-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ó, IÓ, CIÓ, ÁCIÓ, ASSZOCIÁCIÓ! Akár ez a felirat is kerülhetett volna a táblára a VAKÁCIÓ helyett azokban a hazai iskolákban, ahol egy érdekes kísérlethez kérték fel a tanulókat. Olyan vállalkozó kedvű diákokat kerestek, akik hajlandók voltak megosztani a kutatókkal a tudatuk mélyén rejlő asszociációikat. A feladat egyszerű volt: „Mondd ki egymás után azokat a szavakat, amik éppen az eszedbe jutnak!”
Azt mondom: „kutya”, te azt mondod rá: „macska”
A szóasszociáció egyfelől egy olyan játékos időtöltés, amit bárki űzhet kortól, nemtől, végzettségtől függetlenül; akár egymagában, akár a családban a gyerekekkel, akár a munkahelyen a kollégákkal. Egyetlen kockázata van: csaknem lehetetlen abbahagyni! Egy adott szóról mindig eszünkbe jut egy másik, a mentális lexikonunkban tárolt szó, majd arról egy harmadik, és így tovább, lehet az hasonló jelentésű vagy hangzású, sőt bizonyos esetekben igen bizarr képzelettársítások eredménye is. A végtelen szófolyamnak csupán véges szókincsünk szabhat határt.
A szóasszociációnak több fajtája létezik. A legszórakoztatóbb az, amikor többen játsszák, akár szóban, akár egy papírlapon írásban. Az első személy megad egy (hívó)szót, a második személynek pedig meg kell adnia az első szót, ami eszébe jut arról a hívószóról. Ha az első azt mondja például, hogy „kutya”, akkor a második nagy valószínűséggel rávágja, hogy „macska”. (Le lehet tesztelni az ismerősökön!)
A szóasszociációk kötetlen típusa a szabad szóasszociáció, amikor a kísérleti személy egyoldalúan vesz részt a játékban, vagyis minden megkötés nélkül mondhat szavakat egymás után, és nincsenek megadva hívószavak. Sőt, nemcsak a hagyományos grammatikai értelemben vett szó jelenhet meg, hanem toldalékolt, összetett szavak és szószerkezetek is.
Növény – virág – levél
A szóasszociáció másfelől egy nyelvészeti kutatási módszer. Gyökerei a pszichológiában keresendők. A latin eredetű asszociáció szó ’társítás’-t jelent; azt a folyamatot, amikor képzeteket, gondolatokat, ingereket, szavakat kapcsolunk össze egymással. Fontos szerepe van a megismerésben és a tanulásban. Az első ismert szóasszociációs kísérlet Sir Francis Galton nevéhez fűződik, aki a 19. század végén saját magán próbálta ki a szóasszociációs működéseket, illetve annak gyorsaságát. Később a tudattalan fogalmával is összefüggésbe hozták a gyakorlatot. Carl Gustav Jung a 19. század elején végzett kísérleteiben a válaszadásig eltelt időt vizsgálta, és azt feltételezte, hogyha valaki a bemutatott szóra az átlagosnál lassabban reagál, akkor az a szó különleges jelentőséggel bír számára, és az elfojtás által a tudattalanban tartózkodik.
