-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Új sorozatot indítunk a szövegszerkesztés történetéről, az első részben mechanikus és pneumatikus gépszörnyekkel. Tudta, hogy a hifitorony és a szövegszerkesztő közös őssel büszkélkedhet? Milyen a radír, ami nem radíroz? Miért idegesítő a lyukszalag? Nézzen csodamasinákat velünk!
Most induló sorozatunkban a szövegszerkesztés történetét tárgyaljuk, a kezdetektől napjainkig, sőt némi kitekintéssel a jövőre. Az első részben mesterséges kísértetekkel zenélünk, és kiderül, mihez kezdhetünk elektromosság nélkül!
(Forrás: Wikimedia Commons)
Radír, ami nem töröl
Az irógépek megjelenése tette lehetővé, hogy házilag is nagyobb mennyiségű nyomtatott szöveget állíthasson elő az ember. Ekkor, a tizenkilencedik század végén azonban még szövegszerkesztésről szó sem lehetett, sőt egy egyszerű elütés nyom nélküli javítása is komoly gondokat okozott. A hibajavító festéket csak 1951-ben találták fel, kezdetben az irodisták egyszerűen egy keménygumi radírral kaparták le a festéket a papírról. Ez megtévesztő külleméről volt hírhedt, ugyanis túl kemény volt ahhoz, hogy ceruzát lehessen vele radírozni. Itt láthatunk egy csehszlovák példányt, magyar hozzászólásokkal. Angolszász nyelvterületen pedig egy olyan változat terjedt el, amelyiknek a végén apró ecsettel lehetett lesöpörni a keletkezett törmeléket, nehogy az az írógép belsejébe kerülve eltömítsen valamit.
(Forrás: Wikipedia / Postdlf felhasználó)
Azt gondolnánk, a szövegszerkesztés története az elektromos írógépek megjelenésével kezdődik, de ez nem így van: az első hasonló funkciót is tartalmazó készülék, az Auto-Typist (Auto-Gépíró) egyáltalán nem használt áramot! Ahogyan a korabeli reklám szólt: „A pneumatikus elv olyan rugalmas működést tesz lehetővé, amelyhez hasonló semmilyen elektro-mechanikus kombinációval nem hozható létre.” (Mint azt a későbbiekben látni fogjuk, ekkor már léteztek elektromos írógépek, de még nem lehetett velük a szöveget szerkeszteni.) Hogyan született meg az Auto-Typist, és pontosan hogyan működött, ha nem árammal – mi ez a különös pneumatikus elv? A válaszhoz egy kis zeneművészeti kitérőt kell tennünk!
Zongorából írógép
M. Schulz neves amerikai zongoragyáros fia és a márkanév folytatója eredetileg a kor aktuális divatőrületét akarta kihasználni, amikor gépzongorákat épített. A gépzongora mára ódivatú ritkasággá vált, de a 19-20. század fordulóján rengeteget adtak el belőle. A hifitorony korai előfutáráról volt szó: a hagyományos felépítésű zongora nem csak a billentyűk leütésével adott hangot, hanem a leütések papír lyukszalagra rögzített sorrendjéből vissza is tudott játszani bármit. A külső szemlélő számára ez olyan kissé kísérteties benyomást keltett, mintha a hangszer magától zenélne. Az első gépzongorákat levegő hajtotta: a billentyűk alá szerelt szelepek aszerint fejtettek ki szívóhatást, hogy át tudott-e áramlani a levegő a lyukszalagon, vagy éppen nem. (Ha valakit részletesebben érdekel a szerkezet működése, ezen az oldalon találhat róla angol nyelvű leírást.)
A következő videóban mi is végighallgathatjuk Scott Joplin Entertainerjét Max Morath előadásában, sőt mivel a védőtető hiányzik, a készülék belsejébe is bepillantást nyerhetünk:
Otto Schulz, a cégalapító unokája eszmélt rá, hogy ugyanennek a mechanizmusnak a felhasználásával írógépet is lehetne konstruálni. A termék 1927-ben valóban piacra is került, és az Auto-Typist nevet kapta. A lyukszalagra azt a szöveget lehetett rögzíteni, amit a felhasználó ismételten szeretett volna legépelni, majd a készülék gombnyomásra újra "lejátszotta". Ez főleg az ismétlődő jellegű hivatalos dokumentumok esetén jelentett nagy könnyebbséget.
