Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75195
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
mederi: @Sultanus Constantinus:
"én a spanyol szakirodalomban találkoztam vele először: cuantificador)."
OK! Akkor a "mérték név" nem is ördögtől való, ahogyan a 27 -ben írtam..
Az "egység név", vagy valami t...
2016. 06. 28, 19:20
A szófaj mint hatalmi kérdés
Sultanus Constantinus: Nagyon érdekes egyébként, hogy míg egyes országokban a valóban különböző, egymással kölcsönösen sem érthető nyelveket csak nyelvjárásoknak nevezik (ld. pl. Olaszország), máshol meg egymástól alig külö...
2016. 06. 28, 09:39
Egyből négy?!
Sultanus Constantinus: @mederi: Én éppen azt mondom, hogy a "számnév" csak egy összefoglaló elnevezés a számot kifejező melléknevek, főnevek, névmások, határozószók csoportjára. Amiket felsoroltál, azok szerintem inkább név...
2016. 06. 28, 09:29
A szófaj mint hatalmi kérdés
Sultanus Constantinus: @szigetva: Igazad van, félreérthetően fogalmaztam, de természetesen én sem arra gondoltam, hogy az összes melléknév, főmév, határozószó számot fejezne ki. "A számnév a számot kifejező szavak összefogl...
2016. 06. 28, 09:20
A szófaj mint hatalmi kérdés
mederi: @Sultanus Constantinus:
A "sok", a "kevés", a "néhány", a "mind" is "számnév", csak határozatlan ill. általános (rákérdezés: "hány?", "mennyi?"). Szerinted mégis jó a mai "számnév" elnevezés?
A helyha...
2016. 06. 28, 09:11
A szófaj mint hatalmi kérdés
benzin: Engem is baromira érdekeltek volna a kaukázusi leletek, nagyon közelítünk a szevordik felé.
2016. 06. 27, 21:10
Magna Hungaria über alles
szigetva: @Sultanus Constantinus: Ezt írtad: „a számnév a számot kifejező szófajok összefoglaló neve.” Valószínűleg ezt akartad írni: „a számnév a számot kifejező szavak összefoglaló neve.”
2016. 06. 27, 20:58
A szófaj mint hatalmi kérdés
Sultanus Constantinus: @szigetva: Nem értem, hogy miért ne lenne jó az a meghatározás, hogy a "számnév: számot kifejező melléknév, határozószó vagy főnév". Így értettem, amit írtam.
2016. 06. 27, 20:41
A szófaj mint hatalmi kérdés
mederi: A "mérték egység" közismert fogalom, szerintem jól illene a nyelvtani fogalmak közé is tágabb értelemben.
Pontosabb volna a "szám név" elnevezése, ha "mérték név" volna, és hozzá lenne kapcsolva az "e...
2016. 06. 27, 20:33
A szófaj mint hatalmi kérdés
bloggerman77: @zegernyei:
videotorium.hu/hu/events/details/2089,3....EGESZETI_KONFERENCIA
Már 7-én feltették, de csak Fodor Pál és Türk Attila előadása van fenn.
2016. 06. 27, 19:34
Magna Hungaria über alles
szigetva: @Fejes László (nyest.hu): Semmire nem godnolok, Sultanus megjegyzésének a tarthatatlanságára próbáltam rámutatni.
2016. 06. 27, 19:31
A szófaj mint hatalmi kérdés
Fejes László (nyest.hu): @El Vaquero: Nehéz erre válaszolni, mert a nyelvészet igen sokrétű tudomány, sok iskolával és megközelítésmóddal. Mondjuk a Cambridge nyelvészeti tankönyveit tudnám ajánlani: www.cambridge.org/browse/...
2016. 06. 27, 19:08
A szófaj mint hatalmi kérdés
zegernyei: Megnézhető már? Nem látom, hogy hol láthatnám? Datálás?
2016. 06. 27, 18:42
Magna Hungaria über alles
bloggerman77: @zegernyei:
:))
Jó, akkor témához illó komment: kár, hogy pont a Kaukázus előterében váratlanul, több százas (ezres) példányban előkerült Karos-típusú leletanyag ismertetéséről maradtál le, mert pont ...
2016. 06. 27, 17:52
Magna Hungaria über alles
szigetva: @Janika: Sultanus azt mondta, hogy a "számnév" a számot kifejező SZÓFAJOK neve. Tehát ha egy ha egy szófaj (pl. melléknév) többek közt számot fejez ki, akkor az számnév. Nade a legtöbb melléknévre ett...
2016. 06. 27, 17:20
A szófaj mint hatalmi kérdés
Janika: @katika: szerintem igen, egy toldalék meg tudja változtatni a szófajt. vannak főnévképzők, melléknévképzők, gondolom vannak határozószó képzők is.
