-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Demos brit intézet kutatói formabontó módon, célzott online hirdetésben kerestek résztvevőket magyarországi vizsgálatukhoz. A bizalmatlan jobbikosok majd kétharmada félbehagyta a kérdőív kitöltését... Az eredmények még így is sokban hasonlítanak egy korábbi kutatás adataihoz.
A napokban bejárta a közéleti sajtót a Demos intézet kérdőíves vizsgálata, ami a Jobbik Facebook-rajongói körében készült. Az újszerű témaválasztású kutatás értelmezésével azonban akadtak gondok. Lássuk, melyek voltak a leggyakoribb tévedések!
A Facebook nem minden
A Facebookon minden felhasználó annyi pártot követ, amennyit csak szeretne. Ez nem feltétlenül jelent szimpátiát: a követés jó módszer arra, hogy az ember a pártokról első kézből szerezzen friss információt. Az azért feltételezhető, hogy az érdeklődés a rokonszenvvel szoros kapcsolatban áll. Sajnos azzal a kérdéssel nem foglalkoztak a kutatók, hogy a Jobbik követői követnek-e más magyar pártokat is, és ha igen, melyeket.
A vizsgálat a Jobbik Facebook-rajongóira vonatkozott, és nem a Jobbik szavazótáborára vagy híveire. Egy ilyen vizsgálatból nem lehet következtetni sem a párt szavazótáborának, sem a szimpatizánsi körének a pontos összetételére. A Facebookot ugyanis nem minden korcsoport és társadalmi réteg használja egyformán – a jobb anyagi helyzetben lévők és a fiatalabbak inkább jelen vannak a Facebookon, mint a szegényebbek és az idősebbek. Korábbi cikkünkben részletesen írtunk a hasonló közvéleménykutatások reprezentativitásának problémaköréről – itt is hasonlóról van szó.
Természetesen mindezt a kutatók is tudják, épp ezért ingyenesen letölthető, angol nyelvű tanulmányukban következetesen a Jobbik Facebook-rajongóiról írnak, és nem a Jobbik
szavazótáborára vagy híveire – sőt, a bevezetőben külön leszögezik, hogy az eredmények nem feltétlenül tükrözik a párttagok véleményét – ezt az állítást a közéleti sajtó jóval kevésbé hangsúlyozta. (A válaszadók 16%-a mondta magáról azt, hogy tagja a Jobbiknak.) Ennek ellenére a sajtó hajlamos volt összemosni a különbségeket. A tanulmány azt is kiemeli, hogy a Jobbik vidéki szavazótábora kisebb arányban használ Facebookot, és őket ez a kutatás nem tudta elérni. Ráadásul Facebook-hirdetésben toborozták a résztvevőket, ami nem feltétlenül a legjobb módszer.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A tudósokkal szemben is bizalmatlanok
Probléma még a nem részvétel és a válaszmegtagadás. A párt Facebook-oldalainak a mérés időpontjában 27140 tagja volt, de ebből csak 6384-en kattintottak a hirdetésre, végül pedig csak 2263-an töltötték ki a teljes kérdőívet. Arról semmit sem tudunk mondani, mit gondolnak azok, akik nem voltak hajlandóak részt venni a kutatásban – lehet, hogy még szélsőségesebb nézeteket vallanak, de ennek a fordítottja is ugyanúgy elképzelhető. A majdnem kétharmados lemorzsolódási arány nekünk nagyon magasnak tűnik, érdemes lett volna utánajárni, mi okozta.
Sajnos más magyar pártok Facebook-rajongói körében a Demos nem végzett hasonló vizsgálatot. Összehasonlítási alapul nyugat-európai nacionalista-populista pártok és mozgalmak Facebook-támogatói szolgáltak; ez is volt a kutatás fő csapásiránya. A Jobbik egyébiránt annyira különbözött ezektől a nyugat-európai szervezetektől, hogy a Demos munkatársai az összeurópai helyzetet elemző tanulmányukból nemes egyszerűséggel kihagyták.
A kisebb pártokat nehezebb tanulmányozni: a legtöbb általános célú közvéleménykutatás az összes pártra egyszerre fókuszál, és hiába dolgozik szép nagy reprezentatív mintával, ha abban a mintában csak kevesen vannak a kisebb pártok támogatói. A Jobbik esetében is ezt látjuk. A Political Capital 2011-ben elemezte egy, a teljes magyar népességre reprezentatív Tárki-minta jobbikos résztvevőinek válaszait, de míg a minta 3040 főt tartalmazott, ebből magát jobbikos szavazónak csak 240 fő nevezte. Ez a vizsgálat több tekintetben hasonló eredményekre jutott, mint a Demos kutatása, de nem igazán került be a köztudatba. A két mérést a Demos-tanulmány is összeveti egymással. A szerzők a hasonlóságok mellett különbségeket is találnak: például a Jobbik-szavazók idősebbek, mint a Jobbik Facebook-rajongói, de a nemi megoszlás mindkét csoportban hasonlóan erős férfitúlsúlyt mutat.
Csúsztatások?
A szövegből olykor még az MTI is tendenciózusan idéz. Hogy csak egy példát emeljünk ki: valóban igaz az összefoglaló azon állítása, miszerint a harmincon aluli résztvevők kisebb arányban munkanélküliek, mint az országos átlag, de az MTI-közleményben nem említett harmincon felüliek épp ellenkezőleg, nagyobb arányban azok. A teljes mintában szintén nagyobb a munkanélküliség, mint az országos átlag, de a különbség csak 1,4%, így nem érdemes nagy elméleteket építeni rá – a mérés is tévedhet ennyit...
Furcsa, hogy a tanulmányt először az intézet saját honlapján tették közzé. A tudományban az a szokásos eljárás, hogy a publikálni kívánt anyagot előbb független bírálók értékelik, és csak ezután jelenik meg: például egy szakfolyóirathoz benyújtott cikkek megjelenésük előtt mind keresztülmennek ezen az értékelési folyamaton. Ráadásul a közéleti vagy a tudományos ismeretterjesztő sajtót csak ezután szokás értesíteni. Kivételt képeznek ez alól a szabály alól a rendszeres közvélemény-kutatások, ezeknek az eredményeit gyakran csak sajtóközlemények formájában jelentetik meg. De jelen vizsgálat szokatlan és újszerű módszerű, sőt az eredményekből általános társadalmi következtetéseket von le, így nem sorolható be a megszokott közvéleménykutatások közé.
Források
The New Face of Digital Populism – az összehasonlító tanulmány
Populism in Europe: Hungary – a Jobbikkal kapcsolatos külön elemzés