-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szent Balázs püspök nevét legtöbbször különböző torokbetegségekkel kapcsolatban emlegetik. Pedig – legalábbis a néphagyomány szerint – a szentet az iskoláztatás, valamint a magán- és a mássalhangzók kérdésköre is izgatta. Kiderül, honnan eredhet a torokgyík elnevezés, valamint megtudjuk, milyen gyümölcsöt fogyasszunk torokfájás ellen.
A torokgyík elnevezés eredetéről a TESz. csupán annyit ír, hogy betegségek nevében gyakran bukkannak fel állatnevek. A magyar Wikipédia vonatkozó szócikke szerint a betegség során a torkon képződő, szürkés bőrszerű lepedék megjelenésében gyíkra emlékeztetett. Ha ezt sikerült felköhögni, a beteg megmenekült a fulladásos haláltól. Ezt az állítást szaktudományos forrással nem erősítik meg.
Sokan ma is borzongva gondolnak vissza alsós kötelező olvasmányukra, a Kincskereső kisködmönre, és benne a rettegett betegségre, a torokgyíkra. A latinul diftériaként ismert, baktérium által okozott betegség ma már a védőoltásoknak köszönhetően Magyarországon gyakorlatilag nem fordul elő. Hazánkban 1937 óta kötelező a diftéria elleni védőoltás. Az oltóanyagot Emil von Behring német orvos fejlesztette ki munkatársaival, az 1890-es években. Ám az oltás és az antibiotikumok ismerete előtt a torokgyík gyakran végződött halállal, elsősorban a kisgyermekek és a 40 év felettiek körében. A betegség – és más torokbajok – megelőzése érdekében kértek balázsolás nevű védő áldást a templomokban, és sokan fohászkodtak a torokbetegek védőszentjéhez, Szent Balázshoz is.
A farkast meggyőző szent
Szent Balázs életéről – csakúgy mint más korai szentek, például Szent Ágnes életéről – meglehetősen kevés tény tudható. A legendák szerint a későbbi Szent Balázs egy örmény városban, Szebasztéban élt i. sz. 300 körül. Miután püspökké választották, nem állt a hívek élére, hanem visszavonult egy hegyi barlangba, és ott fogadta, gyógyította a híveket. Emellett nagy barátja volt az állatoknak is, akik barlangját őrizték.
A szent férfi számos csodát tett. Az egyik jól ismert történet szerint egy fiút mentett meg, akinek a torkán szálka akadt. Lehet, hogy megáldotta, lehet, hogy kivette a szálkát. A történet egy változata szerint két, egymásra kereszt alakban helyezett gyertyával áldotta meg a fiút, és ez mentette meg a gyermeket.
A két gyertya egy másik legendában is felbukkan. Eszerint Balázs valamilyen úton-módon visszaadta egy szegény asszonynak a farkas által elvitt malacát vagy disznaját. Nem lehetett könnyű dolga, hiszen a csodára akkor került sor, amikor a keresztényeket üldöző helytartó már elfogatta a püspököt. A malacepizód a hagyomány szerint akkor történt, amikor a szent férfit a bíróság és a börtön között vezető úton vezették. Akárhogy is győzte meg a farkast Balázs a malac visszaadásáról, az asszony hálából két gyertyát és némi ételt-italt vitt neki a börtönbe.
Ám a sok csoda sem segített Balázson magán. Keresztény hite miatt halálra ítélték. Először vízbe akarták fojtani, de a szent megáldotta a tavat és a közepéig sétált a víz színén. Majd a parton ámuló üldözőit felszólította, hogy ha hisznek saját isteneikben, kövessék. A legenda szerint hatvanöten engedelmeskedtek neki és vesztek a tóba ekkor. Így végül Balázst – vélhetően 316. február 3-án – lefejezték.
Balázsjárás magán- és mássalhangokkal
A magyar néphagyományban a balázsjárás népszokása kötődik a szent emléknapjához. Ezt a szokást, melyet balázsolás néven is ismertek, elsősorban a Dunántúl északi részén jegyezték fel, a 17. századtól kezdve. Február 3-án az iskolás korú gyerekek bejárták a falut, és adományokat gyűjtöttek a tanító számára. Ennek során egyes helyeken rövidebb, színdarab szerű előadásokat is tartottak, másutt csak rövid köszöntőt mondtak vagy énekeltek. Ez a szokás igen nagy hasonlóságot mutat az egész országban elterjedt gergelyjárással. Az adományok begyűjtése mellett a balázs- és gergelyjárás amolyan reklámkampány is volt – ennek során toboroztak még több gyermeket az iskolába.
Az egyik ilyenkor eljátszott történetek főszereplője Szent Balázs püspök volt, akit szerepe szerint meglehetősen érdekeltek a nyelvi kérdések. Így szólt ugyanis:
„Tudtok-e, fiaim, rendesen beszélni,
a mostani mód szerint betűket írni,
a magánhangokat, a mássalhangokkal egybekötni,
és ezekből verseket mondani,
tudtok-e, fiam?”(Tátrai – Karácsony (1997) Jeles napok, ünnepi szokások. 44. o.)
Miután a többi szereplő (a generális, a kapitány, az orvos, a zászlótartó, a kiskatona, az őrmester, a káplár és a paraszt) biztosította a püspököt, hogy minden tudásnak birtokában van, jól végzi munkáját, Szent Balázshoz fordultak, hogy védje meg őket minden nyavalyától és a torokbajtól. Más vidékeken dalban fordultak a püspökhöz:
„A Szent Balázs doktorunknak hogy ma vagyon napja,
Máskor is hogy megérhessük, az Úristen adja!
Kérjük ajándékát, a szent áldomását,
Távoztassa mindnyájunknak torkunknak fájását!”(Uo. 46. o.)
Gyertyák az álla alá
Vajon hogy védelmezte meg a gyermekeket a torok betegségeitől a püspök? Ezt nem tudhatjuk. De az kétségtelen, hogy a szent életútjában szereplő gyertyák igen nagy fontosságra tettek szert a későbbiekben. Ugyanis jó 1200 évvel Szent Balázs halála után, a 16. század tájékán bukkant fel a balázsáldás vagy balázsolás liturgikus szokása, mely a torokbetegek megáldását jelenti, két X alakban összefogott vagy két meghajlított, együtt Y alakot formázó gyertyával.
A szokás a mai napig él. A gyertyákat általában a hívek torkához illesztik, és a pap így mondja el az áldás szövegét, február 3-án, azaz Szent Balázs napján:
Szent Balázs püspök, vértanú közbenjárása által szabadítson meg és őrizzen meg téged az Úr a torokbajtól és minden más betegségtől az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében.
Azoknak az olvasóinknak, akiket a mostani járványos időben nem védett meg Szent Balázs a torokfájástól, azt tanácsoljuk, hogy egyenek sok almát. Ugyanis Balázs napján a hagyomány szerint almaszentelést is végeztek, és a szentelt almákat szintén torokfájás ellen fogyasztották.
Források
Diós István: A szentek élete. Szent Balázs
Tátrai Zsuzsanna – Karácsony Molnár Erika: Jeles napok, ünnepi szokások
A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára (TESz.)