-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Villámgyors karrier a 4. században, egy kis korbácsolás, egy kis eretneküldözés, egy kis himnuszköltés. Megtudjuk, hogy mit kell tennünk Rómában, és mit énekelnek a svájci völgyekben. Az egyik korai egyházatyával, Szent Ambrussal ismerkedünk.
Mikor éppen csak túltettük magunkat a csodán, hogy reggelre a csizmánkba került néhány szelet csokoládé vagy narancs, s ehhez valamiképpen Szent Miklósnak van köze, máris itt egy újabb, aktuális csodálatos történet. December 7-én Szent Ambrus emléknapja van: vele már csecsemőkorában csoda történt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A mézajkú
340 körül a kis Ambrus bölcsője az udvaron ringott a mai Németország területén lévő Trierben. Az alvó csecsemőt hirtelen egy méhraj lepte el, és az állatok ki-be mászkáltak a szundikáló gyermek száján. Majd a raj elszállt anélkül, hogy megcsípték volna a kisfiút. Apja megdöbbent azon, hogy a rovarok nem bántották a gyermeket, és nagy jövőt jósolt fiának.
Míg a mézajkú prédikátor kifejezésben a mézajkú szó feltehetőleg arra utal, hogy Ambrus ajkát olyan édes szavak hagyták el, mint a méz, a mézajak (latinul labellum) szónak van botanikai jelentése is. Így nevezik az orchideák jellegzetes, igen feltűnő, módosult sziromlevelét, mely élesen különbözik a többi sziromtól.
Valószínűleg nem gondolta, hogy a kis csecsemő valóban milyen nagy ember lesz: Milánóban kormányzó és püspök lesz belőle, halála után pedig egyháztanítóként és szentként emlékeznek rá. Azt pedig, hogy gyermekkorában sértetlenül átvészelte egy méhraj látogatását, azzal honorálta az utókor, hogy nem csupán a méhek, hanem a méhészek és gyertyakészítők védőszentjének is tekintik, s esetenként mézajkú prédikátornak titulálják.
Itáliában
Hogy emelkedett Ambrus ilyen magasságokba? Apja halála után a család visszatért Rómába, ahol Ambrus kitűnő képzést kapott: főként retorikát, irodalmat és jogot tanult. A kiváló képességű ifjút a császár hamarosan a Milánó környéki vidék kormányzójává nevezte ki.
A városban éles ellentét feszült két vallási irányzat, a katolikusok és az ariánusok (azaz Arius püspök követői) között. Míg a katolikusok az Atya és a Fiú, azaz Jézus, egylényegűségét vallották, az ariánusok azt hirdették, hogy a Fiú az Atya teremtménye, csupán hasonló lényegű vele. Mikor 374-ben Milánó ariánus püspöke elhunyt, félő volt, hogy a püspökválasztáson rendbontás lesz. Így Ambrus kormányzó személyesen jelent meg az eseményen, hogy megakadályozza a komolyabb összecsapásokat. Nagyszerű szónoki képességével sikerült is lenyugtatni az embereket.
A legenda szerint ekkor a tömegben egy kisgyermek felkiáltott: „Ambrus a püspök!” Ambrus még csak meg sem volt keresztelve, csupán katekumen, azaz a keresztségre készülő személy volt. Ám a tömeg nyomására a gyermek javaslata győzött. Maga a császár sem gördített akadályt a püspökké szentelés elé. Így Ambrust gyorsan megkeresztelték, és csupán nyolc nap kellett hozzá, hogy a soha komolyabb vallási tanulmányokat nem folytató fiatalembert pappá szenteljék, és elfoglalhassa a püspöki széket.
Szent Ambrus később szembeszállt magával a császárral is, erőteljesen kikelt az ariánusok ellen és a zsidókat sem szívelte (például semmi kivetnivalót nem talált egy zsinagóga felgyújtásában), ám nagy rugalmasságot mutatott a helyi liturgiai szokásokkal szemben. Az alkalmazkodásra szólít fel a közismert angol szólás is:
When in Rome, do as the Romans do.
’Ha Rómában jársz, tégy úgy, mint a rómaiak’ – azaz alkalmazkodjunk a helyi szokásokhoz. A szólás forrása az a Szent Ambrusnak tulajdonított mondás, miszerint
Si fueris Romae, Romano vivito more; si fueris alibi, vivito sicut ibi
’Ha Rómában vagy, élj római módra; ha másutt vagy, élj úgy, ahogy ott szoktak’
Az egyháztanító és himnuszszerző
Ambrus mellett a többi, 1298-ban egyháztanítóvá nyilvánított szent: Nagy Szent Gergely, Hippói Szent Ágoston és Szent Jeromos.
Annak ellenére, hogy Ambrus csak már mint gyakorló püspök kezdte meg teológiai tanulmányait, igen jelentős hatást gyakorolt a korai keresztény egyházra. Ma a négy korai egyházdoktor között tartják számon. Nagyon fontosnak tartotta Szűz Mária tiszteletét, és hangsúlyozta, hogy Mária szűzen fogant és szűzen szült. Írásaiban elsősorban az ember bűnösségére, az isteni kegyelemre és a keresztény életvitelre koncentrált.
Ambrusról nevezték el később a katolikus egyház ambroziánus rítusát, amely bizonyos pontokon eltér a római katolikusok által hazánkban is követett liturgiai szokásoktól, azaz a római rítustól. Példaként említhetjük, hogy az ambroziánus szokások szerint az advent időszaka hat hétig tart, a keresztelés során a fejet háromszor a víz alá merítik, a böjti időszakban pedig péntekenként nem miséznek. Az ambroziánus rítust főként Olaszország egyes részein, illetve a svájci Lugano környéki völgyekben követik, összesen mintegy ötmillióan.
Az ambroziánus szertartásokon énekelt, gregorián dallamokhoz hasonlító énekeket hagyományosan ambroziánus éneknek nevezik, holott Ambrus nem szerzett ilyeneket. A gregoriánhoz hasonlóan ezek a férfihangra írt dalok is egyszólamúak, és hangszeres kíséret nélkül adják elő őket. A dallamkincs változatosabb, mint a gregorián esetében. Jellemzőjük, hogy lépcsőzetes dallamvezetésűek, hullámzóak.
A széles körben ismert Te Deum himnusz, azaz az ambroziánus himnusz szerzősége vitatott. Angol kutatók szerint e himnusz szerzője Nicetas, míg a hagyomány Ágostonnak, Hilariusnak vagy Ambrusnak tulajdonítja a dalt.
Bár ezeket énekeket nem ő írta, azt valóban Ambrus kezdeményezte, hogy a miséken himnusz- és antifónaéneklés is legyen. Az általa írt himnuszokból több is fennmaradt, így például az Aeterne rerum conditor kezdetű, Ambrus által írott himnuszt, a Grand Chartreuse kartauzi szerzeteseinek előadásában.
Források
Jacobus de Voraigne: Legenda aurea. Szent Ambrus
Szent Ambrusról szóló szócikkek a magyar és az angol Wikipédián
Babura László: Szent Ambrus élete
Brockhaus Riemann Zenei Lexikon
Ambroziánus ének az angol Wikipédián