-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
2017-től lényeges változások lesznek a magyar nyelv és irodalom érettségin, mind emelt, mind pedig középszinten. Többek között másképp pontoznak majd a tanárok, és másképp értékelik majd a helyesírást is. Mutatjuk, hogy hogyan, illetve megpróbáljuk megjósolni, hogy jó lesz-e ez a leendő érettségizőknek, avagy sem.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) honlapján nemrég jelent meg a hír, miszerint kisebb-nagyobb változások lépnek életbe a magyar nyelv és irodalom érettségin. 2017-től változik a pontozás, az értékelés, valamint magának a szövegalkotási lapnak a szerkezete is. Cikkünkben ezekre reflektálunk.
Általánosabb változások
Az első fontosabb változás az érettségivel kapcsolatban a szövegalkotási feladatlap szerkezetét érinti. Az eddig csakis emelt szinten lévő gyakorlati írásbeliség feladat 2017-től átkerül középszintre, köznapi írásbeliség néven, valamint az érveléssel párba állítva. Ez azt jelenti, hogy a vizsgázók a gyakorlati (köznapi) szövegalkotás (pl. panaszos levél vagy motivációs levél megírása) és az érvelés (pl. oktatásra fordított összeg növelése vagy csökkentése melletti érvelés) közül választhatnak. Ugyanígy választási lehetőség lesz a műértelmező és a műveket összehasonlító feladatoknál.
Emelt szintű írásbelin először az emelt szintű szövegértési és műveltségi feladatsorral kell majd megküzdeniük a diákoknak. Ennek oka, hogy „a szakirányú továbbtanulásnál elengedhetetlen kompetencia a szakirányú szövegértés” – írják a honalapon.
(Forrás: Wikimedia Commonhs / Eva Rinaldi / CC BY-SA 2.0)
A tételek számában elvileg nem lesz változás, ellenben a tartalmukban igen. Az anyanyelvben két korábbi témakör összevonásával egy új témakör jött létre, nevezetesen az Ember és nyelvhasználat nevezetű, ami nagyon szimpatikus nekünk, bár a tartalma nyilván kérdéses (ahogy az is, hogy ez esetben, hogyan lehetséges az, hogy a tételek száma nem változott). Az irodalmi témakörök esetében maguk a művek kerültek középpontba, valamint a határon túli magyar irodalom, ami eddig önálló témakör volt, a regionális és interkulturális témakör része lett.
Változások a pontozásban, értékelésben
- a mássalhangzók időtartamának hibás jelölése közhasználatú szavakban;
- a mássalhangzó-törvényekből eredő hibák;
- a kis- és nagy kezdőbetű tévesztése közhasználatú tulajdonnevekben, melléknevekben és egyelemű tulajdonnévből képzett melléknevekben (pl. balatoni);
- az igekötős igék hibás egybe-, illetve különírása;
- a tagadószó egybeírása az igével, tagadott szóval, kifejezéssel;
- az ly – j tévesztése, hiánya, kiejtés szerinti jelölése;
- a felszólító módú igealakok hibái;
- a közhasználatú szavak elválasztása;
- a mondatkezdő nagybetű tévesztése,
A magyar nyelv és irodalom érettségi egyik legfőbb változása a helyesírás értékelését érinti. Sokak nagy örömére a hibakereső, hibapontokat osztogató értékelés helyett a jó helyesírást jutalmazó értékelés lép életbe 2017-től. Vagyis ha valaki nagyon sok, súlyos helyesírási hibát vét, nem pontlevonást kap, hanem a maximális helyesírási pontszámból (ez emelt és középszinten egyaránt 8 pont) a legkevesebbet (az 0 vagy 1 pontot). A maximális pontszám pedig annak jár majd, akinél nincsenek súlyos hibák és magabiztos a központozása – írja a javítási útmutató.
