-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Zene, költészet, színház. Magaskultúra, aktuálpolitika meg az utca. Magasröptű, mélyenszántó, de leginkább pofátlanul őszinte, összesen három percben. Valami ilyesmi a slam poetry. Honnan érkezett hozzánk és milyen utat járt be, amíg érettségi tétellé válhatott? És ki keverte bele Petőfit és a forradalmat?
Divat azon búsongani, hogy a mai fiatalokat nem érdekli az irodalom, pláne nem a költészet. Versekkel már nem lehet lázba hozni őket. Felolvasó estre meg nem hogy nem járnak, de még azt sem tudják, mi az. – Tévedés.
Az utóbbi néhány évben ugyanis egyre több városban esik meg, hogy a fiatalok esténként azért gyűlnek össze, például egy szórakozóhelyen, hogy meghallgassák a legfrissebb verstermést, és hogy aztán erről szavazzanak. Ez a slam poetry.
Igaz, ezek az alkalmak sok tekintetben nem hasonlítanak a szokásos felolvasóestekre. A versek gyakran zenei kísérettel hangzanak el, zajos, azonnali tetszésnyilvánításra és eredményhirdetésre is számíthatnak a szerzők, és összesen pár percet kapnak a szereplésre. A slam poetry, vagy ahogy időnként magyarul nevezik, villámköltészet nehezen definiálható, sok műfaj és művészeti ág kereszteződésével jött létre. A költészet, a színház és a zene elemeit is tartalmazhatja. Imporvizáció és eltervezett elemek keverednek benne. Kicsit rap, kicsit stand up comedy, de igazából egyik sem. Az utca, az aktuálpolitika és a magasköltészet egyvelege.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Mutatnék pár dolgot neked arról, hogy a nyelv milyen,
de nem a Chomskyból indulnék ki, maradjunk ennyiben”
A műfaj feltalálójaként az amerikai Mark Smith-t tartják számon. Az építőipari munkás és önjelölt költő huszonnyolc évvel ezelőtt kedvenc klubjába, a chicagói Get Me High Lounge jazzklubba felolvasó estekre hívta barátait és más költőket. Felolvasásaik hamar népszerűvé váltak, és idővel performansz-jelleget öltöttek. Mikor több költő is részt vett már az esten a felolvasás párbajjá alakult annyiban, hogy a felolvasott szövegeket értékelték, általában egy 1-től 10-ig tartó skálán pontozták egymást, végül győztest hirdettek.
A dolog sikeres lett, egyre többen érdeklődtek. Ezen felbuzdulva kidolgozták az amúgy nem túl szigorú szabályokat: valaki felmegy a színpadra, felolvassa szövegeit körülbelül három percben, aztán jön egy másik, megpróbálja szellemességben, gondolati mélységben, vagy magasröptűségben felülmúlni az előtte szólót. Mindeközben a közönség tapssal és kiabálással nyilváníthatja ki tetszését, végül győztest hirdetnek a közönség hangja vagy a szakértő zsűri alapján.
Több válfaját is megkülönböztetjük, van az úgynevezett Open Slam, ahol bárki színpadra léphet a közönség soraiból, az Invitational Slamek, ahol csak meghívott előadók állhatnak a mikrofon elé és külön kategóriába tartozik a Theme Slam, ahol megadott témáról kell verset írniuk a fellépőknek.
Ma már szinte az egész világon elterjedt a műfaj. Vannak olyan versenyek is, ahol 80-nál több versenyző jön össze egy-egy alkalomra. Az ilyen nagy Slamek akár több napig is eltarthatnak.
„És levetkőzve minden gengszter s raj módit,
sörhöz Hrabalt olvasnak föl, borhoz Radnótit!”
Erre a lentről szerveződő, kevéssé hivatalos műfajra kezdetben nem nagyon figyelt fel az úgynevezett magas irodalom. Úgy gondolták, nincs helye a kánonban ennek a a rímes, ritmikus, szócsavaró és gyakran elég pofátlan és improvizatív műfajnak. Ráadásul gyakran a témaválasztás is meglehetősen profán: az utca, a politika, a közélet és a banális hétköznapok is bekerülhetnek a szövegekbe. Mindez ráadásul gyanúsan szórakoztató.
