-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A felnőttkori mentális egészség és boldogság egyik feltétele a megfelelő nyelvi készség – állítja a Times Online egy cikke.
„Majd megtanulja később!” – halljuk gyakran olyan szülőktől, akiknek csemetéje még abban a korban is csupán gügyög, amikor más kisdedek már javában egész mondatokat fabrikálnak. Ezeknek a szülőknek igazuk van abban, hogy nem kell túlzott aggodalommal kémlelni a gyermek beszédfejlődését – elvégre Einstein is csak 4 évesen kezdett beszélni –, az óvatos odafigyelés azonban nem árt.
A kommunikációs nehézségekkel küzdő gyerekeknek ugyanis körülbelül egyharmada szenved felnőttkorban mentális problémáktól, és a fiatalkorú bűnözőknek 60 százaléka rendelkezik szegényes nyelvi készségekkel – hívja fel a figyelmet a Times online egyik cikke. Természetesen nem arra kell gondolni, hogy aki kisiskolás korban például írás- és olvasási nehézségekkel küzd, abból feltétlenül bűnöző lesz, ám ha a problémát nem kezelik időben, a rossz iskolaeredmények olyan mennyiségű frusztrációt és komplexust halmozhatnak fel, hogy később a gyerek nagyobb valószínűséggel fordulhat szélsőséges csoportokhoz.
És ha nem is megyünk ilyen messzire: a fejletlen kommunikációs képességű gyerekek gyakran még azelőtt hagyják ott az iskolát, hogy képesítést szereznének, a munkaadók pedig általában kulcsfontosságú feltételként jelölik meg a jó kommunikációs készséget.
Fontos tehát a gond korai felismerése és kezelése. Ennek hiánya sokszor nem is a szülők gondatlanságára vezethető vissza, hanem egyszerűen arra, hogy a szakemberek munkájáért meglehetősen borsos árat kell fizetni. Számos országban iskolai beszédterapeuták és speciális fejlesztő tanárok alkalmazásával oldják meg a problémát.
Mivel nálunk azonban ez a folyamat még gyerekcipőben jár, marad a körültekintés és szükség esetén a pénztárcanyitás.