-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Lehet, hogy ön is gyakorolja a dzsihádot, csak még nem tud róla? Ez a fogalom manapság leggyakrabban a terrorista robbantások kapcsán kerül elő, de meglehetősen sokféle tevékenységet takarhat. Nemcsak karddal lehet küzdeni, hanem szóval, tettekkel, vagy akár Nyest-cikkekkel!
A dzsihád szót a magyar sajtó gyakran a terrorista robbantások szinonímájaként használja. Mások szerint teológiai fogalom, a hívő lelkiismereti küzdelmeire utal. Hol az igazság?
Harc, de pontosan miért?
A dzsihád szó a mai standard arab nyelvben küzdelmet, törekvést jelent, számos különböző kontextusban használják – jelenthet az iszlámtól teljesen független harcot, erőfeszítést is. A szó eredeti jelentése is hasonló, azon lehet vitatkozni, a küzdelem feltétlenül fegyveres harc-e. A Koránban mindenesetre legtöbbször a háborúval kapcsolatban kerül elő a dzsihád, mint vallási fogalom. A nyugati nyelvekben általában a muszlim vallási értelmében használják a szót... igen ám, csakhogy ez sem egyértelmű! Az iszlámnak ugyanis számos különböző irányzata létezik, ezek a történelem során is változtak, alakultak. Így a dzsihád fogalmával kapcsolatban is több, olykor egymásnak ellentmondó értelmezés született még a muszlim teológusok körében is, és akkor még arról nem is beszéltünk, mit értenek az egyszerű hívők dzsihád alatt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Sokan sokféle okból hamisítottak hadíszokat: egyesek saját mesterük dicséretét szerették volna a próféta szájába adni, mások pedig egészen konkrét anyagi előnyöket reméltek. Így olyan egészen furcsa mondások is születtek, mint például a „Tartsatok fehér kakast otthonotokban” vagy az „Átkozottak a sakkozók”. Nem csoda, hogy idővel egész tudomány alakult ki a hadíszok megbízhatóságának tanulmányozása körül.
A dzsihádnak több különböző felosztása is létezik. A legközismertebb a kis és nagy dzsihád közötti különbségtétel: a kis – vagy más néven külső – dzsihád a harc az iszlám ellenségei ellen, a nagy – más néven belső – dzsihád pedig az egyén küzdelme saját rossz késztetései ellen. Ez a felosztás azonban nem a Koránból ered, hanem egy hadíszból, azaz egy Mohamed (Muhammad) prófétának tulajdonított és később feljegyzett mondásból vagy cselekedetből. Eszerint a próféta úgy vélekedett, a nagy dzsihád „a[z Isten-] szolga küzdelme a vágyával”. Számos vita tárgya, hogy melyik hadísz mennyire megbízható, és már a próféta kortársai is igyekeztek elkülöníteni a valódiakat a hamisaktól. A megbízhatóság ellenőrzésére jegyzik fel minden hadíszhoz a hagyományozási láncolatát is: ki hallotta kitől? A nagy és kis dzsihád közötti különbségről szóló hadísz láncolatában azonban szerepel egy olyan tanítvány, akiről ismert, hogy sokat hibázott az átadásban és olykor el is titkolta a forrásait. Ennek ellenére muszlimok is gyakran idézik ezt a különbségtételt.
Népszerű még egy négyes/ötös felosztás is, ez későbbi vallásfilozófusok nevéhez fűződik – többek között a 12. századi Ibn Rusd, Európában közismert nevén Averroës írásaiban is szerepel. Eszerint a következő dzsihád-fajták léteznek: a szív dzsihádja, a nyelv dzsihádja, a toll dzsihádja, a kéz dzsihádja és a kard dzsihádja. A szív dzsihádja a jó harca a rossz ellen az ember saját lelkében. A nyelv dzsihádja a hitszónoklat, a hit szóbeli védelme és másoknak átadása. A toll dzsihádja ehhez hasonló, csak nem szóban, hanem írásban; van, ahol ezt a két kategóriát össze is vonják. A kéz dzsihádja a vallásos cselekedetekkel kapcsolatos: ide tartozik az adakozás, a mekkai zarándoklat és így tovább. Végül a kard dzsihádja a fegyveres küzdelem az iszlámért, Nyugaton leginkább ezt szokták a dzsihád alatt érteni.
