-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A disputázáson kívül vannak még olyan technikák, amelyek segítségével a tanórán szervezett keretek között folyhat a vitázás. Az egyik ilyen a „sarkok” elnevezésű technika, amelynek keretei között röviden, spontán módon és mozgalmasan lehet vitatkozni.
Sorozatunk legutóbbi részében bemutattunk egy meglehetősen bonyolult és sok szervezést igénylő, de együttműködésre épülő tanítási-tanulási technikát, amely az érvelési képesség fejlesztésére szolgál. Ez volt a disputa elnevezésű technika. Akkor ugyan felhívtuk tanárolvasóink figyelmét, hogy a viták megszervezése nagyobb osztálylétszám esetén még nehezebb feladat, mégis mindenkit biztattunk arra, hogy próbálja ki. De mit tegyünk, ha diákjaink már unják a disputázást? Kétségbeesnünk nem kell: van más technika is az érvelési képesség fejlesztésére.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A vitázást fejlesztő technikák sok mindenben hasonlítanak egymásra. Mindegyiknek az alapja az, hogy kell találnunk egy olyan vitás kérdést, amelyről kialakíthatóak, megfogalmazhatóak ellentétes, kellően szemben álló álláspontok. Abban azonban már különbözhetnek a technikák, hogy kizárólag kétféle, szélsőséges álláspontot várunk (ahogy a disputában) vagy akár többféle, egymást nem teljesen kizárót (ahogy az alább bemutatandó technika esetén). Szintén közös a legtöbb technikában az, hogy az érvek összegyűjtése és elrendezése elő kell, hogy készítse magát a vitatkozást. Az azonban már eltérő lehet, hogy az érveket megadott anyagok feldolgozása előzi meg, csoportos munka eredménye vagy saját kútfőből várjuk-e. Végül vannak kifejezetten szigorúan szabályozott viták (ilyen a disputa is), és vannak spontánabbul alakulók is. Lássuk, milyen lehetőségeink vannak!
A disputa kötöttségeitől talán a legtávolabb a sarkok elnevezésű módszer áll. Nem, ez nem arról szól, hogy a diákokat sarokba kell állítani. Épp ellenkezőleg: ők maguk önként vonulnak be a sarokba, de nem bármelyikbe! A sarkok ugyanis álláspontokat jelképeznek majd a vita során, és kik-ki azzal jelzi, hogy melyik állásponttal ért egyet egy adott vitás témával kapcsolatban, hogy a teremnek melyik sarkát foglalja el.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ragaszkodnunk kell ahhoz, hogy legfeljebb négy különböző álláspont lehetséges. A sarok természetesen szimbolikusan értendő: egy téglalap alapú tanteremnek lehet akár hat sarka is – legalábbis magyarórán... A választott álláspontjuk mellett először egyénileg gyűjtenek érveket a tanulók. Majd mindenki ahhoz a sarokhoz helyezkedik, amelynek az álláspontjával a leginkább egyetért. Az így létrejött csoportok pedig egyeztetik érveiket, és újabbakat gyűjtenek a saját álláspontjuk mellett.
Ha a csoportok elkészültek az érvgyűjtéssel, kezdődhet a vita. Először minden saroknak egy-egy választott szóvivője elmondja a maga vitaindítóját. Ha minden vitaindító elhangzott, a csoportok többi tagjai is megszólalnak: érvelnek saját álláspontjuk mellett, a többieket cáfolva.
Ha a vita során valaki úgy érzi, hogy meggyőző érvet hallott, amire nem tud ellenérvet, helyváltoztatásával jelzi, hogy megváltoztatta álláspontját: átáll a másik sarokba. Ilyenkor minden esetben indokolnia kell, miért változtatott: mi győzte meg, mi volt a döntő érv. Ebben az esetben az eredeti csoportja megpróbálhat érvekkel reagálni, és visszacsábítani őt a sarokba. A vita zárásaként pedig minden tanuló önállóan leírja saját véleményét és a számára legfontosabb érveket.
Látható, hogy a sarkok technika igen mozgalmas: gyorsabb, kevésbé tervezett, nem annyira kötött, mint a disputa. Ebben is szerepe van az előzetes készülésnek, de legalább akkora szerep jut a spontán jó ötleteknek és a kreativitásnak is. A jó, hatékony érveléshez szükség van mind az írásbeli készségekre (érvek kikeresése, összegyűjtése, lejegyzése, elrendezése, vitaindító felépítése, vitazáró értékelés megfogalmazása), mind pedig szóbeliekre (vitaindító elmondása, hozzászólások, reakciók). Egy sarkok típusú vita időigénye a téma bonyolultságától is függ, minden esetre semmiképp nem olyan hosszú, mint a disputa. Sarkok technikával elképzelhető már ismert téma megvitatása, de új témákat is elő lehet vele készíteni.
További olvasnivaló
Pethőné Nagy Csilla (2007): Módszertani kézikönyv. Korona Kiadó, Budapest