-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ahhoz, hogy a tudás tényleg rögzüljön és tudássá váljon, tapasztalat kell és szükség van a kémia-, biológia- és fizika- laborokra.
A természettudományos oktatás regionális központjává emeli a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumát az intézménynek otthont adó épület padlásterében kialakított új laboratórium – mondta el annak vezetője a megnyitó kapcsán, pénteken az MTI-nek. Csiszár Imre hangsúlyozta: a Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium (SzeReTeD) minden szempontból megfelel a 21. századi oktatás követelményeinek. Az új infrastruktúra kialakításához az SZTE 168 millió forint európai uniós támogatást nyert.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A labor 250 négyzetméteren helyezkedik el a kiszolgálóegységekkel együtt. Két helyiségben 20-20 diáknak a foglalkoztatására van lehetőség. Az egyikben kémia-biológia-, míg a másikban a fizika-földrajzkísérleteket lehet végezni. A tananyagfejlesztés elsősorban ebből a négy természettudományos tárgyból történt meg.
A központ a régióból 18 partnerintézménnyel, általános- és középiskolával dolgozik majd együtt. A laborba a délelőtti órákban tanulócsoportok érkeznek, és laborgyakorlatokon vesznek részt. Délután tehetséggondozási, szakköri foglalkozások is lesznek. A tervek szerint a labor a szélesebb nyilvánosság felé is nyit, ami azt jelenti, hogy különböző foglalkozásokkal, a korosztályoknak megfelelő tematikus programokkal népszerűsítik majd a tudományokat, várhatóan ősztől.
Szabó Gábor, az SZTE rektora elmondta: az egyetem mindenben támogatja iskoláját, hogy a modern természettudományos oktatást fejlessze. A mai közoktatásban több területen is újragondolásra van szükség, de a természettudományi területen már jelentős probléma van. Idén ennek ellenére az egyciklusú tanárképzés megjelenése miatt úgy tűnik, hogy többen jelentkeztek erre a szakra, mint tavaly. „Remélem, hogy ez valódi fordulat, és csak az első lépés” – mondta.
Pálinkás József, az Magyar Tudományos Akadémia elnöke elmondta: szerencsére országosan egyre több hasonló laboratórium nyílik. Ezek azért fontosak, mert az utóbbi időben nagyon nagy mértékben eltávolodott az oktatás a közvetlen tapasztalatoktól. Ez azért probléma, mert az emberiség szinte minden tudását tapasztalatok, megfigyelések, kísérletek útján szerezte, manapság pedig éppen a technika fejlődése miatt úgy tűnik, mintha az ismereteket egy ismerettárból mindenféle tapasztalat nélkül megszerezhetnénk. Ahhoz azonban, hogy ez a tudás tényleg rögzüljön és tudássá váljon, tapasztalat kell és szükség van a hasonló laborokra. Ezek lehetőséget biztosítanak az érdeklődés felkeltésére és annak kielégítésére is – hangsúlyozta.
Az MTA-elnök szerint ma nagy baj van a természettudományos tanárképzésben. Ennek sok okát látja, egyebek mellett a tanári fizetések versenyképtelenségét. „Ezek a laborok egyedül nem fogják megoldani a gondokat, de például a tanárok számára is motiváló tényezők lehetnek, hiszen élményszerűen oktathatnak és nem csak képleteket magyarázhatnak a tanulóknak a könyvekből.”