-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A felnőttkori önkéntes tanulásnak keretet biztosító népfőiskolai modellt és történetét mutatja be egy új kötet.
A népfőiskolai kezdeményezés európai és magyarországi történetét és a mozgalom szociológiai vetületét tárgyalja Szigeti Tóth János nemrég megjelent kötetében, amelyet elsősorban felsőoktatási tananyagnak szánt a kiadó Magyar Népfőiskolai Társaság. A népfőiskola a 19-20. században, szerepe és fejlődése a magyar művelődésben című könyvet Striker Sándor mutatta be kedden a fővárosban. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar felnőttképzési tanszékének vezetője annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a kötet alapvető tankönyvvé válik a felsőoktatásban, elsősorban a benne található egyedülálló történeti összefoglalások miatt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az egyetemi tanár ismertetése szerint a kötet egy jelentős nemzetközi népfőiskola-történettel kezdődik, hosszan tárgyalva a kezdeményezés bölcsőjének bizonyuló skandináv országokat, majd áttekinti a magyar mozgalom kezdeteit a két világháború között. Ezután bemutatja a fejlődésben tökéletesedő, a felnőttkori önkéntes tanulásnak keretet biztosító népfőiskolai modellt, végül pedig a magyar és nemzetköz trendeket tárgyalja a kilencvenes évekig bezárólag.
Striker Sándor a könyv legnagyobb erényeként azt a szerzői attitűdöt emelte ki, amellyel a népfőiskolai mozgalomra mindvégig a társadalmi fejlődés részeként tekint, vagyis nem pusztán egy oktatási intézményként mutatja azt be. Kiemelte, hogy a népfőiskolákat – amelyek ügyét Magyarországon a népi írók is zászlajukra tűzték, hangsúlyozva, hogy azok csak alulról jövő kezdeményezésként életképesek – az egyén mint autonóm személyiség és a társadalom kapcsolódási pontjaként láttatja a szerző. A tanszékvezető kitért arra is, hogy a könyv Szigeti Tóth Jánosnak – a kiadó Magyar Népfőiskolai Társaság elnökének – 1998-as disszertációjának rövidített változata, ezért nem tárgyalja a 21. század eredményeit, és ennek kapcsán reményének adott hangot, hogy folytatása is lesz a tankönyvnek.