A korai vallási gondolkodók szinte kizárólag a háborúval kapcsolatban tárgyalták a dzsihádot, de a fogalom az idők során egyre több békés értelmezést is nyert. Mindenesetre emellett a háború vallási kérdéseivel is sokat foglalkoztak, és részletesen szabályozták a megengedhető viselkedést. Két okból lehet háborúzni: önvédelemből, vagy a gonosz ellen. (Az vitatott kérdés, mi számít pontosan gonosznak, és lehet-e elsőként támadni.) Még ekkor sem lehet bármit megtenni, nem szabad például női és fiatalkorú civileket ölni.
Szent harcosok?
Az arab nyelvben, csakúgy, mint más sémi nyelvekben, a szavakat gyökökből képzik. A gyökök általában három mássalhangzóból állnak, és konkrét jelentéssel bírnak. A ragozás vagy szóképzés a gyökmássalhangzók közé helyezett magánhangzókkal történik. Emellett lehetnek még toldalékok a szó végén és elején is. A mu-a-i- egy személy, aki valamilyen tevékenységet végez, a dzs-h-d a ’küzdelem’. A kettőt összerakva megkapjuk azt, hogy a
mudzsahid egy ’személy, aki küzd’. A „küzdelm”-et mint főnevet úgy kapjuk meg, hogy a gyököt az -i-a- mintába illesztjük be: dzsihád.
Aki a dzsihádot végzi, az a mudzsahid. A nyugati sajtóban ezt a kifejezést leginkább az afganisztáni és pakisztáni fegyveres lázadókra használják, de tulajdonképpen bárki mudzsahid, aki bármelyik fajta dzsihádot gyakorolja. A szó egyben gyakori muszlim vezetéknév, a magyar Megasztár első szériájában is szerepelt a pakisztáni származású Mujahid Zoltán.
(Forrás: Wikimedia Commons / Erwin Franzen / CC BY-SA 1.0)
Kérdés, mit értenek a hétköznapi muszlimok a dzsihád alatt – inkább fegyveres harcot, vagy inkább lelki erőfeszítést? Mint annyi minden másról, erről is születtek közvéleménykutatások. A Gallup 2001 és 2007 között harmincöt ország muszlim lakosságát kérdezte vallási témákról, köztük a dzsihádról. Amikor a válaszadóknak definiálniuk kellett a dzsihád fogalmát, a többség számos országban nem a háborúra hivatkozott, hanem a vallási kötelességek betartását hangsúlyozta. Kivétel volt Indonézia, ahol a megkérdezettek többsége említette a harcot vagy az élet Isten szolgálatában történő feláldozását. A válaszadók jelentős kisebbsége említette a harcot emellett még Pakisztánban, Iránban és Törökországban is.
Youtube-dzsihád
A dzsihádot akár a Youtube-on is lehet vívni. A nasídok megzenésített vallásos tartalmú versek; rendszerint az éneket csak ütőshangszerekkel kísérik, mert a muszlim vallás tiltja a többi hangszert. (Létezik egy hadísz, amiben a hangszereket a próféta a házasságtöréssel és az alkohollal együtt említi, és ebből több vallási gondolkodó arra következtet, hogy a hangszerek szintén tiltottak. Mások ezt az érvelést nem fogadják el, vagy csak bizonyos fajta hangszerekre vonatkoztatják.)
A dzsihád-nasídokhoz készült videók gyakran tartalmaznak csatajeleneteket. A következő videóban a badri csatáról készített film részletei láthatóak: ebben az i. sz. 624-ben zajlott ütközetben Mohamed próféta hívei és a mekkai kereskedők csapatai csaptak össze. A muszlimok háromszoros túlerővel szemben is győzedelmeskedtek, és az ütközetet a Koránba is említi. A badri csata a mai napig az Isten segítségével vívott háború prototípusa, például idén a líbiai felkelők is ennek az évfordulóján rohamozták meg a fővárost, Tripolit.
Természetesen nem csak háborús témájú nasídok léteznek. A következő népszerű nasíd a bűnbánatról és Isten szolgálatáról szól, a hozzá tartozó videó főhőse pedig káros szenvedélyeivel, köztük a dohányzással küzd: ez is egyfajta dzsihád. (Meglepetésre holland feliratos változatot is találtunk belőle.)
További olvasnivaló
Fethullah Gülen török szunnita muszlim vallástudós a dzsihádról (magyarul!)
Dzsihád-nasíd amerikai kosztümös filmmel
Száz hamis hadísz (angolul)
Dzsihád az angol Wikipédián