nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Mindennapi mondattan
Az iskola, amely nincs

„Ami” vagy „amely”? – Sokszor bajlódunk ezzel a dilemmával, és sokszor jutunk arra, hogy az „amely” a helyes. Tévedünk.

nyest.hu | 2014. október 14.
|  

Az egyik új kísérleti tankönyvben bukkantunk a következő kérdésre:

Az iskola, amely nincs
Forrás: nyest.hu

Teljesen világos, hogy mit akartak kérdezni a fejlesztők: ’Milyen még nem létező / működő szakkört szerveznél az iskolában?’. A fenti mondat azonban – ha szigorúan vesszük a normatív nyelvhasználat szabályait – nem ezt jelenti, hanem azt, hogy ’Milyen szakkört szerveznél egy nem létező iskolában?’. Hogy lehetne elkerülni ezt a félreértést?

Sokan hiszik azt, hogy az ami és az amely kötőszók közötti választás esetében akkor járnak el helyesen, ha mindig az amely-t választják. Ez azonban téves általánosítás: nem arról van szó, hogy a helyes, normatív kötőszó az amely, és a norma alatti, pongyola változat az ami. Ha így lenne, nagyon könnyű lenne betartani a normát: egyszerűen csak az amely kötőszót kéne használnunk. Van azonban sok eset, amikor nem jó az amely az ami helyett. Az egyik legegyértelműbb ezek közül, amikor a vonatkozó névmási kötőszó nem az előző tagmondat egyik mondatrészére vonatkozik, hanem az egész állításra:

?Elmentünk strandra, amely nagyon jó volt. (a strand volt nagyon jó)

Elmentünk strandra, ami nagyon jó volt. (az volt nagyon jó, hogy elmentünk)

Ha mondatrészekre akarunk visszautalni, akkor legtöbbször mind az ami, mind az amely használható. Az amely-nek azonban megvan az a tulajdonsága, hogy az őt megelőző utolsó névszói szerkezetre utal vissza. Így a fenti mondatban az iskolában-ra, és nem a szakkör-re.

Az iskola, amely nincs – A Roxfort, a Harry Potter-sorozat legendás iskolája
Az iskola, amely nincs – A Roxfort, a Harry Potter-sorozat legendás iskolája
(Forrás: Wikipédia)

Jobb lenne-e az ami kötőszóval a mondat: Milyen szakkört szerveznél az iskolában, ami nincs? – Valljuk be: nem sokkal; de ez a mondat legalább kétértelmű, és nem egy olyan jelentés fejez ki, ami nem egyezik a kérdező szándékával. Jobb lenne inkább átrendezni a szórendet: Milyen szakkört szerveznél, ami még nincs az iskolában?

Továbbra is várjuk helyesírási megfigyeléseiket – lehetőleg fényképpel dokumentálva – a szerkesztőség e-mail címére!

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
2 mederi 2014. november 2. 08:53

-A "Milyen szakkört szerveznél az iskolában amely (=amilyen) nincs?" véleményem szerint még így vessző nélkül is érthető, ha komolyan vesszük az "ami" és "amely (=amilyen)" közötti különbséget (vessző ha van, csak "rásegít" a közérthetőségre).

(Félreérthető akkor sem volna, ha a mondat úgy hangzana, ahogyan a cikkben:

’Milyen még nem létező / működő szakkört szerveznél az iskolában?' és nem azonos a jelentése a "Milyen szakkört szerveznél egy nem létező iskolában?’ mondattal.)

1 arafuraferi 2014. október 14. 18:23

Milyen szakkört szerveznél az iskolában cimbora?

Olyan szakkört szerveznék az iskolában, amilyen még nincs.

Na és milyen olyan szakkört szerveznél az iskolában, amilyen még nincs?

Hát amilyen szakkör nincs, azok közül olyan ilyen-olyan szakkört.

És milyen olyan ilyen-olyan szakkörök vannak?

Információ
X