-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy olyan játékról lesz szó, amelyhez agyunkban fel kell lapoznunk a történelemkönyvet, vissza kell gondolnunk a legutóbbi olimpiára és az sem árt, ha tisztában vagyunk a legfrissebb slágerlistákkal, valamint játékostársaink kedvenc regényeivel. Nem elég, ha a politikusok, írók, költők és festők nevét ismerjük, néhány kulcsfontosságú részletre is emlékeznünk kell.
Cikksorozatunkban írtunk már a különféle szóláncokról és a kitalálós játékok egyszerűbb formáiról. A nehezebb szóláncos játékok és a barkochba kamaszoknak és felnőttek is jó kihívást jelent. Ilyen társaságban természetesen már nehezebb dolgokra gondolhatunk: jöhet a buzgár, az oktatáspolitika vagy a nyest főoldala. Ha még ennél is nagyobb feladatra vágyunk, tudjuk meg, ki Mr. X! A játéknak több, apróbb részletben eltérő változata él, itt az általunk ismert verziót ismertetjük.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A játékot olyan emberekkel jó játszani, akik sok híres embert ismernek. Legkorábban talán 12-14 éves korban érdemes nekifogni – ekkorra már az iskolai irodalom- és történelemórákon már számos emberről hallanak a diákok, s a könnyűzenében, a sportban és a filmek világában is tájékozottak, sok irodalmi és filmhőst ismernek, s a hírek szereplői sem ismeretlenek előttük. A játékot kellemesen 4–10 játékos játszhatja, de ha kicsivel többen vagyunk, az sem baj.
Ha nehezíteni szeretnénk a gondoló dolgát, akkor a véletlenre bízhatjuk, hogy melyik betűvel kell gondolnia. Például valaki magában elkezdi mondani az ábécét, s mikor a gondoló megállítja, kimondja azt a betűt, aminél tartott. Ezzel a betűvel kell aztán híres embert gondolnia.
A játék első lépése, hogy kiválasztjuk a gondoló játékost, akinek egy közismert híres emberre vagy például regényhősre kell gondolnia. Esetünkben legyen a gondolt személy Reguly Antal. Amikor megvan, a gondoló játékos közli a többiekkel például, hogy „Én vagyok Mr. R”. Így annyit tud mindenki, hogy a híres ember neve r-rel kezdődik.
A többi játékos ettől kezdve gőzerővel keres a memóriájában: olyan híres embereket kell találni, akiknek a neve ezzel a bizonyos betűvel kezdődik. Majd úgy próbálják meg kitalálni, hogy ki Mr. R, hogy rövid jellemzést mondanak egy r-betűs híres emberről. Például megkérdezik a gondoló játékost: „Egy 16. századi orosz cár vagy?” Ha a gondoló tud r-betűs 16. századi oroszt cárt, azt válaszolja: „Nem, nem vagyok Rettegett Iván.” Ha azonban nem tud ilyen személyre gondolni, passzol. Ilyenkor mindenki okulására és annak ellenőrzésére, hogy hiteles információt adott a kitaláló, meg kell mondani, hogy kire gondolt.
A gondoló játékos passzolásával a kitaláló játékosok nyernek egy barkochbakérdést: egy hagyományos eldöntendő kérdést tehetnek fel a gondoló játékosnak Mr. R-ről, esetünkben Reguly Antalról. Például megkérdezhetik, hogy Mr. R kitalált személy-e. A tapasztalat azt mutatja, hogy érdemes várni addig, míg a kitaláló csapatnak összegyűlik néhány kérdezési lehetősége, és egyben, egymás után érdemes három-négy kérdést feltenni. Ugyanis amíg az ember egyre több r-rel kezdődő személyt próbál kicsavarni a memóriájából, hajlamos elfelejteni, mit is tud már a társaság a rejtélyes Mr. R-ről. Ugyanezen oknál fogva időről időre érdemes a kitalálóknak összefoglalni, hogy mit is tudnak eddig a kitalálandó személyről.
Mi történik akkor, ha egy kitaláló játékos olyan feladványt ad a gondoló játékosnak, ami illeszkedik arra a személyre, akire gondolt? Ha ügyes a gondoló, találhat még kibúvót. Például ha annyit kérdeznek tőle, hogy „Magyar nyelvész vagy?”, még válaszolhatja azt, hogy „Nem, nem vagyok Réger Zita.”
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ha azonban azt a kérdést szegezik a gondolónak, hogy „Te vagy az a magyar nyelvész, aki először rajzolta meg az Ural-hegység északi részének térképét?” – akkor már nincs menekvés: a gondoló kénytelen azt mondani: „De, én vagyok Reguly Antal.” Ezzel a játék véget ér, a térképes kérdést feltevő játékos lesz a következő körben a gondoló. Az is elképzelhető, hogy a kitaláló játékosok barkochbakérdésekkel találják ki Mr. R nevét, de ez a ritkább eset. Igen nehéz ugyanis olyan sok kérdést összegyűjteni, amennyi elegendő egy személy kitalálásához.
Azt a játék elején érdemes tisztázni, mi történik akkor, ha valaki téves információt ad. Megállapodhatunk abban, hogy nincs retorzió, csak a társak kijavítják a hibát. De az is elképzelhető, hogy aki téved, zálogot ad, vagy valamilyen más büntetésben részesül.
A Mr. X játék általában nem ér véget néhány perc alatt, egy kör meglehetősen sokáig elhúzódhat. Remek alkalom az iskolában tanultak átismétlésére felnőttnek, gyereknek egyaránt, és arra is, hogy a szülők elsajátítsák az aktuális sztárok, sportcsillagok nevét. A játékot megpróbálhatjuk más témakörökben is játszani – lehet szó például állatokról, növényekről, vagy városokról is. Úti játékokról szóló sorozatunk negyedik, záró darabjában olyan játékokról lesz szó, amiket olyan helyen lehet játszani, ahonnan egyes játékosok kimehetnek egy időre – tehát autós, buszos utazáshoz nem jók, viszont vasúti fülkében remekül játszhatók.