-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön meg tud oldani egy hetedikeseknek szóló nyelvtani házi feladatot? – Legyen erős, legalább próbálja meg!
Szinte bárkivel megeshet, hogy valaki megkéri arra, hogy segítsen megoldani a nyelvtan házi feladatát. Ön föl van készülve erre a helyzetre? Tudna segíteni gyermekének a mondatelemzésben? Ha nem teljesen biztos magában, mi most segítünk. Gyakoroljon velünk!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Tanársarok című iskolai nyelvtannal foglalkozó sorozatunkban már átismételtük, hogy mi az állítmány, milyen fajtái vannak. Sőt, ennek elmélyültebb megértéséhez legutóbb még azt is megnéztük, miket tekint a hagyományos nyelvtan segédigéknek. Úgyhogy most már semmi akadálya annak, hogy nekivágjunk élesben is egy feladatnak. Ezt küldte nekünk egyik olvasónk az egyik hetedikeseknek szóló munkafüzetből:
a) Húzzátok alá az alábbi mondatok állítmányát kétszer, az alanyát egyszer! Jelöljétek hiányjellel, ha hiányzik valamelyik fő mondatrész a mondatban!
b) Határozzátok meg a mondatokban az alany és az állítmány fajtáját!
c) Párosítsátok a két oszlopban a hasonló felépítésű mondatokat! Indokoljátok is meg választásotokat!
a) A nehéz kosarat ketten cipeltük.
b) Apám becsületes maradt egész életében.
c) Ne haragudj, barátom!
d) Hol a kabátod?
e) Még nem harangoztak.
f) Korán beesteledik.
g) Okosabb is lehetett volna!
h) Száz szónak is egy a vége.
i) Leginkább az ilyen apróságokon szokás lebukni.
j) A törvényeket senki sem szegheti meg büntetlenül.
k) Meg lehet azt mondani szép nyugodtan is.
l) Ezzel a dolog el is van intézve.A) Kevés a festék a kerítéshez.
B) Nekünk ezt nem szabad megtenni.
C) El kell hívni a találkozóra a tanító nénit is.
D) Télen hamar sötétedik.
E) Mellettünk házat építenek.
F) Sehol egy lélek.
G) Engem mindenki Létrának szólít.
H) Az elefánt meg volt zavarodva a sok látogatótól.
I) Sokan megnéztük az új filmet.
J) Jancsikám, várj!
K) Bence minden verseny előtt izgatott volt.
L) Jó lett volna.(Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 7. évfolyam számára, 64. oldal, 14. feladat)
Olvasóinktól várjuk kommentben vagy e-mailben a feladat megoldását!
Forrás
Antalné Szabó Ágnes – Raátz Judit: Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 7. évfolyam számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.