-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Rendben lezajlott az idei kompetenciamérés. A tanulók képességeit 4., 6., 8. és 10. évfolyamon tesztelték szövegértésből és matematikából.
Több mint tíz éve rendezik meg az Országos Kompetenciamérést, amelyet idén 378298 diák közreműködésével május 30-án, szerdán tartottak meg 2810 iskola 4114 telephelyén. A hazai általános- és középiskolákban a szövegértési és matematikai feladatlapokból álló felmérést a 6., 8., és 10. évfolyamos tanulók írták meg, a negyedikesek pedig alapkészségeikről, képességeikről nyújtottak tanúbizonyságot. Emellett a diákok kaptak egy tanulói kérdőívet, amelyet szüleik segítségével tölthetnek ki, szociális helyzetükre, eddigi tanulmányaikra, és jövőbeli céljaikra vonatkozóan.
A 4. évfolyamon 92677, a 6. évfolyamon 91743, a 8. évfolyamon 92663, a 10. évfolyamon pedig 101215 fő oldotta meg az országos kompetenciamérés magyar nyelv és irodalom, illetve matematika feladatlapjait. „A kompetenciamérés feladataiban nem az adott évfolyamon tanultakat kérik vissza a diákoktól, hanem azt vizsgálják, hogyan tudják alkalmazni az addig elsajátított ismereteiket olyan feladatok megoldása során, amelyek a mindennapi élethez szükséges tudást kívánják meg” – tájékoztat az Oktatási Hivatal.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A 4. évfolyamosok körében az elmúlt évekhez hasonlóan azt mérték, hogy az alapkészség tekintetében a gyerekek az életkoruknak megfelelő fejlődési szinten állnak-e. A feladatsor itt négy részből állt: írási, olvasási, számolási és gondolkodási készséget mért.
A 6., 8., 10. évfolyamon minden tanuló két szövegértési feladatsorral kezdett, majd a kétszer negyvenöt perc lejárta után két matematika feladatsor kitöltése következett szintén kétszer negyvenöt perc alatt. A szövegértési feladatban különböző szövegek alapján kellett információt visszakeresni, következtetéseket levonni, értelmezni a szöveg egészét, illetve egyes részeit, és a köztük lévő kapcsolatot.
Soós Blanka, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola tizedik osztályos tanulója úgy véli, egyik feladatlap sem okozott meglepetést a diákok többségének. „A szövegértést kifejezetten könnyűnek találtam én is és az osztálytársaim is. Változatos szövegeket kaptunk, volt regényrészlet, egy tudományos írás a NASA-ról, illetve egy pizzarendelésre szolgáló weblapot is olvashattunk” – sorolja a feladatokat Blanka, majd hozzáteszi: átlagosan 35 perc alatt végeztek, így sokat kellett várniuk a következő feladatsorra. „A matekban sem volt kirívóan nehéz példa, bár itt jobban örültem volna több időnek, mert soknak találtam a feladatmennyiséget” – jegyzi meg a tizedikes diák.
A kompetenciamérés eredményeiről nyilvános jelentés készül fenntartói, iskolai és telephelyi összesítésben. Az oktatási intézmények jelszavas belépés után tanulónként, valamint feladatonként is megtekinthetik és elemezhetik az eredményeket. A kompetenciamérés fontos eleme a tanulói kérdőív, amelyet a diákok szüleikkel együtt tölthetnek ki önkéntes alapon. A kérdőívben rákérdeznek többek között a tanulók eddigi iskolai eredményeire, a szülők végzettségére, korára, és a család életkörülményeire. A Tanulói kérdőívek adataiból képzett, a tanulóközösség szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével összehasonlíthatóvá válik az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. Így például azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai munkája is megmutatkozhat, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak.