-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogyan kell verset írni? Bárki írhat verset, ha megtanulja, technikailag hogyan kell? – Új sorozatunkban a verstan rejtelmeibe kalauzoljuk el olvasóinkat. Az első részben igen könnyed feladatra vállalkozunk: megpróbáljuk meghatározni, hogy mi a vers.
Mitől vers a vers? – Ezt nem mindig olyan könnyű megmondani. A leggyakoribb válasz talán az, hogy vers az, ami rímel („Orrom fehér, farkam kék: / Én vagyok a Malév-gép.”). Persze aki ismer olyan verset, amely nem rímel („Férfiúról szólj nékem, Múzsa, ki sokfele bolygott / s hosszan hányódott, földúlván szentfalu Tróját...”), az tudhatja, hogy nem ez a jó meghatározás. Aki ismer szabadverseket, az végképp elbizonytalanodhat, hogy mit is mondjon, és az talán azt válaszolja, hogy vers az, ami nem ér ki a lap széléig. Erről aztán mindenki úgy érzi, hogy kicsit ciki, mert valami olyasmivel határozza meg a verselés lényegét, aminek – benyomásaink szerint – pont a verselés lényegéhez van vajmi kevés köze. Pedig ez sem olyan rossz meghatározás, mint amennyire elsőre hangzik. Most induló, Verselő című sorozatunkban a verselés, a verstan területére kalauzoljuk el olvasóinkat. Első lépésben nem kevesebbre vállalkozunk, mint hogy meghatározzuk, mi a vers.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A „Mi a vers?” kérdésre nemcsak azért nehéz válaszolni, mert a versek bonyolult dolgok, hanem azért is, mert a kérdés félrevezető. A vers ugyanis nemcsak és nem elsősorban valami, hanem a vers az valamilyen vagy valahogyan – még ha ez a grammatikai formából nem is látszik elsőre (a vers nem melléknév, hanem főnév). A nyelv rendkívül logikátlan ebből a szempontból: a vers ugyanis a prózának a párja; alapesetben ami nem vers, az próza, és fordítva. (Majdnem: aki ismer prózaverset vagy makámát, legyen türelemmel; ezekre a sorozatban még kitérünk.) De míg azt gyakran mondjuk, hogy: „Olvastam egy nagyszerű verset”, az már furcsábban hangzik, hogy „Olvastam egy nagyszerű prózát”. Utóbbi helyett gyakrabban említjük a próza szó helyén a műfajt: regényt, elbeszélést, novellát stb. Előbbi esetben azonban a legritkábban említjük a vers helyett a konkrét műfajt: „Olvastam egy nagyszerű elégiát/ódát/dalt stb.”. Ebből következően a prózáról – bár azt sem könnyű meghatározni „Próza az, amit kinyomtatnak” – írja Ottlik Géza Próza című prózagyűjteményének egyik darabjában. – legalábbis sejtjük, hogy az elmondás módjára, formájára vonatkozik, a verssel kapcsolatban azonban sokkal kevésbé vagyunk ennek tudatában.
A vers műforma; az a mód, ahogyan elő van adva valami. Ebből következően a vers független a tartalomtól: bármit elő lehet adni versben (és prózában is). És ha ez az utóbbi kijelentés igaz, akkor az olvasó az alábbi szövegrészletekről könnyű szerrel meg tudja tippelni, hogy verses művek-e vagy prózaiak:
1.
Szokványos nyári éjszakának indult. Sétáltam kocsmáról kocsmára. Talán éppen a Nylonban ittam, a HÉV-végállomás mellett, a Margit hídnál (vagy azt akkor már lebontották?). Nem tudom, lehet, hogy a Boráros téren. Ezek a séták mindig reggelig vagy épp két napig tartottak, és akárhová vezettek. Mindenesetre, valahol ültem, ittam.
2.
Várj csak, hogy is kezdjem, hogy magyarázzam? Te ismered a házam, s ha emlékezni tudsz a hálószobámra, azt is tudhatod, milyen szegényes, elhagyott ilyenkor innen a Logodi-utca, ahol lakom.
3.
A teherpályaudvaron úgy lapultam a fa tövéhez, mint egy darab csönd; szürke gyom ért számhoz, nyers, különös-édes.
Fekszem a deszkán, férgek közt fogoly állat, a bolhák ostroma meg-megujúl, de a légysereg elnyugodott már.
5.
Ha vihar jő a magasból, ne bocsáss el, kicsi bátyám. Ha falomb közt telihold lép, kicsi néném, te vigyázz rám.