A nyelvészeket a szóasszociáció a szókincs feltérképezésében és a mentális lexikon megismerésében segítette és segíti ma is. Tudvalevő, hogy a szókincs nagyságának pontos megállapítása gyakorlatilag lehetetlen. Ez az anyanyelv-elsajátítás kezdeti szakaszában lévő, első szavait próbálgató kisgyermek esetében kivitelezhető valamelyest, csak egy mindig kéznél lévő jegyzettömbre, valamint egy nagyon fegyelmezett anyára van szükség – de egyszer ő is elveszti a fonalat…
Sok mindent megtudhatunk egy személy szókincséről, ha részt vesz egy szóasszociációs kísérletben. A szabad szóasszociáció esetében elemezhető a mondott szavak száma, a szavak különböző minőségi sajátosságai (például szófaj, szótagszám, szerkezeti és jelentéstani sajátosságok), valamint az egymás után következő szavak közötti kapcsolat. Utóbbiból arra derül fény, hogy az adatközlő milyen asszociációs stratégiát alkalmazott: hangzásit, jelentéstanit vagy szerkezetit. A hangzási stratégia követői hasonló hangzású szavakat sorolnak fel, például: fal – fül – fel. A jelentéstani kapcsolatok az egy fogalomkörbe tartozó szavak között lépnek fel, az ilyen típusú szósorok a leggyakoribbak a szabad asszociációban, például: növény – virág – levél – faág. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szerkezeti asszociációs stratégia a legritkább, ilyenkor az egymást követő szavak valamilyen grammatikai kapcsolatban állnak (pl. képzésen, összetételen alapulnak), például: tanul – tanuló – tanulószoba.
Mennyi is az annyi?
A kísérlet során három évfolyamon vizsgálták meg a gyermekek szóasszociációit: 3., 5. és 7. osztályban. Minden gyermeknek azt az utasítást adták, hogy: „Mondd ki egymás után azokat a szavakat, amik éppen az eszedbe jutnak!” Időkorlát nem volt; a diákok addig sorolhatták a szavakat, ameddig csak tudták (vagy ameddig kedvük volt). Átlagban 3-4 percnyi időtartamig asszociáltak. Az eredmények nagy egyéni különbségeket mutatnak mind az aktivált szavak számában, mind a beszédtempóban. Volt olyan tanuló, aki 29 szónál megelégelte a feladatot, és volt olyan is, akit le sem lehetett volna állítani, a 130. szó után kissé lelassult a tempója, és a kísérletvezetőnek lett elege. A tempóértékeket azért érdemes figyelembe venni, mert nem mindegy, hogy valaki 90 szót mond két és fél perc alatt, vagy 88-at öt perc alatt. Minél gyorsabban tud egy személy szavakat előhívni, annál jobb a hozzáférése a mentális lexikonhoz. A nagy egyéni különbség mellett a kísérletünkben az a tendencia látszik, hogy a beszédtempó az asszociációk során (is) egyre gyorsul az életkor előrehaladtával az iskoláskorban.
A karakáltól a vérfarkasig
A gyerekek általában szeretik az ilyen típusú feladatokat, hiszen megcsillogtathatják egyéniségüket azzal, hogy milyen egyedi szavakat mondanak a kísérletben. Egy harmadik osztályos kislány macskák iránti rajongása a szóasszociációiban is nyomot hagyott, ugyanis egymás után tizennégy macskafajtát is felsorolt (olyanokat, mint: perzsa, amerikai rövidszőrű, orosz kék, szibériai macska, bengáli tigris, karakál, vörös hiúz stb).
A fiúk fantáziáját a szórakoztató elektronikával kapcsolatos fogalmak ragadták meg: számítógép, tévé, film, videó, DVD stb. Természetesen a hagyományos szabadidős dolgok is megjelentek; nem hiányozhatott a szóasszociációikból a focilabda, a bicikli vagy a horgászbot sem.
Az egyik hetedikes lány nagyon éhes lehetett a kísérlet alatt, mivel a szavai között feltűnően sok étel- és italnév fordult elő, például: fagyi, csoki, pizza, rántott hús, hot dog, jégkrém, jégkása, chips, üdítő.
Mivel iskolásokról van szó, nyilvánvalóan az iskolával kapcsolatos tárgyak és személyek nevei is benne vannak a gyermekek aktív szókincsében. Nem csoda hát, hogy a táblától a színes gyurmán keresztül az osztálytársig számtalan iskolával és tanulással kapcsolatos szó szerepelt az asszociációs listán; gyakran összetett szavak (olvasókönyv, zsírkréta) és szószerkezetek (technikai eszköz, festékes tál) alakjában.
