-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Látszólag ésszerűtlennek tűnik, hogy a digitális korban éppen ténylegesen zajló események válnak egyre népszerűbbé – ennek ellenére tény, hogy a médiavállalatok számára a lapértékesítés és a reklám mellett jelentős bevételi forrássá váltak a rendezvények. Az elemző arra számít, hogy néhány éven belül a live publishing teszi majd ki a médiavállalatok bevételének 20 százalékát.
Della van Heyst már a „sötét digitális korban” felismerte annak fontosságát, hogy az okos embereket össze kell hozni a közönséggel gondolataik nyilvános kifejtésére. Később a technológia-szórakoztatás-dizájn hármas jelszavával (Technology, Entertainment, Design – TED) fémjelzett konferenciák alapítói is hasonló következtetésre jutottak. Az akkor még fiatal nő a hetvenes évek végén vezette be azt a fórumot, amely két hétre egyfajta elmélkedési menedéket nyújtott a kiadói szakma képviselőinek: ebből nőtt ki aztán a befolyásos Stanford Publishing Course elnevezésű kurzus. Az évek során az ipar nagyágyúi is rendre megjelentek, hogy előadás tartsanak az eszmecseréken. A sikerre alapozva jött létre a Della és lánya, Carrie vezette Van Heyst-csoport, amely a nagyvállalatok számára szervezett konferenciákra szakosodott.
Kitágítani a konferenciatermek falait
2009-ben még Della van Heyst finomhangolásával zajlottak azok az üzleti vezetők, tudósok és hírességek részvételével megtartott élő beszélgetések, amelyeket éveken át olyan ügyfelek számára hozott tető alá, mint a Microsoft, a Cisco Systems vagy a Fortune. A gazdasági válság azonban az eseményszervezésnek sem kedvezett: a Van Heyst-csoport bevételei is zuhanni kezdtek, ahogy a cégek visszavágták ilyen célú büdzséjüket.
Úgyhogy Della – aki ma már 73 éves – elhatározta, hogy visszavonul az aktív munkától. Lánya, Carrie tisztában volt azzal, hogy nem akármilyen feladat vár rá, ráadásul aggodalmai túlmutattak a pénzügyi nehézségeken. „Azok a vezérigazgatók, akikkel együttműködünk, nagyszerű emberek, de úgy érzem, hogy azok a kérdések, amelyeket megvitatnak, nemcsak rájuk, hanem mindannyiunkra tartoznak – nyilatkozta a The New York Timesnak. – Ezek a rendkívül fontos beszélgetések mostanáig rendre zárt ajtók mögött zajlottak.”
Feltette magának a kérdést, vajon miként volna lehetséges, hogy ezeket a nagyvállalati eseményeket jóval több ember számára lehessen megnyitni. Elvégre a médiaipar egyre inkább elmozdul a live publishing (élő közzététel) irányába: egyidejűleg kerül sor az élő eseményekre és azok tartalmának a megjelentetésére nyomtatásban, videó formájában, weben vagy mobileszközökön.
Látszólag ésszerűtlennek tűnik
Az elmúlt néhány évben egy sor rangos kiadvány – többek között a The Washington Post, a The Economist, a The Wall Street Journal és a The New York Times – bővült konferencialehetőségekkel, amelyek lefedték az üzleti, a politikai, a kulturális és egyéb témák legjavát.
„Látszólag ésszerűtlennek tűnik, hogy a digitális korban éppen ténylegesen zajló események válnak egyre népszerűbbé” – mutatott rá Ken Doctor, az Outsell nevű piackutató cég médiaelemzője, hozzátéve: ennek ellenére tény, hogy a médiavállalatok számára a lapértékesítés és a reklám mellett jelentős bevételi forrássá váltak a rendezvények. Az elemző arra számít, hogy néhány éven belül a live publishing – kombinálva a kapcsolódó jegyeladásokkal, szponzorálásokkal és reklámmegállapodásokkal – teszi majd ki a médiavállalatok bevételének 20 százalékát.
Egyes magazinok régebben is szerveztek fórumokat, de jellemzően inkább márkaépítési céllal, és nem nyereségorientáltan. A hirdetési piac 2008-ban kezdődő mélyrepülése, valamint a közösségi média és a mobiltechnológia előretörése azonban azzal járt, hogy a médiacégek ténylegesen elkezdték megragadni a live publishingban rejlő potenciált.
A TED Talks – a TED konferenciákon készített bravúros videók – átütő sikere is hozzásegített annak igazolásához, hogy az online tartalmakkal kombinált élő eseményekben komoly bevételi potenciál rejlik. (A TED Talks egyik legnézettebb darabjában egy agykutató vall saját stroke-járól, a felvételt már több mint nyolcmillióan látták.)
Bár a videók maguk szabadon hozzáférhetők, mégis jelentős bevételt generálnak a konferenciáknak – állítja Tom Rielly, a TED egyik igazgatója, aki még a Stanford Publishing Course idején dolgozott együtt Della van Heysttel művészeti vezetőket oktatva a tervezőszoftverek használatára. „Ez egy elitkurzus volt, amelyen csak meghívottak vehettek részt – elevenítette fel. – Ha valaki részt vett rajta, akkor garantáltan a kiadói szakmát leginkább meghatározó szereplőkkel került rendkívül közeli kapcsolatba.”
Sziporka és kreatív szikra
Amikor annak idején a 27 éves Carrie csatlakozott édesanyja cégéhez, székhelyül az egészséges, sportos környezetet nyújtó coloradói Boulderre esett a választása, míg Della maradt az ő személyiségéhez inkább illő, nyüzsgő, vállalati kultúrával átitatott kaliforniai Szilícium-völgyben. Aztán 2010-ben Della és férje, Pete is Boulderbe költözött, hogy közelebb legyenek Carrie-hez és családjához. A férj tavaly meghalt.