Egy idő után azonban lehetetlen volt figyelmen kívül hagyni ezt az utcáról jött műfajt, hiszen egyre terjedt, kétségtelenné vált a sikere, és megtörtént az is, amire a magas irodalomban már egyre kevésbé van példa: személyessé és élővé vált. Sőt, érdekes módon fordult is a kocka, mert míg az irodalom kapujának őrzői nem akarták komolyan venni a műfajt, a slamesek egyre többször nyúltak a klasszikus irodalomhoz, idézték vagy interpretálták őket, és így olyanokhoz juttatták el a „magas költészetet”, akik máshogy nem jutnának hozzá, vagy nem akarnának vele foglalkozni. És bár nem ez volt a céljuk, mégis a klasszikusok népszerűsítői lettek, akik elhitetik a fiatalokkal, hogy költőnek lenni és verseket hallgatni nagyon „raj”.
Magyarországra elég későn, megszületése után több mint húsz évvel, 2006-ban érkezett a műfaj, természetesen már a kialakult szabályokkal, így valamelyest kimaradt belőle a spontán, önszerveződő jelleg. Némileg meglepő módon az első Budapest Slam elnevezésű verseny a Műcsarnokban volt, ahol a fellépéseken kívül némi ismeretterjesztő jelleggel levetítették a Slam című amerikai filmet is. Itt Buda Pista, Mango, a Ludditák, az Akkezdet Phiai, Peer Krisztián és Ponza léptek fel. 2007 februárjában pedig már egy tematikus Poetry Slam volt ugyanitt a szolidaritásról. Ezen a rendezvényen már több induló volt, költők és repperek is felléptek, sőt ezen a versenyen mezőnyből koránál fogva kissé kilógó Szilágyi Ákos költő és esztéta is fellépett. A Műcsarnokban a közönség hangja szavazott, és a Ludditák nyertek.
Akkezdet Phiaiból érettségiznek
Ezek voltak tehát a kezdetek, azóta nálunk is egyre gyakrabban egyre több városban szerveznek poetry slameket. Csak a legfontosabb eseményeket említve: 2010-ben a Sirályban volt egy verseny a visegrádi országokkal diszkrimináció témában, ahol nemzetközi zsűri előtt zajlott a verseny. Ugyanebben az évben Bob Holman és Samantha Thornhill (az amerikai slam poetry jeles alakjai) jöttek Budepestre, hogy itt zsűrizzenek és fellépjenek a The Roots témakörben megrendezett 3. Tilos Slamen. 2008-tól egyébként havi rendszerességgel rendeznek slameket a Kőlevesben.
Mostanra szép pályát futott be a slam poetry. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Pécsen a Leőwey Klára Gimnáziumban érettségi tétel lett. Az irodalom határterületei tételben a pécsi fiatalok választhatják – Shakespeare és a manga kapcsolatán kívül – a slam poetryt, azon belül az Akkezdet Phiai formáció szövegeit és elemezhetik ezeket a poézis a rap és a színház ötvözeteként.
Aki pedig szívesen megnézné, milyen mindez élőben, annak március 14-én este 9-kor alkalma nyílik rá. A WAM design Centerben a fehér felső sötét alj típusú ünneplés után a kortárs Petőfik mutatják meg nekünk, milyen az igazi forradalmi hevület. A Pilvaker – A szavak forradalma néven meghirdetett versenyen a rap és poetry slam hazai élvonala méri össze az erejét. Ez a verseny meghívásos és 600 ezer forint összdíjazású. A versenyzők öt nagy klasszikusunk tíz verse alapján készíthettek átiratot, de legalábbis ihletődhettek meg. Kilenc fix előadót hívtak, emellett egy tizedikre a közönség szavazhatott be egy kedvencet. Az est házigazdája Sub Bass Monster, vendégek Kautzky Armand és Ganxsta Zolee.