-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy olyan szent élettörténetét kutatjuk, aki lehet, hogy nem is létezett. Járunk Szerbiában és Görögországban, s a sok birka közt az is kiderül, mi az a szorulás.
A Dömötör és Demeter nevek a keleti szláv Dimitir magyar vátozatai. Ez a név a görög Démétriosz ’Déméternek, a föld istennőjének ajánlott’ név latinos formájából, a Demetrius-ból rövidült le.
A Dömötör férfinév manapság nem népszerű, a Nyelvtudományi Intézet utónévkeresője szerint a „rendkívül ritka” kategóriába sorolható. Másik alakváltozata, a Demeter egy kicsit gyakoribb, de még ez is nagyon „nagyon ritka”. Bár ezek szerint nagyon kevesen ünneplik névnapjukat október 26-án, azaz Szent Dömötör napján, mégis érdemes megnézni, ki is volt ez a Szent Dömötör/Demeter. Egy ember vagy kettő? Vagy egy sem?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nyugat és kelet határán
Szent Demeter (270–306) tisztelete manapság főként a keleti kereszténységben él, a szent egyike a legtiszteltebb vértanúknak. Katonaszentként, Szaloniki Szent Demeter néven ismerik, és a görögországi Szaloniki (más néven Thesszaloniki) város védőszentjeként és megmentőjeként tekintenek rá. Október 26-án tartják ünnepét. Ezzel szemben a nyugati világban Szent Demeter ismertsége elenyésző, története a nagy legendáriumokból is hiányzik. Ha valahol mégis megemlítik, általában október 8-án szerepel a naptárban. Egyes források viszont április 9-ét jelölik meg a szent mártírhalálaként.
Bár hazánk a nyugati kereszténységhez tartozik, Szent Demeter mégis szerepel a magyar liturgikus könyvekben. Története például a 15. század végén megjelent Legendae Sanctorum regni Hungariae című legendagyűjteményben olvasható. Ráadásul hazánkban Szent Demeter ünnepe az ortodox hagyományokat követve október 26-án van. Hogy került ide egy ortodox szent, akinek képmása még a Szent Koronán is szerepel?
Honnan hová?
A Demeterről szóló források némelyike azt állítja, hogy Szent Demeter Pannóniában született, mégpedig Sirmium városában. Az Érdy-kódex is megerősíti, hogy a későbbi Szent Demeter vagy Szent Dömötör Magyarországon, a szerémségi Szávaszentdemeteren (ma Sremska Mitrovica, Szerbia) született – mely azonos a korábbi Sirmiummal. A történet szerint később Demeter katonaként Görögországba került, ahol Szalonikiben a keresztényüldözések során megölték. Halála előtt megáldott egy Nesztór nevű gladiátort , aki így képes volt legyőzni hatalmas testű, rettenetes vitéz hírében álló ellenfelét.
Vannak olyan elképzelések is, miszerint a sirmiumi Demeter, aki diakónus volt és a szaloniki Demeter, aki katona volt, két különböző személy lehetett. Egyikük Sirmiumban, másikuk Szalonikiben halt vértanúhalált.
Más, elsősorban görög források szerint Demeter Szalonikiben született, itt nőtt fel, és ebben a városban szenvedett vértanúhalált is. Ezek a források Sirmiumról hallgatnak. A város védőszentjeként tisztelt Szent Demeternek Szaloniki központjában hatalmas temploma is van, a Hagiosz Demetriosz.
Érdekes módon a kutatók egy része szerint éppen a templom elhelyezkedése az, ami miatt megkérdőjelezhető, hogy Szent Demeter földi maradványai fölé emelték volna a templomot. Ugyanis a bazilika a város központi részén helyezkedik el, ahová a szent halálának időszakában egyáltalán nem lehetett temetkezni. A mártíroknak tipikusan a városok külterületén, a várfalakon kívül található a síremlékük, illetve a sír fölé emelt templomuk. Feltételezhető, hogy a ma Szent Demeternek szentelt templomba valahonnan máshonnan szállították oda a szent maradványait. De vajon honnan?