A következő videóban 11:28-tól 12:35-ig megtekinthetjük az Auto-Typist lyukasztó és gépelő egységét is működés közben. A narrátor kiemeli, hogy így egy személy egyszerre három-négy írógépet is kezelhet:
Habár az Auto-Typistot évtizedekig gyártották sikerrel, és még az 1960-as években is vásárolták a cégek, nem kerültek piacra belőle újabb és nagyobb tudású modellek. Helyüket a modernebb elektromos írógépek vették át; de még mielőtt erről beszélnénk, ki kell térnünk egy másik mechanikus szövegszerkesztési megoldásra is, ami ugyanolyan zsákutcának bizonyult, mint a pneumatikus módszer.
Dőlt, vagy épp félkövér
Mit tegyünk akkor, ha nem bemásolni szeretnénk előre tárolt szövegrészeket, mint az Auto-Typist esetében, hanem a meglévő iratunkat szeretnénk formázni? Ma ezt a feladatot is a szövegszerkesztő programok végzik, de a kettő sokáig teljesen külön problémának számított, és különböző gépekre volt szükség hozzájuk.
Egy nyomdagép esetében persze elég nagy a mozgásterünk, de azt nem igazán lehet házi megoldásnak nevezni, tehát minket sem annyira érdekel. Az írógépek esetében úgy oldották meg technikailag a betűtípusok vagy a különböző stílusok közötti váltást, hogy fizikailag kellett cserélni a különböző betűnyomóformákat. Valószínűleg az első ilyen szerkezet az amerikai Blickensderfer írógép volt, még a tizenkilencedik században. Ebben a készülékben a betűk egy könnyen kivehető függőleges hengeren helyezkedtek el:
(Forrás: Wikimedia commons)
Az 1920-as években jelent meg a Vari-Typer, először tisztán mechanikus, később elektromos változatban. Ezen is lehetett cserélni a betűkészletet, sőt a későbbiekben az elavulás ellen igyekeztek egyre több mindent belezsúfolni: elektromos motort, mindenféle kiegészítő eszközt, míg végül a gép kezdett úgy kinézni, mint egy karácsonyfa. Rafinált mechanikai megoldással azt is elérték, hogy sorkizárt szöveget lehessen gépelni; igaz, ehhez minden sort kétszer kellett beírni. A Vari-Typer mindezek ellenére sem tudott soha igazán elterjedni, habár a történelembe beírta (begépelte?) magát: egy ilyen gépen készült a feltétel nélküli megadási nyilatkozat, amellyel Japán kilépett a második világháborúból.
A Vari-Typer túl bonyolultnak bizonyult ahhoz, hogy helye legyen egy egyszerű irodában, de nyomdai előkészítésre egészen az 1960-as évek végéig használták újabb és újabb típusait. Internetes kereséseink fényt derítettek arra, hogy a csúcstechnológia némi késéssel Magyarországra is eljutott: az Országos Széchényi Könyvtár 1959-ben vásárolt egy Vari-Typert szedőgépnek. (Beüzemelni csak 1960-ban sikerült, mert „devizanehézségek folytán” nem tudtak beszerezni minden hozzávalót.)
Végül az okozta a Vari-Typer vesztét, hogy a gyártó az akkoriban elterjedő mágnesszalag helyett a lyukszalagot vezette be az aktuális modellben, és ezt a felhasználók nem díjazták: a szalag folyton beakadt, elszakadt, és a munkát kezdhették előlről. A vásárlók inkább az IBM Selectric Composer mellett döntöttek, de erről, és más hasonló elektromos írógépekről már csak a következő részben lesz szó... Addig megkereshetjük a fenti 1947-es videóban a Vari-Typert, a tizedik perc környékén látható több különböző modellje (az egyik akkora, hogy térképekre is lehet vele gépelni városneveket!), illetve a betűtípuscsere műveletét is megtekinthetjük:
Ha valaki pedig az OSZK-ban, esetleg máshol személyesen is találkozott valamelyik csodamasinával, ne fogja vissza magát, ossza meg velünk hozzászólás formájában emlékeit!
Források, olvasnivalók
A Brief History of Word Processing (Through 1986)
Vari-Typer (karácsonyfajellegű képekkel)
1961-es (meglepően új!) cikk az Auto-Typistról