-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha a Dionüszosz-kultuszból ered a görög tragédia, akkor miért nem szerepel egyetlen fennmaradt drámában sem az isten?
Az ókori görögök kultúrájával és történelmével kapcsolatosan számos közismert történet él a fejünkben. Ezeknek egy részét már gyerekkorunkban halljuk, és bár a középiskolában néhány legendáról megtanuljuk, hogy nem egészen úgy igaz, ahogy az elterjedt, mégis probléma nélkül hivatkozunk a trójai falóra vagy éppen Homéroszra. Pedig az ő létezésük nem is olyan egyértelmű... Sorozatunkban tíz legendás görög történetet, tíz görög legendát mutatunk be a BBC összeállítása alapján. Az első részben a trójai falóról volt szó, aztán arról, hogy létezett-e valójában Homérosz. Foglalkoztunk azzal is, hogy valóban Palamédész találta-e ki a görög ábécét; és hogy Pitagorasz bizonyította-e be Pitagorasz tételét. Kitértünk arra is, hogy miért kezdtek el a görögök pénzt használni, és hogy mennyire voltak szigorúak a spártaiak. Most lássuk, mennyire voltak spártaiak a spártaiak!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az ókori görög színház eredetéről sokat tudunk. Az időszámításunk előtti 5. századi Athénban Dionüszosz, a bor és a mámor istene tiszteletére tartott többnapos ünnepeken adták elő a tragédiákat és a komédiákat. Az azonban, hogy ez a szokás pontosan hogyan is alakulhatott ki, és pontosan hogyan is kapcsolódott Dionüszosz kultuszához, már korántsem annyira egyértelmű.
A dráma alapja a kardal, amelyet a szatüroszokból álló kar énekelt. A karból kivált, és kitüntetett szereplővé vált a karvezető – így alakult ki a dialógus a kar és a karvezető között. A hagyomány szerint az első színész Theszpisz volt, aki egy szekéren állva eljátszotta, dramatizálta a kar által előadott cselekményt. Arisztotelész szerint a tragédia eredete a dithürambosz, azaz a Dionüszosz tiszteletére énekelt és táncolt rituális kardal, a komédia viszont inkább az aktuális élet szereplőinek kicsúfolásából alakult ki.
Egyetlen aprócska probléma: a legkorábbi fönnmaradt tragédia – Aiszkhülosz Perzsák című darabja i. e. 472-ből – egyáltalán nem kapcsolódik Dionüszoszhoz, ahogyan a többi ismert görög tragédia sem.
Forrás