@Fejes László (nyest.hu): "Képzelj el egy magyar nyel...
2016. 06. 27, 17:12
A szófaj mint hatalmi kérdés
nadivereb: @Szalakóta: "A Magyar Grammatikában nincs olyan, hogy számot jelentő szó. Amikor pedig a helyesírást tanítják, akkor mégis el kell magyarázni ezt valahogy."
Nem igazán értem, hogy itt most mi mellett ...
2016. 06. 27, 15:07
A szófaj mint hatalmi kérdés
Sultanus Constantinus: @Szalakóta: Szerintem inkább azért nem, mert a hagyományos nyelvtanítási módszer nem alkalmas rá, teljesen mindegy, hányan vannak az osztályban/csoportban. Mondom az én példámat (igaz, hogy már 23 éve...
2016. 06. 27, 14:07
A szófaj mint hatalmi kérdés
Szalakóta: @El Vaquero: Külön kéne ezeket választani, külön ragozási (alaktani) osztályra, külön mondattani osztályra, és külön jelentéstani osztályra.
Lehet, hogy jól működne egy ilyen nyelvtan, de lehet, hogy ...
2016. 06. 27, 13:17
A szófaj mint hatalmi kérdés
Szalakóta: @Sultanus Constantinus: Beszélni azért nem tanulják meg, mert nagyok az osztályok, nagyok a csoportok, kevés idő jut a gyakorlásra, különösen a beszéd gyakorlására. Többet kellene gyakorolni, de arra ...
2016. 06. 27, 13:09
A szófaj mint hatalmi kérdés
Sultanus Constantinus: @Szalakóta: És ugyanez a hátránya is, hogy utána mindent a magyarral akarnak összehasonlítani -- azt is, amit nem lehet -- és ezért nem fogják soha megtanulni BESZÉLNI az idegen nyelveket.
@Fejes Lász...
2016. 06. 27, 10:54
A szófaj mint hatalmi kérdés
Andreas: "a macska felmászta magát a fára"
2016. 06. 27, 08:36
„Csúnya magyar”
Leiter Jakab: @El Vaquero: Az ilyen kommentekre valami különdíjat fogunk kitalálni, és azon belül is bónuszdíjat kapsz a 13-ért :)
2016. 06. 27, 06:34
Isten hozott, krumpli!
Annie: "Főiskolából gyengét építettek ebben a városban."
Szerintem ez azért nem működik, mert építeni az épületet szokták, gyengének meg a benne helyet kapó intézményt szokás minősíteni. A "városházából rond...
2016. 06. 26, 15:32
A szófaj mint hatalmi kérdés
nadivereb: @Szalakóta: Jó, oké, de ez a különírás-egybeírás szabályainak egy speciális esete. Van ilyenből még néhány, az anyagneveket vagy a színneveket mégse tekintjük külön szófajnak.
2016. 06. 26, 13:58
A szófaj mint hatalmi kérdés
Szalakóta: Hiszen a számnevekkel kapcsolatban semmi érdekes helyesírási tudnivaló nincs.
Tévedés, ha betűkkel írjuk ki, akkor a többszörös összetételekre vonatkozó szabály helyett 2000-ig egybeírjuk, afölött ped...
2016. 06. 26, 11:26
A szófaj mint hatalmi kérdés
mederi: @El Vaquero: 13
"... általános nyelvtan, nem konkrét nyelvhez kötődő.."
Azt gondolom minél általánosabb valami, annál kevésbé részletező, hiszen a "szétágazások" már az egyediség irányába haladnak. Az...
2016. 06. 26, 10:28
A szófaj mint hatalmi kérdés
El Vaquero: @Fejes László (nyest.hu): igen, lényegtelen a szerző, és most attól is tekintsünk el, hogy a szerző hivatkozik a publikációjára. Sőt, ha mindentől eltekintünk, akkor csak meredünk bele a levegőbe, min...
2016. 06. 25, 23:48
A szófaj mint hatalmi kérdés
El Vaquero: @Szalakóta: így van. A nyelvtanozást arra szánják a közoktatásban, hogy lehessen mire alapozni az AkH.-t és hogy az idegennyelvek elavult tanítási rendszerét is éltetni lehessen egy kis „alapozással”....
2016. 06. 25, 23:44
A szófaj mint hatalmi kérdés
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: „A spanyolok pl. az "adjetivo numeral" ('számmelléknév'), "adverbio numeral" ('számhatározószó') stb. terminológiát használják”
Már megint címkéket ragasztgatsz ahelyett, hogy ...
2016. 06. 25, 23:38
A szófaj mint hatalmi kérdés
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 392
| 393
| 394
| 395
| 396
| 397
| 398
| 399
| 400
| 401
| 402
...