-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Miről szóltak az eleusziszi misztériumok? – Erről kevés pontosat lehet tudni, ugyanis a beavatottakat szigorú titoktartás kötötte.
Az ókori görögök kultúrájával és történelmével kapcsolatosan számos közismert történet él a fejünkben. Ezeknek egy részét már gyerekkorunkban halljuk, és bár a középiskolában néhány legendáról megtanuljuk, hogy nem egészen úgy igaz, ahogy az elterjedt, mégis probléma nélkül hivatkozunk a trójai falóra vagy éppen Homéroszra. Pedig az ő létezésük nem is olyan egyértelmű... Sorozatunkban tíz legendás görög történetet, tíz görög legendát mutatunk be a BBC összeállítása alapján. Az első részben a trójai falóról volt szó, aztán arról, hogy létezett-e valójában Homérosz. Foglalkoztunk azzal is, hogy valóban Palamédész találta-e ki a görög ábécét; és hogy Pitagorasz bizonyította-e be Pitagorasz tételét. Volt szó arról is, hogy miért kezdtek el a görögök pénzt használni, és hogy mennyire voltak spártaiak a spártaiak. Legutóbb az ókori görög színjátszás eredetéről írtunk, most lássuk, mi tudható az eleusziszi misztériumokról!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az eleusziszi misztériumoknak a lényegéhez tartozott, hogy titkosak voltak. Éppen ezért igen kevés adat maradt fönn velük kapcsolatosan. A régészeti emlékek egy része sírokból előkerült vékony aranylapokból áll. Ezeken titkos kulcsszavak szerepelnek, amelyek valószínűleg arra szolgáltak, hogy a halottat emlékeztessék azokra a kulcsszavakra, amelyek segítségével a lélek az alvilágban újjá éledhet.
A misztériumok Démétér és Perszephoné istennőkhöz kötődtek. A mitológiai történet szerint Perszephonét (Démétérnek a mezőgazdaság és a termékenység istennőjének a lányát) virágszedés közben elrabolja Hádész, az alvilág istene. Démétér kilenc napon át keresi lányát, de hiába. Amikor megtudja, hogy a lány elrablása mögött Zeusz áll, elhatározza, hogy nem megy vissza az Olümposzra, az istenek lakhelyére, hanem az eleusziszi Szűz-forrásnál telepszik le. Keleosz király arra kéri, legyen fiának, Démophonnak a dajkája. Az istennő halhatatlanná akarja tenni a fiút, de ebben megakadályozzák. Erre visszavonul, és nagy szárazságot bocsát a földre. Hádész így megenyhül, és Perszephonét évenként 8 hónapra visszaengedi az anyjához, négy hónapig azonban minden évben az alvilágban kell élnie férjével, Hádésszal. A kiengesztelt Démétér így tért vissza az Olümposzra, de előbb még megtanította az embereket az eleusziszi misztériumokra és szertartásokra.
A misztériumokon csak olyanok vehettek részt, akik be voltak avatva; beavatottá azonban nem mindenki válhatott (pl. a rabszolgák és a gyilkosok nem vehettek részt benne). Az eleusziszi misztériumoknak saját papsága volt; a beavatási szertartás két lépésben történt. Az úgynevezett kis misztériumok tavasszal zajlottak; ennek keretében a jelöltek egy müsztagogosz (beavató) segítségével böjtöltek, megtisztulási szertartásokon vettek részt, áldozatokat mutattak be, és előadták a mítosz bizonyos jeleneteit. Akik ezen részt vettek, beavatottá váltak és már – korlátozottan ugyan, de – részt vehetettek az őszi nagy misztériumokban. Teljes beavatottságot azonban csak a következő év őszén nyertek, ekkor váltak „szemlélőkké” (epoptai). Az első, tavaszi beavatást nem védte szigorú titoktartás, úgyhogy ez művészeti ábrázolásokon is fönnmaradt.
A nagy misztérium ősszel 9 napon át tartott – meghatározott forgatókönyv szerint. Csúcspontját „egy némán learatott kalász” jelképezte; ebben a beavatottak megláthatták Perszephonét, az alvilág istennőjét, és annak fölemelkedését („föltámadását”) az alvilágból. Aki ezt a titkot láthatta, az a „boldog emberek” között élhetett a világban, akit azonban nem avattak be, az „komor sötétségben hal meg” – szól a homéroszi Démétér-himnusz.
Forrás