-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„10000 lélek, 100 év, 1 iskola” címmel a 100 éve született Ottlik Géza íróra emlékeztek a budapesti Rózsavölgyi Szalonban szerda délután. Az évfordulón bemutatták az író kultikus műve, a „Hajnali háztetők” ünnepi kiadását is, amely a Magvető Kiadónál jelent meg.
Az ünnepi beszélgetésen a többi közt olyan kérdésekre kereste a választ Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának magyar tanára, György Péter esztéta és Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője, hogy mit jelent ma Ottlik Géza életműve, mitől vált kultikus regénnyé az Iskola a határon, hogyan viszonyulnak ma a diákok a regényhez.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Fenyő D. György elmondta, hogy az Iskola a határon általában könnyen tanítható, amihez szerinte az is hozzájárul, hogy az egyik legkevésbé „didaktizált mű”, azaz nem született hozzá annyi módszertani megközelítés, mint más kötelező olvasmányokhoz. Megjegyezte: a regény a 12. osztály második felében kerül általában elő, és a diákok többnyire a saját történetüket fedezik fel benne, „önértelmezés lesz a regény értelmezése”.
Fenyő D. György szerint az Iskola a határon népszerűségének egyik titka az, hogy sokféle olvasó szeretheti meg. Az is, akit a hagyományos, izgalmas epikai cselekményt keresi a műben és az is, aki az irodalomszakmai szempontok felől szeretné olvasni a regényt – jegyezte meg a tanár Ottlik Géza remekművéről, amely szerinte „sokkal rétegzettebb, mint első látásra tűnik”.
György Péter a regény ideológiamentességére mutatott rá. Szerinte Ottlik hősei a magyar történelem legtragikusabb pillanataiban sem változnak, „nem mozdulnak el egy ideológia mentén”. Az esztéta szerint ez akár az író regényének gyöngeségeként is felfogható, ugyanakkor szerinte ezek teszik lehetővé a könyv „időugrásait”. György Péter úgy vélte, hogy mindez Ottlik társadalomképét tükrözi, hősei ugyanis a Horthy-korszak elitképzőjébe járnak, amelynek célja, hogy megteremtse egy ország katonai vezetését. Ottlik Géza „igazi 19. századi író”, aki szerint a regényhős olyan ember, akit semmi sem tud kimozdítani erkölcsi, morális alapállásából – hangsúlyozta az esztéta. Hozzátette: a magyar irodalom egyik gyöngesége éppen az, hogy kevés mű foglalkozik azzal, ahogy a történelem deformálja a személyiséget.
Fenyő D. György egyetértett az esztétával, ugyanakkor hozzátette: szerinte Ottlik emberábrázolásai mögött mélyen átgondolt történelem- és emberkép húzódik. Szerinte az, hogy a regény a magyar történelem katasztrófái között játszódik, rámutat arra, hogy van a személyiségnek egy olyan rétege is, amely számára mindez lényegtelen.
György Péter szerint éppen az ideológiamentesség hozta meg az Iskola a határon népszerűségét az 1960-as években, amikor minden az ideológiáról szólt. Mint fogalmazott: Ottlik egy egész nemzedéknek a függetlenség szimbólumává vált, noha az író közben jó barátságot ápolt Aczél Györggyel is.
Fenyő D. György szerint Ottlik népszerűsége az Esterházy Péter nevével fémjelzett prózafordulattal érte el a tetőpontját, a 1990-es évek első felében került be "az iskolai irodalmi kánonba". Szerinte a 90-es évek második felét és a 2000-es éveket az író népszerűségének csökkenése jellemezte, de – mint rámutatott – az elmúlt időszak visszahozta az életmű „fényét”.