-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Újabb kutatások azt bizonyítják, hogy azok a gyerekek, akik könnyebben elkalandoznak, jobb agyi kapacitással rendelkeznek.
Azok a gyerekek, akik hajlamosak elkalandozni, jobb agyi képességekkel rendelkeznek – számol be a The Daily Telegraph az újabb pszichológiai kutatások eredményeiről. Ezek azért is érdekesek lehetnek, mert az iskolai gyakorlatban az elkalandozósnak vagy figyelemzavarosnak tekintett gyerekek sokszor nem megerősítést, hanem büntetést kapnak viselkedésükért.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatók azt feltételezik, hogy azoknak az embereknek, akik könnyen kizökkenthetőek, nagyobb kapacitású a rövid távú memóriájuk, és ezért egyszerre több információval tudnak dolgozni, mint a „normál kapacitású” társaik. Az iskolában igen fontos, szinte minden feladatban, hogy a rövid távú emlékezet jól működjön – gondoljunk csak a szóban elhangzó feladatok értelmezésére, a diktálásra stb.
A kísérletben önkénteseknek két egyszerű feladat közül egyet kellett elvégezniük, miután a kísérletvezető megkérdezte, hogy elkalandoznak-e a feladat végzése közben. Ez után a kísérleti alanyoknak tesztelték a rövid távú memóriáját: betűsorokkal kevert egyszerű matematikai kérdésekre kellett emlékezniük.
Az amerikai Wisconsin-Madison Egyetem pszichológusa, Daniel Levinson arról számolt be, hogy azok közül, akik jobban teljesítettek a memóriatesztben, többen számoltak be arról, hogy az egyszerű feladatok elvégzése közben elkalandoztak. Ez azonban nem rontotta le a teljesítményüket. Az újabb kutatások eredményei egybevágnak a korábbi feltevéssel, miszerint a nagyobb munkamemóriával rendelkezők képesek egymással párhozamosan több gondolatot futtatni az agyukban.
A németországi Max Planck Intézet kognitív tudományi és agykutatási központjának munkatársa, Dr. Jonathan Smallwood így értelmezi az új eredményeket: ha a nagyobb munkamemóriával rendelkező embereknek olyan feladatot kell elvégezniük, ami nem túl bonyolult, akkor a feladat által kihasználatlan agyi kapacitásukat más feladatokkal töltik fel.
A jobb rövid távú emlékezet más előnyökkel is jár: jobb szövegértési képességgel, magasabb IQ-val, ráadásul – máig meg nem értett módon – lehetővé teszi a belső gondolatok egyedi összekapcsolását is.
Az eredmények azt is mutatják, hogy az a típusú tervező tevékenység,amit az ember a napi rutin közben – metrón ülve, biciklizés vagy futás közben vagy akár a zuhany alatt – végez, szintén a rövid távú memória (vagy munkamemória) működésének köszönhető.
Forrás