-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A túlsúly és az elhízás korunk egyik nagy egészségügyi problémája. Amerikai kutatók azt vizsgálták, hogyan változtathatóak meg a fiatalok fogyasztási szokásai.
Régi mániánk, hogy az adatok, a számok sokszor önmagukban semmit nem mondanak a legtöbb ember számára: nem elképzelhetőek, nem kézzelfoghatóak, ráadásul – ha nem tudjuk semmihez kötni őket – nehezen megjegyezhetőek. Ha azonban valamilyen szemléletes, könnyen elképzelhető dologhoz tudjuk kötni őket, akkor nagy hatásuk lehet. Ezt bizonyítja egy új, Amerikában végzett egyszerű kísérlet is, amelyben a cukros üdítőitalok tápértékére vonatkozó számadatokat magyarázták meg a vevőknek egyszerű táblák segítségével. Az eredmény az lett, hogy a magyarázó táblák hatására csökkent ezeknek a termékeknek a fogyasztása – számolt be a kísérletről a BBC.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mennyi is 250 kalória tápérték? Sok vagy kevés? – Ezekre a kérdésekre sokan nehezen adnának választ. Ha azonban a tápérték mellett azt is jelzik, hogy ezt mennyi mozgással lehet hasznosítani, az már sokkal
kézzelfoghatóbb. Az USA-ban végzett kutatásban a tizenévesek üdítőital-fogyasztási szokásait mérték föl. Az derült ki, hogy amikor jól láthatóan jelezték, hogy melyik termék tápértéke mennyi mozgással égethető el, a fiatalok kevésbé választották a cukrozott üdítőket. Az üdítők fölé helyezett táblák közül az volt a leghatékonyabb, amelyiken azt jelezték, hogy az üvegben levő üdítő 250 kalóriáját 8 km gyaloglással
lehet hasznosítani.
A kísérletben hat héten keresztül voltak kint az üdítők mellett az élénk színű, jól látható táblák Baltimore boltjaiban. Az üzletbe lépő fiatal vásárlók azonnal észrevehették a táblákat. Ezeken négy különböző feliratot használtak: kettőn a tápérték jelentését adták meg úgy, hogy elmagyarázták, mennyi mozgással hasznosítható az adott mennyiségű kalória. Például az egyik tábla szerint 50 perc futás kell ahhoz, hogy 250 kalóriát lemozogjunk. Ez a tápérték egyébként 16 teáskanálnyi cukor tápértékének felel meg. Ennyit tartalmazott a boltban kapható egyik 590 ml-es szénsavas üdítő. A többi tábla csak a kalóriát,
illetve a cukortartalmat tüntette föl – magyarázat nélkül.
A jelzések hatékonyságát úgy tesztelték a kutatók, hogy interjúkat készítettek azokkal a 12–18 éves fiatal vásárlókkal. A megkérdezettek 35 százaléka mondta azt, hogy látta a kihelyezett táblákat. Azok közül, akik látták a jelzéseket, 59 százalék válaszolta azt, hogy megbízott a táblán látható információban, 40 százalékuk pedig ennek következtében
meg is változtatta a vásárlói magatartását. A táblák kihelyezése előtti időszakban a boltban eladott italok 98 százalékban cukrozott üdítők
voltak. Hat héttel később ez az arány 89 százalékra csökkent. A kísérlet ideje alatt a nagy üveges szénsavas üdítők eladási aránya 54 százalékról 37 százalékra esett vissza. Azoknak a fiataloknak az aránya pedig, akik üdítő nélkül távoztak a boltból 27 százalékról 33 százalékra nőtt. A táblák hatása több héttel a jelzések leszedése után is érezhető volt.
Forrás