-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Japán kutatóintézet eredményei bizonyítják, hogy a tapasztalat, a nem és a személyiség komolyan befolyásolják, hogyan gügyögünk egy csecsemőhöz.
A csecsemőhöz intézett beszédnek (angolul infant-directed speech vagy IDS) hívják ahogyan a felnőttek akkor beszélnek, amikor csecsemőkhöz szólnak. Ezt a „kutyuli-mutyuli” beszédet jól ismerjük: általában magas hangmagasság, jól artikulált hangsúlyozás és igen alapvető szókincs jellemzi. Ugyan ez a típusú infantilis gügyögés kimondottan hasonló valamennyi nyelven, a csecsemőhöz intézett beszéd idegi mechanizmusai mindmáig ismeretlenek voltak a kutatók számára.
A RIKEN Agytudományi Intézet munkatársai arra gondoltak, hogy talán többet tudhatnának meg a korai nyelvelsajátításról, ha a fenőtteknek ezt a gügyögését, helyesebben a gügyögés során lejátszódó idegi folyamatokat vizsgálnák meg alaposabban. Az elhatározást tett követte.
A vizsgálatok során funkcionális mágneses rezonanciavizsgálattal tanulmányozták 35 elsőgyerekes anya agyát – ez lett az első és legfontosabb csoport, náluk fontos megemlíteni, hogy az ő porontyaik még egyáltalán – egyetlen kukkot sem – beszéltek. Ugyanezt a vizsgálatot elvégezték harminc – fontos: még gyermektelen – nőn és férfin; 16 édesanyán, akik gyermekei csupán egy-két szótagos szavakat tudtak még; végül 18 olyan édesanyán, akiknek a gyermekei már általános iskolás korúak voltak.
Szuperkismamák, konyhaasszonyok
Ugyan a kutatók eredetileg az aktív beszéd során lejátszódó agyi folyamatokat kívánták vizsgálni, a fejmozgásokból adódó folyamatos jeltovábbítási problémák arra sarkallták a tudósokat, hogy inkább a figyelemmel foglalkozzanak – ez ugyanis hasonló aktivációs mintákat okoz az agyban, azonban – a gyerekhez gügyögéssel ellentétben – nincs szükség hozzá mozgásra. Ettől a ponttól kezdve aztán a kísérleti egyedek gügyögés helyett felnőttgügyögést hallgattak – de legalább nyugton maradtak a vizsgálat alatt.
A még nem beszélő gyerekekkel büszkélkedő édesanyáknál olyan agyi területeken tapasztaltak megnövekedett aktivitást, amelyeket általában a nyelvvel, annak irányításával hoznak kapcsolatba. Ez persze akár várható is lett volna, azonban ez a megnövekedett aktivitás egyetlen további csoportnál sem volt megfigyelhető – még azoknál az édesanyáknál sem, akiknek a gyermekei éppen csak elkezdtek beszélni.
A vizsgálat még egy érdekes dolgot állapított meg: azoknál az első csoportba tartozó édesanyáknál, akik egy előzetes pszichológiai tesztben magas pontszámot értek el azoknál a kérdéseknél, amelyek az extrovertáltságot – nyitottságot, kifelé fordulást – mérték, magasabb agykérgi aktivitást mutattak a vizsgálatok a beszéd irányításáért felelős területeken. Egyértelműen kiderült tehát, hogy nem csak az életkor és a tapasztalatok, de a személyiség is komolyan befolyásolja, hogyan gügyögünk a gyermekhez.
A kutatók a kísérletek során bebizonyíthatták, hogy az emberek valóban másképp dolgozzák fel és „állítják elő” a bababeszédet. Bebizonyíthatták azt is, hogy a csecsemőhöz intézett gügyögés valóban fontos nyelvi-neurológiai adatátvitelnek számít édesanya és gyermek között, s ez fontos szerepet játszik a nyelvelsajátítás korai időszakában.