-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ezerrel dübörög a felsőoktatási pótjelentkezés. A médiumokat újabb hullámokban árasztják el az egyetemek és a főiskolák reklámjai. A reklámozók általában színvonalas és egyedi képzést ígérnek. De van, aki egyszerűen csak annyit mond: „Szólj anyádéknak!”
Az utóbbi két év minden felsőoktatási intézmény számára részben arról szól, hogy minden egyes diákért meg kell küzdeni. Míg az állami intézmények a hallgatók után kapott fejpénz miatt érdekeltek abban, minél többen jelentkezzenek hozzájuk, és minél több új hallgatót tudjanak felvenni, addig a magánintézmények ténylegesen a fennmaradásukért küzdenek. A felvételi ponthatárok nyilvánosságra kerülése után éppen most zajlanak a pótfelvételik, a pótjelentkezések.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A legtöbb intézmény még ma is a színvonalas képzést állítja előtérbe: ennek elsődleges része a jó szakemberekből, kiváló tudósokból (!) álló oktatói gárda. Jól tükrözi ez azt a szemléletet, hogy az iskola a tudást átadja, a hallgatónak csak be kell fogadnia azt. Ehhez képest – furcsa módon – még ma is csak másodlagos hangsúly van az iskola technikai fölszereltségén.
A felsőoktatási intézmények reklámjaiban egyre inkább feltűnnek az oktatás színvonalán kívüli más szempontok is. Az egyik természetesen az anyagiakra vonatkozik: vannak intézmények, amelyek átvállalják a felvételi eljárás költségeit, vagy amelyek kötelezik magukat arra, hogy az első félévben (!) nem emelik a tandíjat, és olyanok is vannak, amelyek az ingyenes oktatási segédletekkel érvelnek.
Azt már kevesebben hangsúlyozzák, hogy a képzés milyen jellegű: gyakorlati-e, és hogy a három év alatt megszerezhető diplomával a fiatal milyen esélyekkel tud majd elhelyezkedni. Ha híres emberek kerülnek a felsőoktatási intézmények reklámjaiba, azok általában nem azért híresek, mert a az adott iskolában valami különlegeset tettek vagy tanultak. A tavalyi pótfelvételi időszakban már javában zajlott a londoni olimpia. Ekkor az intézmények a hozzájuk járó érmesekkel vagy éremesélyesekkel öregbítették hírnevüket.
Idén azonban nincs olimpia: a legtöbb reklám a fenti szempontok közül válogat, amikor a fiatalokat próbálja megszólítani. A fókuszba legtöbbször az ár-érték arány kerül: „ennyi pénzért megéri hozzánk járni”. Érdekes, hogy a legtöbb reklám a fiatalokat (18-20 éveseket) szólítja meg, ugyanakkor úgy érvel, mintha a szülői korosztályt akarná meggyőzni. És végső soron erről is van szó: a szülőket kell meggyőzni arról, hogy mit érdemes kifizetniük.
Legjobb bizonyítéka annak, hogy a felsőoktatási intézmények reklámjai – legalábbis részben – a szülőknek szólnak, az egyik budapesti főiskola reklámszlogenje, amely így szól: „Szólj anyádéknak!” – Mit üzen ez a – cinikus vagy ártatlan – szlogen?
Elsősorban azt, hogy a magánintézmények tandíjait természetesen – Diákhitel2 ide vagy oda – elsősorban a szülők finanszírozzák. Tehát őket kell meggyőzni arról, hogy ár-érték arányban megéri ebbe az iskolába fektetniük a pénzüket. A szlogennek megfelelően persze a kampány kiemelt témái is elsősorban az anyagiakat helyezik előtérbe. Ugyanakkor látszólag a leendő hallgatókat szólítja meg a reklám. Az igazán érdekes azonban nem ez, hanem hogy milyen képet fest ez a két szó a megszólított két generációról.
A „Szólj anyádéknak!”-jelenség, ha jobban belegondolunk, mind a leendő hallgatókról, mind pedig a szüleikről meglehetősen lesújtó képet fest. A fiatal azért válik általa nevetségessé, mert fel sem merül, hogy magának képes lenne kifizetni „a legolcsóbb tandíjat”, hogy mindenképp a szülői támogatás szükséges ahhoz, hogy jelentkezni tudjon ebbe az intézménybe. Persze ez azt is mutatja, hogy a fiatal felnőtt korosztály gyakorlatilag szülői gyámság alatt él. A szülők pedig azért válnak nevetség tárgyává a reklám sugalmazta kép által, mert úgy tűnik, hogy a szülő kizárólag azt nézi, hol kell a legkevesebbet fizetni, amikor az érettségivel rendelkező gyermekét még be akarja dugni pár évre valahova.
Persze a reklám befogadásakor mindez valószínűleg nem fut át az érintettek agyán. A szlogen jól megjegyezhető, és ami még fontosabb: elüt a többi felsőoktatási intézmény szlogenjeitől. Kíváncsiak vagyunk, mennyire eredményes vele az iskola kampánya.