-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„Ön szerint mi hiányzik a leginkább ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon?” – kérdezi a hvg.hu. De mit állít ezzel?
Ön még mindig veri a feleségét? Ön szerint mi hiányzik ahhoz, hogy jó legyen a nyest.hu? Ugye nagyszerű ez a cikk? – Ugye még Ön szerint is elfogultak ezek a kérdések? Mindegyik olyan, ami amellett, hogy kérdez, állít is valamit. Ha nekiszegezzük valakinek a fenti első kérdést, világos, hogy elfogultak vagyunk a megkérdezettel kapcsolatosan: kérdésünkkel azt állítjuk ugyanis róla, hogy korábban verte a feleségét. Bármit is válaszol a kérdésünkre, azzal elismeri a kérdésben rejlő burkolt állítás igazságát. A fenti második kérdés szintén úgynevezett előfeltevést hordoz: azt, hogy a nyest.hu most nem jó. A harmadik kérdéssel pedig – az ugye diskurzusjelölő használatával – szinte a megkérdezett szájába adtuk az általunk elvárt választ: Hát persze, nagyszerű! A hétköznapi párbeszédekbe persze gyakran beleférnek az ilyen kérdések, az azonban kicsit kellemetlenebb, ha egy objektívnek szánt (vagy inkább: vélt) kérdőíves vizsgálatba csúsznak ilyenek...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nemrégiben a vs.hu írt arról, hogy az EMMI nem kérte, hogy az OECD fölmérje a magyar tanárok elégedettségét a TALIS (Teaching and Learning International Survey; ’tanítás és tanulás nemzetközi felmérés’) keretében. Pedig úgy tűnik, hogy a PISA-tesztek eredményei és a tanári elégedettség országonként összefüggést mutatnak: ott, ahol a tanárok elégedettebbek, és nagyobb a pedagógusszakma presztízse, a diákok jobban teljesítenek a nemzetközi mérésen. A hvg.hu mindezen fölbuzdulva kérdőívet tett közzé Jó ma tanárnak lenni Magyarországon? címmel:
Ha az OECD-felmérést nem is tudjuk pótolni, de „kicsiben” legalább megpróbáljuk.
Szuper ötlet ez, még akkor is, ha egy komoly szociológiai felméréssel nem tudja fölvenni a versenyt egy internetes kérdőív. Ahhoz, hogy a kérdőívekre adott válaszokból komolyabb következtetéseket lehessen levonni, komoly módszertani előkészületek szükségesek. Ez nyilvánvalóan nem várható el egy ilyen típusú kérdőív összeállításakor. Az azonban – úgy gondoljuk – igenis elvárható, hogy a kérdések ne legyenek elfogultak, ne adják a megkérdezettek szájába az elvárt választ. Mert ha úgyis tudjuk a válaszokat, akkor valójában semmi szükség nincs a kérdőívünkre.
A hvg.hu kérdőíve több furcsaságot is tartalmaz. A negyedik kérdés a következő:
Értékelje, hogy Ön szerint miért megy el valaki pedagógusnak Magyarországon? (1=legkevésbé, 5=leginkább)
A kérdés így, a kontextusból kiragadva persze nem teljesen világos (hogy lehet értékelni azt, hogy miért megy valaki tanárnak?), de a kérdőívben található táblázat a megfogalmazás homályossága ellenére is egyértelmű. A lehetséges válaszok a következők:
- A fizetés és a juttatások miatt
- Mert van nyári szünet
- A gyerekek szeretete miatt
- A tantárgy szeretete miatt
- Mert nincs más választása
Jó lett volna legalább egy „egyéb” kategória, mert ez így kínosan leegyszerűsítő és sztereotipikus képet sugall – nem csak a pedagógusokról, de a kitöltőkről is.
A következő kérdés azonban már egyértelműen, nyelvileg kimutathatóan elfogult:
Ön szerint mi hiányzik a leginkább ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon?
Ugyan a legelső kérdés az volt, hogy hogyan értékeli a válaszadó a pedagógusok megbecsültségét egy ötfokozatú skálán, ennél a kérdésnél a kérdező már prejudikálja a választ: tanárnak lenni ma Magyarországon rossz. A kérdés ezt az előfeltevést hordozza; de mit válaszoljon az, aki nem osztja ezt? – Ha a kérdésben nem a jó, hanem a jobb minősítés szerepelne, máris jobb lenne a helyzet.
Végül az már csak hab a tortán, hogy van egy ilyen kérdés is:
Ön szerint mikor volt jobb Magyarországon tanárnak lenni?
Amire a következő lehetséges válaszokat lehet megadni:
- 2010 előtt
- 2010 után
Ezzel a kérdező egyértelműen kormányzati ciklushoz és nem konkrét intézkedésekhez köti a választ. 2010-ben ugyanis még semmi nem lépett mindabból életbe, amit a 2010-ben hatalomra kerülő oktatási kormányzat határozott.