-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Miközben a magyar gyerekek folyamatosan azt hallják a rádióban, hogy a menekültek között terroristák bújnak meg, a cseh gyerekeknek egészen más problémákkal kell szembenézniük.
2017, Csehország. Atomkatasztrófa sújtja az országot, mely kétszáz évre lakhatatlanná válik. Tízmillió cseh vág neki a nagyvilágnak, de csak egyetlen ország fogadja be őket: a háromszázmilliós ázsiai Píszisztán.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ezt a szituációs játékot játsszák a cseh általános és középiskolások, hogy megértsék az idegen országba érkező menekültek helyzetét. A játékot ötödik osztálytól játsszák: a játék során számos, a cseh kultúrára vonatkozó kérdést kell megválaszolniuk Píszisztán kormányának. A játékhoz tanári segédkönyv, egy Egyszer még találkozunk, Szanam című képregény, egy kurdisztáni menekült kislányról szóló film és más segédanyagok tartoznak. Az anyagokat egy fiatal bevándorlókat segítő szervezet készítette az ENSZ menekültügyi biztosának hivatala és a cseh oktatási minisztérium támogatásával. A Hello Czech Republic című kampányt ma mutatják be, majd az anyagokat szétküldik az iskolákban – számol be róla a Hospodářské Noviny.

(Forrás: Hospodářské Noviny)
Az anyag a pedagógusokat segíti abban, hogy a gyerekekkel beszélni tudjanak ezekről az összetett problémákról. A projektet még 2015 tavaszán, a nagy menekülthullám előtt (tehát a magyar kormány menekültellenes plakátkampányával egy időben) kezdték előkészíteni, éppen ezért nem reagál a mai helyzet minden aspektusára. A hangsúlyt a menekültek helyzetének megértésére helyezték, mintául egy svéd kampány szolgált.
Egy tanár arról számolt be, hogy az anyag tesztelése során képzeletbeli naplót íratott a gyerekekkel az idegen országban töltött első napjaikról. 90%-uk pozitív élményekről számolt be, csak 10%-uk írt arról, hogy barátságtalanul fogadták, nem értik szokásait vagy megbüntetik, mert nem tartja be a helyi szokásokat.
A tanároknak azt javasolják, hogy a gyerekeket szembesítsék a tényekkel. Ha például a gyerek azzal jön, hogy a menekültek rosszak, mert elveszik a munkánkat, akkor meg kell nézni az erről szóló statisztikákat.
Az anyag felhasználása nem kötelező. Csehországban már korábban is készületek hasonló anyagok: egy állampolgáriismeretek-tanár készített két munkafüzetet. Az egyikben a diákok több menedékkérő sorsával ismerkedtek meg, és el kellett dönteniük, hogy kapjanak-e menedéket vagy sem. A másikban Robinson Crusoe helyzetébe kellett beleélni magukat. A munkafüzeteke a dicséretek mellett kritika is érte: felrótták, hogy a menekültek helyzetét nem lehet Crusoe-éhoz hasonlítani.