De az iskolások élete nemcsak tanulás, hanem játék és mese is, ezért a játék témakör fogalmai is fellelhetők voltak, például: plüssállat, játékok, játszik, társasjáték. Az egyik harmadikos kislányról a mondott szavai alapján kiderült például, hogy nagyon szereti a mesevilágot: ő olyan szavakat aktivált, mint király, királyfi, királykisasszony, sellő, sellőmama, sellőpapa, gonosz mostohanővér stb.
A hetedikesek szabadidejükben valószínűleg inkább sportolnak (erre utal a sok sporttal kapcsolatos szó: úszás, foci, síelés, snowboardozás, röpizés, túrázás), vagy éppen különféle tájakra vágyódnak el, legyen az a Váci utca, a Deák tér, a Balaton, míg a telhetetlenebbek Amerikába, a Himalájára, vagy éppen a Nou Camp stadionba, Barcelonába mennének.
Mint oly sok tinédzsert, a hetedikes lányokat sem kerülte el a Twilight-őrület, így sokak képzeletében élénken él Edward vagy Bella alakja, nem is beszélve a vámpírokról és a vérfarkasokról.
Ablak a mai gyermekek gondolatvilágába
Ahány gyermek, annyi különféle gondolatvilág. Bizonyos dolgokról ugyanaz jutott eszükbe többeknek is (például az asztal szót sokaknál a szék követte), de mindenkinél volt legalább egy olyan szó, amit csak ő említett a kísérlet során. Ilyen ritka szavak voltak az alábbiak: alkímia, neonzöld, OTP Bank, matador, Rokker Zsolti, kabalaceruza, kínzókamra, vagy éppen Heri Kókler és az epeköve.
A gyermekek által aktivált szavak alapján bepillantást nyerhetünk a gondolatvilágukba, jobban megismerhetjük a személyiségüket, és azt, hogy éppen mi foglalkoztatja őket. Ezenfelül az ilyen játékos nyelvi feladatokkal hozzájárulhatunk a lurkó szókincsének fejlesztéséhez, gazdagításához. Azt, hogy hogyan fejleszti a szókincset az asszociációs játék, saját magunkon is letesztelhetjük egy internetes oldalon. Itt a virtuális játszótársunk által megadott szavakra kell begépelnünk az első szót, ami eszünkbe jut. Majd a gép reagál az általunk begépelt szóra, és arra kell hoznunk nekünk egy következő szót. Az alkalmazás angol nyelvű, így remek szótanulási lehetőséget rejt magában a nyelvtanulóknak. Ha nem ismerjük a gép által bemutatott szót, utánajárunk a jelentésének, hogy folytatni tudjuk a láncot, és ez által újabb és újabb szavakat tanulunk meg.
Hasonló folyamat megy végbe az anyanyelvét éppen elsajátító gyermek fejében is, amikor egy felnőttel játszik asszociációs játékot. Ha a felnőtt olyan szót mond, ami a gyermek szókincsében nem szerepel, akkor a) vagy abbahagyja a játékot, vagy b) megkéri a játszótársát, hogy magyarázza el neki a szó jelentését, és innentől kezdődik a szókincsbővítés. Ezért mi csak javasolni tudjuk minden szülőnek, hogy egy-egy unalmas óra alkalmával próbálják ki a szóasszociációt gyermekükkel. Kellemes időtöltést kívánunk!
(A szerző nyelvész, akinek saját kutatása a fent leírt kísérlet.)
Források:
http://en.wikipedia.org/wiki/Word_Association
Gósy Mária 2005. Pszicholingvisztika. Osiris Kiadó.
Gósy Mária – Kovács Magdolna 2001. A mentális lexikon a szóasszociációk tükrében. Magyar Nyelvőr 125. évfolyam 3. szám.
Neuberger Tilda 2008. A szókincs fejlődése óvodáskorban. Anyanyelv-pedagógia. 3–4. szám.