-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ateisták és hívők vitájáról szóló sorozatunk aktuális részében azt vizsgáljuk meg, hogy milyen elképzelései lehetnek az istennek, az isteneknek. A Biblia Istene mellett szó lesz a mitológiák istenképéről és még az ufókról is...
Ha az a kérdés, létezik-e Isten, sok múlik azon, mit értünk Isten alatt. Rudolf Carnap A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül című írásában különbséget tett az Isten szó mitológiai, metafizikai és teológiai használata között. Egyes metafizikusok istene a legtökéletesebb lény, aki minden kérdésre ismeri a választ, és bármire képes. Általában azt is hozzáteszik, hogy az emberek – véges képességeikkel – nem tudják sem hatását, sem működését megérteni. Mások pedig egy távoli világból idelátogató intelligenciának gondolják...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Deus ex machina?
A hivatalos egyházak képviselői egyetértenek abban, hogy Isten léte kísérletekkel nem mutatható ki. Ha csodát tesz, és beavatkozik a történelem menetébe, akkor néhányan bizonyosságot nyernek létezéséről. Ezt eddig csak keveseknek engedte meg. Aki tilalma ellenére kíváncsiskodott, néha szörnyű véget ért. A Biblia szerint ez történt Lót feleségével is, aki látni akarta, hogyan pusztítják el Isten angyalai a bűnösnek ítélt városokat. A mindenható nem kegyelmezett, és sóbálvánnyá változtatta az asszonyt. Jordániában ma is mutogatnak egy emberalakú sziklát, amiben állítólag emberi szív és tüdő maradványaira bukkantak.
Homérosz vagy akár az aztékok istenei, a Mózes könyveiben szereplő Jahve és a törzsi mítoszok istenségei számtalanszor beavatkoztak az emberek ügyeibe. Nem ritkán személyesen utasították őket, segítették küzdelmeikben. A mitológia természetfeletti lényei megmutatkoznak a látható világban, ezért összevethetők a tapasztalatokkal.
Erich von Däniken, az ufókutató is ilyen értelemben beszél a külső világűrből érkezett istenekről. Szerinte a múltban idegen bolygókon kifejlődött létformák látogattak el a Földre. Fejlett technikájuk miatt elődeink isteneknek tartották őket. Eddig nem állt elő meggyőző bizonyítékokkal, de el tudunk képzelni olyan felfedezést, amely megerősítené elméletét. Mégis, egyre többen aggódnak amiatt, hogy idegen fajok óriási távolságot tesznek meg, hogy éppen a mi bolygónkat gyarmatosítsák...
De mi késztetne egy távoli bolygón, az ittenitől különböző fizikai feltételek között kifejlődött élőlényt, miután megtett egy hosszú utazást, és végre rátalált egy intelligens fajra, hogy titokban beavatkozzon a bolygó lakóinak életébe? A kíváncsiságon kívül milyen érdeke fűződhet ahhoz, hogy megzavarja az újonnan felfedezett bolygó életét? Ha más körülményekhez alkalmazkodott, és olyan fejlett, hogy csillagközi utazást tesz, vélhetően nem szorul rá a Föld nyersanyagaira. Miért bonyolódna szövevényes összeesküvésbe?
A jól bevált fizikai elméletek azt sugallják, hogy emberléptékű tárgyak legfeljebb a fény sebességével tudnak közlekedni a világűrben. A csillagok ehhez viszonyítva is távol vannak egymástól. A lakható bolygók nem lehetnek gyakoriak, mivel sok körülmény együttállása szükséges hogy létrejöjjenek és évmilliárdokig megőrizzék kedvező tulajdonságaikat. Ezért is nehezen hihető, hogy nálunk fejlettebb lények ellátogattak bolygónkra.