Részletekkel persze nem könnyű... És talán más megítélés alá estek volna ugyanezek a sorok, ha nem olvasni, hanem hallgatni kellett volna a szöveget. Például az 5. részlet valószínűleg olvasás alapján is inkább versesnek tűnik, míg az 3. vagy a 4. felolvasva talán más oldalát mutatja, mint leírva. Mert persze az sem mindegy, hogy hogyan írjuk le a részleteket. Mi lenne az olvasó benyomása, ha a fentieket a következőképpen adtuk volna közre?
1.
Szokványos nyári éjszakának indult.
Sétáltam kocsmáról kocsmára.
Talán éppen a Nylonban ittam,
a HÉV-végállomás mellett, a Margit hídnál
(vagy azt akkor már lebontották?). Nem tudom,
lehet, hogy a Boráros téren.
Ezek a séták mindig
reggelig vagy épp két napig tartottak,
és akárhová vezettek.
Mindenesetre, valahol ültem, ittam.2.
Várj csak, hogy is kezdjem, hogy magyarázzam?
Te ismered a házam,
s ha emlékezni tudsz a
hálószobámra, azt is tudhatod,
milyen szegényes, elhagyott
ilyenkor innen a Logodi-utca,
ahol lakom.3.
A teherpályaudvaron
úgy lapultam a fa tövéhez,
mint egy darab csönd; szürke gyom
ért számhoz, nyers, különös-édes.Fekszem a deszkán, férgek közt fogoly állat, a bolhák
ostroma meg-megujúl, de a légysereg elnyugodott már.5.
Ha vihar jő a magasból,
ne bocsáss el, kicsi bátyám.
Ha falomb közt telihold lép,
kicsi néném, te vigyázz rám.
Nem mindegy tehát a tördelés sem! Nem árulunk el nagy titkot, hogy a fenti öt szöveg mindegyike vers, sőt, mindegyik ismert vers. 1. Petri György: Hogy elérjek a napsütötte sávig; 2. Kosztolányi Dezső:Hajnali részegség; 3. József Attila: Eszmélet; 4. Radnóti Miklós: Hetedik ecloga; 5. Weöres Sándor: Ha vihar jő a magasból. Mégis némelyikük megtévesztően prózainak hathatott első lejegyzési módjában. De tényleg azért lennének a fenti szövegek versek, mert költőik úgy írták le őket, hogy a sorok ne töltsék ki az oldaltükröt? – Természetesen nem; az, hogy az oldaltükör többnyire nem telik ki, csak következmény.
Méghozzá annak a következménye, hogy a vers legalapvetőbb egysége nem a mondat, hanem a sor. A próza esetében a sorok nem érdekesek: egy-egy prózai szöveget bárhogyan „ki lehet nyomtatni”, hogy Ottlik meghatározását továbbvigyük; a próza esetében a mondatok az elemi alkotóegységek. A nyomtatási képre hivatkozó versmeghatározás tehát majdnem jó; legalábbis egy nagyon fontos és alapvető tulajdonságára mutat rá a versnek.
A másik alapvető és lényegi tulajdonság pedig a ritmus – és ezt most vegyük a lehető legtágabb értelemben. Mi adja a ritmust? Mi a ritmus lényege? – Gondoljunk csak a szívritmusra, a vonat zakatolására vagy akár egy könnyűzenei szám instrumentális intrójára. Hogy mi ezekben a közös? Az, hogy valamilyen hanghatások többé-kevésbé szabályosan ismétlődnek bennük. A ritmus tehát nem más, mint valaminek az ismétlődése. Az ismétlődés pedig kötöttséget jelent. A verses beszéd nem más, mint ismétlődéseket tartalmazó, kötött beszéd. (A próza ilyen vonatkozásban kötetlen.)
A verses szöveg ritmusát persze nem egyféle dolog adhatja. Alapesetben formai ismétléseket találunk a versben: ide tartozik a rím, az alliteráció (a kezdőhangok összecsengése), a sorok szótagszámának vagy a sorokban található rövid és hosszú szótagok szabályos ismétlődése. De az ismétlések lehetnek természetesen tartalmiak is (ilyen például a gondolatritmus), így a forma látszólagos szabadsága, szabálytalansága ellenére a dikció mégis lehet kötött. A versben szabályosan ismétlődő, váltakozó jelenséget a vers ritmustényezőjének nevezzük.
Verstani sorozatunk további részeiben a verseket először ritmustényezőik alapján fogjuk megvizsgálni. Így megismerkedünk majd a különböző verselési rendszerekkel (időmértékes, ütemhangsúlyos, szimultán). Közben persze a különböző elterjedt versformák is terítékre fognak kerülni.
Ajánlott olvasmány
Beöthy Zsófia: Poétai iskola. (Online tananyag tanároknak és diákoknak)
Fenyő D. György: Poétai iskola. Bevezetés a líra világába. Korona Nova Kiadó, 1997.
Ferencz Győző: Gyakorlati verstan és verstani gyakorlatok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1995.