(Forrás: Wikimedia Commons / SONER ÖZDEN / CC BY-SA 3.0)
Ezen kívül középszinten a műelemző szöveg pontozásánál a tartalmi minőségre és a nyelvi minőségre egyaránt 25-25 pont adható. Ez utóbbiból a helyesírás 8 pontot, az íráskép (ez nagyjából az olvashatóságot és áttekinthetőséget jelenti) 2 pontot ér, a szövegszerkezet, nyelvhelyesség és stílus pedig egyenként 5-5 pontot. Itt több probléma is felmerül, például, hogy továbbra sem tudjuk, mi az a nyelvhelyesség. A helyesírást és a nyelvhelyességet eddig is szokás volt összemosni, és ezek a kategóriák elég nehezen körülhatárolhatóak.
A középszintű szóbeli vizsga értékelése is változik. A tartalmi minőség az irodalom esetében 25 pont, a magyar nyelvnél 10 pont, amihez még hozzáadódik a nyelvi minőség 15 pontért (hogy ez miért nincs rendben, azt a következőkben látni fogjuk).
Emelt szinten is lesz némi változás az értékelésben. A reflektáló és a műelemző szövegek értékelése egymástól függetlenül fog történni. A pontozásnál az előbbi 20 pontot, az utóbbi 30 pontot ér majd.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Jó lesz-e ez az érettségizőknek?
Hogy a magyar nyelv és irodalom érettségit érintő változások kedvezőek lesznek-e a tanulóknak vagy sem, még nem tudni, hiszen az, hogy a gyakorlatban ezek hogyan valósulnak meg, kérdéses. Viszont az nem, hogy egyes részei a módosításoknak egyértelműen pozitívak, míg más részei már kevésbé.
A helyesírással kapcsolatos, a hibakereső helyett jutalmazó értékelés jó ötletnek tűnik, még akkor is, ha végső soron ez esetben is „levonás” történik, hiszen akinek rossz a helyesírása, kevesebb pontot kap, mint akinek jó. Ám az nem mindegy, hogy egyrészt ez afféle pluszként, pontszerzési lehetőségként jelenik meg a diák számára, vagy hibázási, pontvesztési lehetőségként, amitől félnie, tartania kell. Másrészt a korábbi évekhez képest majdnem felére, 15 pontról nyolcra csökkent a helyesírásra adható pontok száma.
Igen problémás viszont a nyelvi minőség kategóriája a magyar nyelvnél. Hogy a nyelvi minőség pontosan mit is jelent, kérdéses, de ha azt, amire gondolunk, akkor ennek nem igazán tudunk örülni. Ha ugyanis a nyelvi minőség alatt a standardnak való megfelelést, a nyelvművelői felfogás szerinti „helyes”, „szép” nyelvi formákat értik értik, akkor az az értékelésben komoly problémákat vet fel, mind pedagógiailag, mind nyelvészetileg. A probléma gyökere a nyelvi alapú diszkrimináció. Röviden arról van szó, hogy ebben az esetben, hogy a magyar nyelv szóbelinél a teljesítmény 60%-át az adja, hogy a diák a mennyire tud a standardnak megfelelően beszélni. Most pedig gondoljunk bele abba, hogy ez mennyiben segíti azokat, akik nem a standardot tanulták otthon, és mennyiben azokat, akik igen. És gondoljunk bele abba is, hogy kinek volt könnyebb az érettségiig vezető út ebből a szempontból. Ez a fajta hozzáállás nem a gyerek valódi tudását fogja értékelni, valamint – az esélyegyenlőségre fittyet hányva – még egyet belerúg az amúgy is hátrányból induló gyermekbe, és megjutalmazza azt, aki előnyből indulva semmit sem kellett, hogy tegyen a nyelvi minőség jegyében, hiszen eleve a standardot beszélte.
Bízunk benne, hogy az előbbi feltevésünk téves, és a nyelvi minőség nem ezt takarja. Abban is reménykedünk, hogy 2017-től a magyarérettségin nagyobb hangsúly kerül a kommunikáció-központúságra, ezáltal a tantárgyakban is megnő ennek szerepe, háttérbe szorítva ezzel a hagyományos, grammatika-központú oktatást. És miért ne történhetne ez meg, ha már a helyesírás területén is képesek voltunk egy ilyen lényeges változtatás bevezetésére?