-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Lassan az összes online hírportál közli annak a 10. osztályosoknak szóló irodalomtankönyvnek a borítóképét, amelyen egy állítólagos pénisz éktelenkedik. A kommentelők pedig már értelmezik is, kinek-minek szól és ki üzent… Mi közöljük a szerző álláspontját, és elszomorodunk a kattintásháború természetén.
Eddig nem tudtuk, milyen az, amikor az internetes nagyközönségből egyszerre bújik elő a kiskamasz. Most megtudtuk– köszönhetően az Origónak, ami ország-világ szeme elé tárta egy anonim tanár Facebook-bejegyzésére alapozva, hogy a ma forgalomban lévő irodalomtankönyvek egyik legmodernebbike és legjobbika a 10. osztályosoknak szóló kötet címlapján egy péniszt ábrázol. A szenzációs hírre persze gyorsan lecsapott több más internetes média is: ki ne akarna a címlapon irodalom-tankönyvi péniszt villantani. Ki ne akarna ezzel előállni éppen most, amikor úgyis a fél magyar internet a közoktatás vélt vagy valós botrányaitól hangos?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Abba talán nem érdemes hosszan belemennünk, hogy mennyiben van igazuk a tankönyv címlapján péniszt vizionálóknak, és mennyiben kellett segítségül hívniuk kiskamaszkori fantáziáikat, hogy ráismerjenek a csalhatatlan jelre. Az már érdekesebb, hogy az újságírók által „jól látható pénisz”-ként aposztrofált valami egy deszkakerítésen látható igen kis méretű hiba vagy véset. Persze, mint tudjuk, nem a méret a lényeg… Hanem a központi helyzet: hogy az „ábra” a címlap cím alatti területének kellős közepén helyezkedik el (vagy egyszerűen: áll). Az meg még ennél is érdekesebb, hogy a közösségi média hermeneuta-hajlamú közönsége azonnal értelmezni kezdte a jelenséget.
Van, aki csak azon viccelődik, hogy a kötetben szereplő felvilágosodás irodalma ihlette a képválasztást. Mások – nyilván más korakamaszkori élményeket mozgósítva – a romantika irodalmával kötötték össze a képet. Voltak azonban nagyobb és komolyabb ívekben gondolkodó interpretátorok is: egyesek szerint a könyv készítői ilyen furmányos módon mutattak be a közoktatás (és az ország) irányítóinak. Mások szerint azonban a képpel a diákoknak és a szülőknek üzen a kiadó: nesztek, úgyis ezt kell megtanulni. Abban mindannyian egyetértenek, hogy az állítólagos ábra tankönyvre kerülése nem lehet véletlen.
Még egy dologban közösek eddig a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (NTK; volt Nemzeti Tankönyvkiadó) 10. osztályosoknak készült irodalomtankönyvének értelmezői: abban, hogy eddig mindannyian csak a címlapig jutottak, a könyvet sajnálatos módon még nem sikerült kinyitniuk. Ha megtették volna, akkor tudnák, hogy egy több mint tíz éve létező, folyamatosan alakuló, sokadik átdolgozott kiadásait élő tankönyvsorozat kötetéről van szó. A sorozat – túlzás nélkül mondhatjuk – a Magyarországon létező tankönyvek közül mind irodalomszemléletében, mind pedig módszertanában messze az egyik legmodernebb és legjobb. A könyv szerzője, Pethőné Nagy Csilla a kooperatív módszerek egyik meghonosítója az irodalomtanításban, a befogadás-központú és képességfejlesztő magyartanítás egyik úttörője, akit a nyest olvasói a Módszeresen című sorozatunkból már ismerhetnek.
A szerző maga is reagált az Origo és az Eduline botránykeltő cikkére saját Facebook-oldalán. Bejegyzéséből az is kiderül, hogy a hír egyáltalán nem aktuális, hiszen már tavaly is terítéken volt a pénisz, csak talán ekkora nyilvánosságot akkor nem kapott:
Az Eduline egyik munkatársa kipécézte a 10.-es irodalomkönyvem borítóját. Bár ez a téma már tavaly is ment. És lám, nem cseréltük le a borítót, direkt nem akartunk belemenni ebbe a méltatlan játékba. Lehet, hogy egyeseknek pénisz jut eszébe, (de akkor már miért nem phallosz mint teremtőerő?) de legyen ez az ő asszociációs szabadságuk. Nincs semmi mögöttes tartalom. 13 éve dolgozom ezen a projekten, szerintem pedagógiai, módszertani, szakmai szempontból a legkorszerűbb irodalomkönyv, amit a kiadóban nagy gondossággal szerkesztettek, s amit sok tanuló és tanár kedvel. Én büszke vagyok rá, borítóstul. (Jelzem, a 9-12.-es koncepció négy anyag volt: kő, fa, fém, üveg, ez viszont metaforikus jelentéssel.) Sajnálatos, hogy vannak, akik ilyen mondvacsinált ürüggyel és problémával okoznak másoknak szomorú perceket. Hogy befogadó-központú, hogy interaktív, hogy gondolkodni tanít, az persze, sokakat nem érdekel. Ez egy ilyen ország.
Pethőné Nagy Csilla, a tankönyv szerzője
Bár nem gondoljuk, hogy a média valamilyen átgondolt támadást indítana mostani akciójával a tankönyvsorozat ellen, sokkal inkább a „jobb ma egy pénisz a címlapon, mint nem”-elv érvényesülését látjuk, az ilyenfajta „botrány” biztosan nem tesz jót az irodalomtanítás megújulásának, és végső soron a tanítás/tanulás eredményességének sem. A kattintásháború persze kemény dolog, és nem lehet mindig tekintettel lenni arra, hogy ki vagy mi esik neki áldozatul, de éppen ezért csak biztatnánk mindenkit arra, hogy lapozzon bele a „péniszes” címlapú tankönyvbe, és olvasson, tanuljon belőle.