Az egyik vélekedés szerint Szent Demeter kultuszának középpontja eredetileg Sirmiumban volt. A várost azonban a hunok 441-ben Attila vezetésével feldúlták. Feltételezik, hogy a szent ereklyéit és az egész sirmiumi kolostort a barbárok elől menekítették a biztonságosnak tekinthető Szalonikibe. A szaloniki templom ásatásai is azt erősítették meg, hogy a bazilika alapítása azután történt, hogy a hunok feldúlták Sirmiumot.
A történet szépséghibája csak az, hogy egyes források, például a 497-es Passio Altera szerint a szent ereklyéinek utazása pont az ellenkező irányba történt: Szalonikiből vitték a maradványokat Sirmiumba. Míg egyes kutatók úgy vélik, a passió szövegében véletlenül felcserélték a két város nevét, mások szerint valóban csak a szaloniki bazilika alapítása után került a képbe Sirmium.
Sőt, David Woods ír kutató szerint az ereklyéknek semmi köze Szent Demeterhez, aki nem is létezett. Véleménye szerint valaki a 300-as évek végén elvitt néhány ereklyét Szalonikibe. Amikor itt egy Leontius nevű ember csodás módon meggyógyult, méltó templomot építtetett a gyógyító hatású tárgyaknak. A szerző véleménye szerint az, hogy ezeket az ereklyéken Leontius Szent Demeternek tulajdonította, egy félreolvasás miatt történhetett. A régi kis templom kövei között találhatott egy követ, melyre a katonaszentek, Emeterius és Caledonius neve volt írva. Az előbbit olvashatta tévesen Demeteriusnak.
A kérdésben nem vállaljuk a döntőbíró szerepét. Az bizonyosnak látszik, hogy Demeter vagy Dömötör magyarországi tisztelete a szávaszentdemeteri kolostorból indult ki, és elsősorban a keleti országrészben virágzott. Szegeden például ma is látható a Dömötör-torony, mely a valamikor itt álló, Demeter tiszteletére emelt templom meghagyott maradványa.
Dömötör és a juhászok
Dömötör napját juhászújévnek is nevezték, hisz ekkor újították meg a juhászok szerződését.
Szent Dömötör elsősorban az állattartóknak volt fontos, ugyanis hagyományosan az ő emléknapján hajtották be a juhokat a legelőről. Az állatok behajtását szorulásnak is nevezték. Ekkor fizették ki a juhászok bérét is, és állapodtak meg a további szolgálatról. Ennek a hagyománynak az emlékére a Hortobágyon még ma is megrendezik a Szent Dömötör napi behajtási ünnepet.
Ezen a napon az elszámolás mellett nagy ünnepségeket, lakomákat is rendeztek. Szegeden a Dömötör-templom körül búcsút rendeztek, ahol zászlókkal vonultak fel a szent tiszteletére. Emellett birkapaprikást főztek, rétest sütöttek. A mulatozó juhászoktól és Szent Dömötörtől Weöres Sándor jól ismert versével búcsúzunk. Ebben nem nyilatkozik túl elismerően Dömötör képességeiről. Lehet, hogy ez a vers az oka annak, hogy a Dömötör név nem népszerű manapság?
Források, olvasnivalók
Ladó János: Utónévkönyv
Tátrai Zsuzsanna – Karácsony Molnár Erika: Jeles napok, ünnepi szokások
Bálint Sándor: Ünnepi Kalendárium. Október 26.
Tóth Péter: Egy bizánci szent Magyarországon, egy magyar szent Bizáncban. Szent Demeter magyarországi kultuszáról
M. Vickers: Sirmium or Thessaloniki? A critical eaxmination of the St, Demetrius legend
David Woods: The Origin of the Cult of Saint Demetrius