Mielőtt az elektromosságot széles körben alkalmazni kezdték, nagy távolságból nehéz lehetett megállapítani, hogy a Földön intelligens élőlények fejlődtek ki. A Föld csak száz éve sugároz mesterséges elektromágneses hullámokat, melyek így csak néhány közeli csillagig jutottak el. Nem valószínű, hogy egyes kortársaink segítséget kapnak fejlett életformáktól, vagy az emberiség számára hamarosan megváltást hoz egy távoli civilizáció bölcsessége. Katonai hatalmak viszont a történelem során többször is híreszteltek magukról ilyesmit.
Mégis sokan úgy gondolják, hogy idegen fajok látogatásai az alapjai az égből jött istenek mítoszainak. Neveik eredetileg szokatlan, de érzékelhető lényeket jelöltek. Akikkel személyesen kapcsolatba léptek, azok még le tudták írni az űrutazók jellemzőit. Däniken és más ufókutatók szerint ausztrál sziklarajzokon, közép-amerikai és egyiptomi, föníciai domborműveken örökítették meg őket. Nekik szóltak a perui Nazca-vonalak, és a többi, csak levegőből látható, nagy méretű rajzolat. Később az idegenek látogatása megritkult, az emberek elfelejtették, hogy néztek ki.
Ki az isten?
A teológusok Carnap szerint két szóhasználat között ingadoznak. A mitológiai istenek ismertető jegyei pontosan meghatározhatók, a róluk tett állítások értelmesek. A teológusok és metafizikusok Istenéről ez nem mondható el; fogalmáról nincs általános egyetértés.
A középkorban ilyesmiről csak bizonyos alaptételeket (dogmákat) elfogadva lehetett vitatkozni. Aki más elképzeléssel állt elő, könnyen egyházi bíróság elé kerülhetett, ahonnan csak úgy szabadult élve, ha nyilvánosan visszavonta eretnek állításait.
Ma a földlakók jelentős része végre szabadon nyilváníthat véleményt Istenről. Sok mindent neveznek ma így: világszellemet, kifinomult űrutazót, viszkitől elázott, szmokingot és cilindert viselő csontvázat, parányi részecskét, sötét energiát és a világ valamilyen jótékony mechanizmusát. Lehet némi igazság abban, hogy aki a világot összetartó kölcsönhatást, vagy az emberekben rejlő együttérzést Istennek nevezi, csupán az Univerzum szépsége előtt hódol, és panteistának mondható. Sokan megelégednek a látható világ csodálatával, nem foglalkoznak a természetfelettivel, mégis hívőnek érzik magukat. Az Isten szót talán csak jobb híján használják, legmélyebb csodálatuk kifejezésére.
A teológusok istenérvei és az ellenvetések csak a világ teremtőjét érintik. Ha valaki abban hisz, hogy nagy tudású idegen létformák, vagy más világokból érkező látogatók keltették istenek benyomását, általában elismeri, hogy ezek ugyanúgy anyagi lények, mint az emberek. A természetben fejlődtek ki. Törvényeinek eredetileg éppúgy alá voltak vetve, mint az emberek, és igyekeztek hasznukra fordítani őket. Ebben vélhetően előrébb tartanak, mint a mi fizikusaink. Ha képesek voltak ránk találni és fényéveket utazni, nyilván jobban értik a fizikai összefüggéseket. Hatalmukra nem volt magyarázat, képességeik varázslatnak tűntek, ezért gondolták őket természetfelettinek.
Az isten szó a legtöbb nyelvben eredetileg gyűjtőnév volt. A civilizáció kora előtt, személyiséggel rendelkező szellemek fáradhatatlan tevékenységével magyarázták a természeti jelenségeket. Az ősi, természetközeli életmódot folytató népeknél sokszor külön istene volt a szeleknek, esőnek, villámoknak, napsütésnek, vulkánoknak. Ahogy a természetet kezdték kiismerni és uralmuk alá hajtani, az isteneknek egyre kevesebb szerep jutott. Már csak alkalmanként avatkoztak be a halandók életébe. Nehezen megközelíthető helyekre vonultak vissza, mint az Olümposz, vagy Sion-hegy.
Felhasznált irodalom
Rudolf Carnap: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül
Erich von Däniken: Chariots of the Gods?