-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy kis változtatással nagy előrelépés érhető el az óvodásoknál az olvasástanulásban.
Különlegesen fejlesztő hatása van annak, ha a szülő vagy az óvodapedagógus a hangos olvasás közben kezével követi, és mutatja a szavakat a gyerekeknek – számolt be a friss kutatási eredményekről a Science Daily. Azok a gyerekek ugyanis, akiknek így olvastak fel óvodás korukban, évekkel később is sokkal jobban teljesítenek olvasási feladatokban, mint azok a társaik, akiknek mutogatás nélkül olvastak fel.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatást Shayne Piasta, az ohiói egyetem professzora vezette, eredményeikről a Child Development 2012 áprilisi számában számoltak be. A felmérésben több mint 300 óvodás korú gyermek – mintegy 85 óvodai csoport – vett részt 30 héten át. A gyerekek szegényebb családi környezetből származtak, és a nyelvi képességeik átlag alattiak voltak: tehát számukra jelentős volt a kockázata annak, hogy a későbbiekben olvasási nehézségekkel küzdjenek.
A gyerekeket három csoportra osztották a kutatók. A csoportok különböző mennyiségű és módszerű olvasásórán vettek részt. Az első két csoportnál úgy olvastak fel, hogy közben az óvodapedagógusok kézzel mutogattak a szövegben. Az első csoportnak nagy mennyiségű olvasásfoglalkozást tartottak (heti négy alkalom), a másodiknak kevesebbet (heti két alkalom). A harmadiknak, a kontrollcsoportnak szintén heti négy olvasásórája volt, de náluk nem alkalmazták a mutogatós módszert. Minden csoportban az óvodapedagógusok ugyanazt a harminc könyvet használták az órák során.
Az eredmények azt mutatták, hogy egy, illetve még két évvel később is a nagy mennyiségű, mutogatással egybekötött olvasásfoglalkozáson részt vett gyerekek olvasási, helyesírási és szövegértési képességei sokkal jobbak voltak, mint a kontrollcsoportba tartozóknak. Azoknak a gyerekeknek, akik kis mennyiségű olvasásórán vettek részt, már nem voltak ilyen szembeötlően jobbak a képességeik, de még ők is jobban teljesítettek, mint a kontrollcsoportba tartozók.
A kutatási eredmények tehát azt mutatják, hogy a felolvasás közbeni „sorvezetés” igen sokat számít a későbbi olvasási képességek kialakulásában. Azok a gyerekek, akiknek mutogatnak olvasás közben, könnyebben tájékozódnak a szövegben, jobban és eredményesebben olvasnak.
Forrás
Preschoolers' Reading Skills Benefit from One Modest Change by Teachers