„Hagyományosan az én szerepem az volt, hogy pénzt csináljak Della sziporkáiból” – közölte Carrie, de anyja sem maradt adós a maga álláspontjának megfogalmazásával. „Szeretném azt hinni, hogy ennél azért jelentősebb volt a szerepem...” – jegyezte meg fanyarul. De Della is elismeri, hogy a Carrie-ben meglévő kreatív szikra vezetett olyan pillanatokhoz, mint amilyenekben az AMD koktélpartijára meghívottaknak lehetett részük: a sörrel és csokis süteménnyel táplált csapatok társadalmilag hasznos alkotások építésében versengtek egymással, ehhez egy, a Legónál dolgozó partnerük tízezer darabból álló készletet bocsátott a rendelkezésükre.
„Az egyik csapat egy orgazmatront (orgazmust előidéző eszközt) épített belőle” – idézte fel vidáman. „Della és Carrie ég és föld – mondta róluk Suzanne O'Leary, a cég ügyfélkapcsolatokkal foglalkozó alelnöke. – Carrie mindig tesz egy lépést hátra, úgy mérlegeli az előnyöket és az esetleges hátrányokat.”
Ez évekig jól működött, de 2005-től kezdődően Carrie-ben egyre erőteljesebb lett a nyugtalanság, ami 2009-ben ahhoz vezetett, hogy alaposan elgondolkodjon a vállalkozás jövőjéről. Arra jutott, hogy a cégnek nagyobb szerepet kellene játszania az értelmes, nyílt beszélgetések megteremtésében. Világossá vált számára, hogy az élő események és a digitális tartalom szorosan integrált átlátható modellje komoly üzleti sikereket eredményezhet, és a live publishingban megvan ugyanaz a potenciál, mint ami a régi vágású tévés élő adások spontaneitásában és meghökkentő erejében.
Anyjával együtt sikerült meggyőzniük a Time Inc.-t, hogy legyen a társszponzora a The Future of Life című konferenciának, amely a DNS felfedezésének 50. évfordulóját volt hivatott megünnepelni. Az esemény számos neves tudóst sorakoztatott fel, köztük a DNS-kutatás úttörőjét, James Watsont. Egy vita során, amikor valaki etikai alapon megkérdőjelezte az embrionális őssejtkutatás szükségességét, Watson felugrott a helyéről, és keresetlen szavakkal szakította félbe. „Egy frászt!” – kiáltotta. „Ilyen spontán dolog csak egy élő eseményen történhet meg – szögezte le Carrie. – Ha viszont az élő tartalom közvetítésébe más platformok is be vannak vonva, az izgalom kiterjeszthető a falakon kívülre is.”
A DNS-konferencia óta a közösségi média, a streaming videó és a mobiltechnológia alkotta keresztplatform révén könnyebb létrehozni és megtekinteni a tartalmakat. Újabban pedig – kikászálódóban a recesszióból – a Van Heyst-csoport mind több ügyfele tanúsít érdeklődést az élő események és a digitális tartalom kombinációja iránt. Idén például a Forbes nyolc eseményt szervezett, illetve szervez, köztük egy New York-i egészségügyi konferenciát, amelynek feladatait a Van Heyst-csoport koordinálja. A meghívásos alapon meghirdetett konferenciára 250 vezetőt, orvost és befektetőt várnak. Az eseményről nyomtatásban megjelenő cikk, online és e-könyves összefoglaló is készül.
A digitális média iróniája
„A konferencia műfaja meglehetősen komoly múltra tekinthet vissza – jegyezte meg Mike Federle, a Forbes Media ügyvezető igazgatója. – Ami viszont most történik, inkább a digitális média iróniájának a része. Ahogy mind többen csatlakoznak a digitális világhoz, úgy válik egyre hangsúlyosabbá a személyes interakció szükségessége, ami viszont újabb komoly lökést ad a konferencia műfajnak.”
Megdöbbentő fordulat, hogy néhány start-up médiacég is az eseményeket teszi működésének központi elemévé, és csak azután lát neki a blogok, e-könyvek és más tartalmak létrehozásának. Ráadásul nem csupán a médiaügyfelek mutatkoznak fogékonynak arra, hogy támogassák Carrie van Heystnek a rendezvények nagyobb nyitottságára irányuló erőfeszítéseit. Idén például csoportja egy videóval, fényképekkel és szöveggel kombinált élő blogot fejlesztett ki a 125 vállalatvezető részvételével lezajlott Cisco IT Executive Symposium megrendelésére.
Mindazonáltal a Van Heyst-csoport ügyfélkörének 50 százalékát még továbbra is a médiacégek alkotják. A vállalat, amelynek a recesszió miatt felére kellett csökkentenie a létszámát, most újra 16 alkalmazottat foglalkoztat. Bevétele kétmillió dollárra nőtt, és Carrie arra számít, hogy öt év óta először a 2012-es évet nyereséggel sikerül zárni. És – médiaügyfeleihez hasonlóan – elmozdult abba az irányba, hogy többféle forrásból tegyen szert jövedelemre: kifejlesztett egy szoftvert, amely nagyszabású rendezvények résztvevőinek menedzselésében tud segítséget nyújtani.
A cég ügyfélkörét is igyekszik minél változatosabbá tenni, csökkentve a technológiai cégek részesedését, ugyanakkor növelve az olyan egészségügyi orientációjú nonprofit szervezetek körét, mint amilyen a Bill & Melinda Gates vagy a Robert Wood Johnson Alapítvány, illetve az olyan, közösségorientált projektekét, mint amilyen a TEDxMileHigh, amely egy innovatív ötleteket felkarolni hivatott TED-vállalkozás a denveri régióban.