más szemléletmódot elsajátítania), és amikor azt jól ismeri, akkor kezdheti átlátni a Bánréti-féle tankönyvek szemléletét.
Végül arra jutottunk, hogy a leghelyesebb, ha magát Bánréti Zoltánt kérdezzük meg. Ő készségesen felvilágosított minket arról, hogy a tankönyvekhez megjelent egy segédkönyv is: Bánréti Zoltán – Papp Ágnes: Tanulás és tanítás az NYKIT programban, NODUS Kiadó, Veszprém, 1998. Sajnos, amint az a kiadás dátuma alapján sejthető, a segédkönyvet gyakorlatilag lehetetlen beszerezni – a neten kutatva legalábbis nemhogy eladó példányt nem sikerült fellelnünk, de még a kiadvány címét sem tudtuk fellelni sehol sem. Sőt, úgy tűnik, azóta a kiadó is megszűnt, illetve más néven működik tovább – arról pedig honlapjukon sincs információ, hogy a régebbi kiadványaik hogyan érhetőek el.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Így aztán más javaslatunk nincs, mint hogy a szülők vegyék fel a kapcsolatot az iskolával, illetve a tankönyvből tanító magyartanárokkal, akik bizonyára tudnak majd valahogy segíteni. Az, hogy a pedagógus nem a legkézenfekvőbb hagyományos tankönyvet választja, hanem egy kísérleti kötetet, azt mutatja, hogy lelkes és igyekvő. Bizonyára örülni is fog annak, ha a szülők is érdeklődnek munkája iránt.
Ajánlott olvasmány
Medve Anna – Szabó Veronika: A mondattani elemzés lehetőségei az általános iskolában