-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: @nasspolya: Igen. Utána nem adják meg a felvételinél a plusz pontokat. Azt hiszem B2 valam...2025. 01. 18, 18:57 Ismerjük vagy használjuk?
-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: Számít valahol, hogy lejárt-e a 2 év vagy az államilag akkreditáció?2025. 01. 18, 16:18 Ismerjük vagy használjuk?
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A játék nemcsak szórakozás; szórakozva jó az oktatás, játszva – és szórakozva – a legjobb tanulni. Legalábbis egyre többen vélik így, és fejlesztenek mind gyakrabban mobilkészülékekre is játékokat, melyekből aztán iskolákban tanulnak majd a nebulók.
Például Kína egyes elmaradott térségeinek (a Henan régióbeli Xin’an stb.) kisiskolásai is mobiljátékokkal tanulhatják a betűvetést, ha valóra válnak a Carnegie Mellon Egyetem MILLEE (Mobile & Immersive Learning for Literacy in Emerging Economies) projekt – a Kínai Tudományos Akadémia által is támogatott – elképzelései. A kutatásban a Kaliforniai Egyetem (Berkeley) szintén részt vesz.
Két mobil tanulójátékot fejlesztettek, mindkettőhöz hagyományos kínai játékok szolgáltak kiindulási pontként. A tesztekre előbb egy pekingi magániskolában, majd Xin’anban került sor. A pekingi eredmények kifejezetten bíztatók: a multimédiás-videós játék hatása egyértelműen pozitív, a diákok könnyebben elsajátítják a kínai írásjeleket.
A szingapúri születésű Matthew Kam, a projekt koordinátora elégedett az eddigi tapasztalatokkal, és úgy véli, hogy a már meglévő játékok továbbfejlesztésével, illetve újak létrehozásával a kisméretű képernyő és az alacsony számítási kapacitás ellenére az olcsó mobiltelefonok – különösen kevésbé fejlett mezőgazdasági régiókban – fontos oktatási eszközökké válnak.
A kínai írás rejtelmei
A világon a kínai nyelvet, annak is a mandarin változatát beszélik a legtöbben, egymilliárdnál is többen. Tanítása elsősorban azért jelent komoly kihívást, mert (ellentétben például az indoeurópai vagy a finnugor nyelvekkel) nem betűírás, írásjelei (bizonyos mértékben a japánhoz, kisebb mértékben a koreaihoz, valamint a latin betűs írás bevezetése előtti vietnamihoz hasonló) logogramok. A használatban lévő mintegy hatezer karakter szótagokat, esetenként egész szavakat jelöl. Formájuk kevés fogódzót ad a helyes kiejtéshez – annak egyébként sem könnyű elsajátítását a nyelvjárások közötti különbségek is jócskán megbonyolítják.
A közhiedelemmel ellentétben kevés köztük a képjel, legtöbbjük olyan jeleken alapul, amelyek homonimák voltak az írás kialakulásakor. A nyelv minden egyes szava, kifejezése egy vagy több írásjelből áll, mindegyik írásjelet egy szótagként olvassák. A XX. században a kontinentális Kínában több ezer egyszerűsített írásjegyet vezettek be, így másképpen írják ugyanazt a fogalmat a Kínai Népköztársaságban és Szingapúrban, mint Tajvanon és Hongkongban, ahol a reform előtti, hagyományos írásjegyeket használnak.
Kína, India, Kenya
A MILLEE kutatói huszonöt „klasszikus” kínai gyerekjátékot elemezve azonosítottak a későbbiekben felhasználásra került jellegzetességeket: tárgyakat, dalokat, együttműködési formákat stb.
A Multimedia Word-ben kiejtésbeli, szkeccs, fotó, videó vagy más multimédiás elemek alapján kell a gyerekeknek felismerni, helyesen leírni karaktereket. A másikban (Drumming Stroke) a tanulók az ütőhangszer ritmusára körbeadják egymásnak a dobhangokat játszó készüléket. Mindegyik résztvevőnek – az írásjegy képzésének szabályait, például sorrendjét betartva – le kell rajzolnia az adott karakter egy vonását, a következőnek egy másikat, és így tovább.
A tervek szerint a kutatók a közeljövőben még behatóbban tanulmányozzák a mobilkészülékek oktatási potenciálját, illetve a pekingi iskolák szegényebb kisdiákjainak tanulmányi előmenetelére gyakorolt hatásukat szintén szándékukban áll elemezni.
Nemcsak Kínában gondolkodnak – a Nokia támogatásával az angol nyelv indiai és (a Nairobi Egyetem közreműködésével) kenyai falvakban történő oktatására is fejlesztettek mobiljátékokat. A dél-indiai Andhra Pradesh állam negyven kistelepülésének mintegy nyolcszáz tanulójával kezdték, bíznak a sikeres folytatásban.