-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A 2012. évi Országos kompetenciamérésben csaknem 290 ezer diák vett részt, a legtöbben a 10. évfolyamon. A mérés rendszere lényegében nem módosult, az egyetlen eljárásbeli változás, hogy a tavalyi évben minden tanuló valamelyik szövegértés résszel kezdett, ezt követték a matematika tesztek – tájékoztatott Pongrácz László, az Oktatási Hivatal Közoktatási Programok Főosztályának főosztályvezetője.
A 2011-ben Magyar Termék Nagydíjjal elismert Országos kompetenciamérés 2012-es adatai február 28-ától nyilvánosak, az eredmények általános összefüggéseit elemző Országos jelentés azonban csak május 31-én jelenik meg. Az idei mérés háttértudnivalói kapcsán Pongrácz László elmondta: a 2012. évi felmérés május 29-én zajlott, melyben 1599 fenntartó 2792 intézményének 4426 telephelye vett részt. A teszteket – az előző évekhez hasonlóan – a 6., a 8. és a 10. évfolyamon tanuló diákok töltötték ki. A 2011 végén lezajlott iskolai adatfelvétel alapján összességében 287 085 tanuló részére küldött tesztfüzetet az Oktatási Hivatal: a 6. évfolyamon 92 082, a 8. évfolyamon 92 966, a 10. évfolyamon pedig 102 037 tanuló volt érintett a mérésben.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mint a főosztályvezető kifejtette: a kompetenciamérés rendszere az elmúlt évekhez képest nem módosult – az egyetlen eljárásbeli változás a tesztrészek sorrendjét érintette. „A megelőző években a tanulók fele a matematika, fele pedig a szövegértés feladatlapok kitöltésével kezdte a tesztírást, 2012-ben azonban minden tanuló valamelyik szövegértés résszel kezdett, és a két matematika rész került a tesztfüzetek második felébe. A változást mérésmetodikai megfontolások tették szükségessé” – magyarázta Pongrácz László. Újdonságnak számít, hogy a tanulói jelentésekben a 10. évfolyamos diákok esetében most először szerepelhet a 4 éves fejlődésről szóló rész, amely azt mutatja meg, hogy az első (6. évfolyam) és az utolsó (10. évfolyam) mérés közötti időszak alatt hogyan fejlődött a diák kompetenciaszintje.
A magyar közoktatás országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el. A tesztek célja annak felmérése, hogy a tanulók milyen mértékben képesek matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket a tanulmányaik során és hétköznapjaikban alkalmazni. A matematikateszt során egy feladathoz 1–4 kérdés tartozik, amelyek rendszerint egyre nehezebbek, és a feladatban bemutatott szituáció többnyire életszerű. A kérdések között vannak viszonylag egyszerű, könnyen átlátható, egy lépésben megoldható feladatok és vannak hosszabb számításokat igénylők, továbbá olyanok is, amelyek önálló matematikai módszer leírását kérik. A szövegértés részben különféle szövegek szerepelnek, amelyekhez 7–15 kérdés tartozik. Ezek azt vizsgálják, milyen mértékben értette meg a tanuló a szövegben foglaltakat, például vissza tudja-e keresni a szövegben található információkat, képes-e a szövegben található összefüggések felismerésére, tudja-e értelmezni a szöveget. A mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapnak egy-egy úgynevezett Tanulói kérdőívet. A kérdőívben a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A válaszokat a tanulók szüleikkel együtt adják meg. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.